Gå til innhold

Studenthybler i Tromsø


Gjest LZ

Anbefalte innlegg

Jeg skal forhåpentligvis ta min mastergrad i Tromsø til høsten. Jeg er ikke kjent i byen, og lurer derfor på om det er noen her som vet hvilke studentboliger det kan lønne seg å søke plass på - både med hensyn til kvalitet på boligene, alder(vil helst ikke bo med en haug 18 åringer som bor hjemmefra for første gang) og hva som er nærmest mulig universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Det finnes ikke så veldig mye studentboliger rett ved universitetet, men Prestvannet studenthjem er populært, og ganske nært både byen og universitetet, og du kan gå eller sykle i lysløypa hele veien. Ellers ligger Mortensnes studentboliger også innen rimelig gangavstand, og der er standarden nyere og bedre (småhus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkevollan studenthybler ligger også nært universitetet,tar ca et kvarter å gå. God standard, men de er hakket dyrere enn de andre såvidt jeg vet.

Prestvannet er litt så som så, er du maksimalt uheldig kan du risikere å måtte dele kjøkken med 10 andre.

Mortensnes er nært, men har aldri vært der så kan nesten ikke uttale meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har dere noe kjennskap til det private boligmarkedet i Tromsø? Kanskje det kan være verdt å titte der og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

For å si det sånn: Hvis jeg kom ny til Tromsø, ville jeg satset på en hybel fra Samskipnaden i første omgang, og heller snuse på det private markedet etterhvert, når du finner ut hvor du synes det kan være OK å bo, og har anledning til å se på hybelen før du bestemmer deg. Rett før skolestart er det dessuten vanskelig å finne noe OK til en akseptabel pris, og dessverre finnes også en del sleipe utleiere som tar blodpris for dårlige hybler med usentral beliggenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk hybel via boligformidlinga i Tromsø når jeg var fersk her, (privat leilighet). Var kjempeheldig og fikk en bra leilighet som i tillegg er billig å leie. Men hadde som sagt flaks, fikk jo ikke sett leiligheten før jeg takket ja så var egentlig prisgitt skjebnen. Men er man desperat er man desperat, men tror kanskje også at det kan være lurt å starte på en studenthybel. Om det ikke går, kan du snakke med boligformidlinga gjennom samskipnaden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde iallefall helgardere - søke BÅDE via studentsamskipnaden og på det private marked. Det finnes nok tvilsomme utleiere som har et bøttekott til blodpris men de er heldigvis i mindretallet. En annonse i lokalavisa (Nordlys og Tromsø) kan også hjelpe på. Skal du studere på UiTø er vel bopæl på øya å foretrekke men siden bussforbindelser er veldig gode så kan man bo nær sagt hvor som helst (skjønt, kvaløysletta ville jeg unngått)

Hvert bidige år er det reportasje i avisa om studenter som må bo i bomberommet på UiTø da de har vært for seint ute med å få seg tak over hodet før de kom til byen.

Lykke til - og velkommen til Tromsø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi det er litt upraktisk i forhold til å bo på selve øya. Kvaløysletta er en fin plass, men

- kollektivtilbudet er ikke så bra som på øya, og som student er man jo ofte avhengig av buss. Og i rush må man jo over den ENE brua som forbindet kvaløya med tromsø (kan være kø, ta lang tid osv).

- studenter er sosiale dyr og mye foregår i byen. Det å ta taxi hjem til kvaløya kan bli en dyr affære, går jo såklart nattbuss, men er man på nachspiel så blir det verre.

- tromsø er en liten øy, man kan stort sett ta seg over hele øya på ganske kort tid, føles mye mer sentralt enn å bo på kvaløya.

Som student kunne jeg ikke tenkt meg å bo på kvaløya, rett og slett fordi det er litt mer upraktisk. Men skulle jeg kjøpt leilighet/hus hadde kvaløya vært en god kandidat, fint der og nært natur og fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

De som ligger nærmest universitetet er vel mortensnes, stakkevollan og øvre breivang. Se forøvrig på hjemmesiden til studentsamskipnaden for mer informasjon om bolig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lasse

Sorry at jeg kupper tråden din, men jeg er i samme situasjon. Det virker som om Øvre Breivang studentboliger ligger nokså nært UIT. Er det noen som har kjennskap til det stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deception
Sorry at jeg kupper tråden din, men jeg er i samme situasjon. Det virker som om Øvre Breivang studentboliger ligger nokså nært UIT. Er det noen som har kjennskap til det stedet?

Jeg mener å huske at det har veldig dårlig rykte, i hvertfall fra tidligere. Lav standard (sikkert bedre nå?), med mange som deler kjøkken, veldig unge studenter, og MYE festing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Mortensnes ligger også ganske nært UiT, og er vel roligere, med en del småbarnsfamilier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på studenthybel på Storskogåsen siste året som student, og synes det var helt ok. Jeg delte riktignok kjøkken med en gjeng slasker :sprettoy:, men hyblene i seg selv var ikke så verst. Ca. 15 minutter gange til sentrum, litt lenger til universitetet, men ganske bra bussforbindelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da skal du få et råd av meg som faktisk har bodd et år på prestvannet studenthjem. Jeg har bodd i en dublettleilighet med kjæresten min, og det jeg kan si er: det er ikke verdt det. Vi betalte 4600 kroner i måneden for en leilighet der murpusset falt av veggene, trådløst internett var umulig (og med to personer som studerer ble jo det et problem med ett uttak i stuen, og ett på soverommet). Kjøkkenet falt fra hverandre, det dryppet konstant fett fra kjøkkenviften (selv om vi tok kontakt mange ganger om problemet), