Gå til innhold

ut på lang biltur

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

skal kjøre en 200 mil. :overrasket: men faktisk ser jeg lyst på det da.

han jeg kjøpte bilen av, sa han aldri fylte olje på langturer. det synes jeg høres rart ut!? trodde det var helt vanlig. han hadde fått det gjort på service i ny og ne. jepp, ikke bilkyndig fyr.

er det forskjell på bilmerker da? dette er en nissan almera.

er det noe annet bilen trenger, bortsett fra bensin da?

og unger, tips til dem, hva de kan finne på i baksetet? 3 og 8 år. nei, ikke dvd... tror jeg...

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Kjøleboks som kobles til sigarettenneren er en fin ting. Der kan du ha kald drikke og litt påsmurte brødskiver, med omelett e.l. Det er fint å ha, og man blir veldig lei av å kjøpe all mat underveis. Ellers er toalettpapir og våtservietter en fin ting å ha.

Hva med lydbøker for barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi heller fyller ikke olje underveis, om det ikke er strengt nødvendig. Det er det som regel ikke om bilen får oljeskift et par ganger i året.

Du må passe på at det er nok vann på den da, og vindusspylervæske.

Ellers er toalettpapir, kjølebag med uttak til sigarettenner, våtservietter, nistemat og masse drikke et must synes jeg.

DVD i baksetet er jo blitt veldig populært, eller så finnes det kanskje aktivitetshefter de kan drive med? Telle biler i bestemt farge, gjette neste farge på møtende bil etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

takk for svar! herved notert! :)

er ikke sånne frysebokser svinedyre da? tror ikke jeg har råd til det i budsjettet akkurat nå. ikke for det, sum-sumarum blir det vel like dyrt å kjøpe mat hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ok, da vet jeg det ang oljen, det var jo kjekt. denne bilen har vært på jevnlig oljeskift og sånt, så da går det nok greit.

vann, mener du kjølevæske? og vindusspylervæske? hvor fyller man opp alt dette da? ut og finne en stasjon i morra, tror jeg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
takk for svar! herved notert! :)

er ikke sånne frysebokser svinedyre da? tror ikke jeg har råd til det i budsjettet akkurat nå. ikke for det, sum-sumarum blir det vel like dyrt å kjøpe mat hele tida.

Vi kjøpte en slik kjøleboks for ca 400 kroner, tror jeg det var. Og når man regner opp mot kostnadene ved å kjøpe mat hele tiden, er ikke det så ille, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Vi kjøpte en slik kjøleboks for ca 400 kroner, tror jeg det var. Og når man regner opp mot kostnadene ved å kjøpe mat hele tiden, er ikke det så ille, synes jeg.

sant det. og mulighetene for at vi havner i huttaheiti i løpet av turen er jo stor, da er det kjekt å ha sitt eget lille kjøleskap! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

og da ser jeg også at jeg må ha nettaggregat, som mellomledd for sig.tenneren og kjølebagen. stemmer det? planlegging på høyt nivå det her. :ler: da blir det i tilfelle ca 800 totalt, men det er jo en investering da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen biler bruker olje mens andre ikke. Jeg hadde sjekket oljen før avgang og underveis. Noen biler kan bruke litt olje når de blir kjørt legere og hardere en vanlig også. Jeg hadde tatt en titt på hjulene også. Inkludert reservehjulet. Litt kjipt hvis det mangler luft og du trenger det....

Caracal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spypose er en veldig fin ting å ha med seg når man kjører langt. Plutselig blir en av ungene akutt kvalme midt på motorvegen, da er det ikke alltid man rekker å stoppe i tide :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Spypose er en veldig fin ting å ha med seg når man kjører langt. Plutselig blir en av ungene akutt kvalme midt på motorvegen, da er det ikke alltid man rekker å stoppe i tide :spy:

:fy_fy: mor har kjøpt ny bil, så det er IKKE lov å spy! neida, kan nok være lurt å ha det på luringa.

nye dekk blir kjøpt og satt på plass i morgen, så de bør holde hele veien, for jeg kan nemlig ikke skifte dekk... :rodme:

trøster meg med at min mormor i sin tid kjørte på kryss og tvers uten å kunne noe særlig om bil. det gikk da bra det. (men ja, jeg burde nok hatt et lynkurs ja.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å skifte dekk er ikke noe vanskelig, men litt tungt. Først må du jekke opp bilen, så det ikke er vekt på hjulet du skal skifte. Sjekk at du har jekk i bilen, og at du skjønner hvordan den funker. (Det kan du gjøre hjemme.)

Du skrur av alle mutterne som holder hjulet på plass og tar av hjulet. Her kan det noen ganger være nødvendig å trå ned på skrutrekkeren med foten, hvis de sitter hardt.

Så henger du på reservehjulet.

Og så skrur du på muttrene igjen. Her tar du dem på i motstående retning. Hvis du tenker deg at du har 4 muttre, og at de står i posisjon nord, øst, sør, vest, så skrur du dem i nord - sør - øst - vest. Husk å skru til litt skikkelig.

Ta en tur innom et Nissan-verksted og be de om å vise deg hvis du ikke forsto helt hva jeg mente.

Husk å sjekke at du har et helt reservehjul, varseltrekant og refleksvest, og at i hvertfall trekant og vest er lett tilgjengelig etter å ha pakket bilen.... (Legg trekanten inn til slutt.)

Hvis dere har en mp3-spiller i familien, kjøp en radiosender til denne så dere kan bruke den gjennom radioen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta med en flaske olje, begynner oljelampen å lyse så kommer du til å være fryktelig takknemlig for at du har den i bilen og slipper å gå til nærmeste bensinstasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

takk for flere tips!

ang den fryseboksen til sig.tenneren, trenger vel ikke sånne kjøleelementer da? huff, jeg hører jo at spørsmålet lyder dumt, siden boksen får strøm,men man vet jo aldri... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 13 år senere...
Gjest Gjest skrev (På 8.7.2007 den 18.01):

takk for flere tips!

ang den fryseboksen til sig.tenneren, trenger vel ikke sånne kjøleelementer da? huff, jeg hører jo at spørsmålet lyder dumt, siden boksen får strøm,men man vet jo aldri... :sjenert:

Trenger ikke kjøleelementer.

Gikk turen greit?

Anonymkode: 43df2...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...