Gå til innhold

Studenthybler i Tromsø

Gjest LZ

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg ville kanskje prøvd Stakkevollan. Men ring studentsamskipnaden å spør om de kjenner til hvilken aldersgruppe som pleier å bo i de ulike hyblene. Uansett er det lett å flytte senere hvis du ikke trives. (Jeg har selv trivdes best på det private markedet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå tror jeg faktisk ikke de har noen ledige studentboliger igjen. Får nok prøve å finne en hybel på privatmarkedet. Er nok ikke det enkleste nå, men bomberommet til samskibnaden blir jo tomt til slutt. Så det vil si at alle får seg bolig til slutt.

http://www.nordlys.no/nyheter/article2887792.ece

Endret av Ireth Carnesir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da skal du få et råd av meg som faktisk har bodd et år på prestvannet studenthjem.

Var dette det som heter "Prestvatnet hus" eller "Prestvatnet blokk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestvannet blokk, men husene ligger rett over veien og inneholder mange barnefamilier- tror nok de også får sin del av støyet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fred og ro du er ute etter, så kan kanskje Storelva studentboliger være noe. De ligger på Kvaløysletta, men har du bil er ikke det noe problem. Kollektivtilbudet er såpass godt at det sikkert er mulig å ta buss og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei gi deg du azz. Studietida er for å slå seg løs og ha det gøy, ikke å sitte inne i ødemarca.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tromsøstudent
Jeg skal forhåpentligvis ta min mastergrad i Tromsø til høsten. Jeg er ikke kjent i byen, og lurer derfor på om det er noen her som vet hvilke studentboliger det kan lønne seg å søke plass på - både med hensyn til kvalitet på boligene, alder(vil helst ikke bo med en haug 18 åringer som bor hjemmefra for første gang) og hva som er nærmest mulig universitetet.

Hei:)

Jeg har bodd noen år i Tromsø nå og har vært innom de fleste av studentboligene. På studentboligene vil det alltid være en god prosentandel "litt yngre" studenter siden disse blir prioritert først.

Av alle studentboligene ville jeg nok anbefalt stakkevollan. Der er kvalitetet veldig god og området virker veldig rolig.

Boligene er delt opp i små hus med 3 etg hvor 2 og 2 deler bad og 4 deler kjøkken. De jeg kjenner som bor der forteller også at rommene er rimelig lydtette i forhold til stue og kjøkken. Det virker også som om folk respekterer hverandre i forhold til eksamen o.l.

Det er iallefall det jeg har oppfattett... stakkevollan har også kort vei til UITØ og god bussforbindelse til sentrum.

Velkommen til Tromsø:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror du skal være heldig hvis du får noe nå uten å gå på det private boligmarkedet. Tromsø har,som mange andre byer, altfor lite boliger i forhold til antallet studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gjestgutt21

Hei! Beklager at jeg bumper et gammelt tråd, men det er vel bedre enn å lage et nytt når jeg skal spørre om nøyaktig det samme.

Er det noen flere som har erfaring med hybler fra Tromsø? Hvilket som har en ok standard og ikke ser ut som et høl? Og helst ikke altfor stort med folk som fester for mye?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Jitterbug
Hei! Beklager at jeg bumper et gammelt tråd, men det er vel bedre enn å lage et nytt når jeg skal spørre om nøyaktig det samme.

Er det noen flere som har erfaring med hybler fra Tromsø? Hvilket som har en ok standard og ikke ser ut som et høl? Og helst ikke altfor stort med folk som fester for mye?

På forhånd takk :)

Hei.

Skjønner ikke denne negative holdningen til studentboligene! Bor på storskogåsen, eget bad med 5 per kjøkken. Standarden er helt OK, og man kan få det riktig fint om man vil :) Hører nesten aldri en lyd fra noen, kanskje litt fra barnehagen om man har vinduet åpent. Ellers er det ikke langt å gå hjem fra byen, fint å gå til universitetet og. Har hørt mye dritt om Elverhøy, så ville ungått det. Skal være mye førstegangstudenter der, kalles "fyll og bråk" på folkemunne..

Skal flytte til sommern for å flytte inn med kjæresten min, vil absolutt fortsatt bo i en studentbolig - det er så billig! Så anbefaler det virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man slipper helt unna fest og litt støy på studentboliger, men det er stort sett til å leve med.

Jeg var voksen student (ca. 30) og hadde heller ikke lyst til å bo med en gjeng festglade 18-åringer. På Elevheimen (nær lærerskolen, men med direktebuss til universitetet) er det fem blokker. De er gamle og kunne trengt oppussing, men standarden var likevel grei nok for meg. Dette er de desidert billigste studenthyblene i byen (var det i hvertfall for noen få år siden), og for 50 kr ekstra pr mnd kan man få hybel med eget bad. Man må riktignok stå på venteliste for å få eget bad, men for min del tok det bare et par mnd fra jeg flytta inn til jeg fikk eget bad. Måtte jo flytte igjen da, men hadde jo ikke så mye ting så det var kjapt gjort.

Her er det faktisk sånn at de forskjellige blokkene har forskjellige støynivåer! Blokk 1 og 2 er festblokker, der bor det mye unge folk. Blokk 3 og 4 er bedre, og blokk 5 er best. Jeg vet ikke om de plasserer folk sånn bevisst, eller om det bare har blitt sånn. I allefall, dama som styrer på Elevheimen har full kontroll på hvem som bor hvor og hvor det kan være rolig. Kanskje du kan be om å få bo på en gang der det bor mest voksne folk? Jeg bodde på en sånn gang, og det var stille og fredelig. Kjøkkenet var hjemmekoselig og alltid rent og ryddig. Så slett ikke ut som en studentbolig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om alle studenthyblene er opptatte nå er det ingen grunn til å fortvile. Mange vil enten la være å dukke opp til skolestart, eller de starter på studiene og finner kjapt ut at dette ikke var noe for dem. Og så blir det ledige hybler igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man slipper helt unna fest og litt støy på studentboliger, men det er stort sett til å leve med.

Jeg var voksen student (ca. 30) og hadde heller ikke lyst til å bo med en gjeng festglade 18-åringer. På Elevheimen (nær lærerskolen, men med direktebuss til universitetet) er det fem blokker. De er gamle og kunne trengt oppussing, men standarden var likevel grei nok for meg. Dette er de desidert billigste studenthyblene i byen (var det i hvertfall for noen få år siden), og for 50 kr ekstra pr mnd kan man få hybel med eget bad. Man må riktignok stå på venteliste for å få eget bad, men for min del tok det bare et par mnd fra jeg flytta inn til jeg fikk eget bad. Måtte jo flytte igjen da, men hadde jo ikke så mye ting så det var kjapt gjort.

Her er det faktisk sånn at de forskjellige blokkene har forskjellige støynivåer! Blokk 1 og 2 er festblokker, der bor det mye unge folk. Blokk 3 og 4 er bedre, og blokk 5 er best. Jeg vet ikke om de plasserer folk sånn bevisst, eller om det bare har blitt sånn. I allefall, dama som styrer på Elevheimen har full kontroll på hvem som bor hvor og hvor det kan være rolig. Kanskje du kan be om å få bo på en gang der det bor mest voksne folk? Jeg bodde på en sånn gang, og det var stille og fredelig. Kjøkkenet var hjemmekoselig og alltid rent og ryddig. Så slett ikke ut som en studentbolig! :)

Jeg bor i 5-er blokka:) Så jeg har tydeligvis vært heldig jeg da. Betale 3100 med strøm for en 40 kvadratmeter leilighet med kjøkken og bad. Verd å prøve deg her på Elevheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mona_*

Mine erfaringer: Unngå åsgårdveien (blokka), prestvannet, øvre breivang og alt som er på kvaløysletta (med mindre du har bil). Stakkevollan er desidert best etter min mening. Elevheimen er helt greit. Men er du heldig og finner noe på det private markedet er det det aller beste. Jeg bor nå nært sentrum i en leilighet med bra standard, deler kjøkken og bad med to andre rolige jenter, og vi betaler 2700 kr, alt inkludert! Så det går an å finne noe billig privat også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Søk på Stakkevollan. Tar ca 15-20 min å gå til universitetet, 5-10 min med buss dit. Det er gode ruteforbindelser til Stakkevollan(20 min med buss til sentrum), butikk, kiosk, svømmehall, lysløype i nærheten, pluss at studentboligene er relativt nye. Merk: bor du på Ørndalen som er på den øvre delen av Stakkevollan blir det litt lengere å gå til universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Masse bra tips her, men er det noen som har noen erfaring med Ørndalen studenboliger eller vet noe om dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Masse bra tips her, men er det noen som har noen erfaring med Ørndalen studenboliger eller vet noe om dette området?

Ørndalen har bra standard. Det ligger ikke veldig sentralt, men bussforbindelsene er forholdsvis gode. Vet det er en del festing i noen av husene der, men det varierer nok veldig, man kan være heldig å havne i et rolig hus, eller uheldig og havne i et hus med mye festing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har bodd der, men det er noen år siden. Jeg bodde da i leilighet, men hadde venner som bodde på hybel.

Mitt inntrykk er at det var en kjekk plass å ha hybel. Boligene er relativt nye, så standarden er helt ok. Disse hyblene er arrangert på en måte som gjør dem litt mer hjemaktige enn mange av de eldre hybelhusene med lange triste korridorer. Hvis jeg husker riktig var det tre hybler som delte bad, og seks som delte kjøkken/oppholdsrom. Der jeg bodde var det stille og rolig, ikke noen overdreven festing. Folk var flinke til å komme seg ut på byen før midnatt, og det var lite nachspiel av den bråkete sorten. Det kan hende jeg var heldig med min "blokk" (ser mer ut som bolighus), eller det kan hende ting er annerledes i dag.

En av de positive tingene på Ørndalen er at det er et koselig bomiljø. Det ser ikke ut som studentblokker flest.

Ørndalen ligger tett opptil turområde med lysløyper. Det er gangavstand til universitetet dersom du ikke har noe imot å gå en halvtimes tid. (Jeg går veldig tregt, det går sikkert fortere for de fleste) Det tar ei stund med bussen inn til byen, men ikke mer enn ca. 20-25 minutter.

Jeg har gode minner fra Ørndalen, og ville nok valgt å bo enten der eller på Stakkevollan (ikke så langt unna) om jeg skulle vært student igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...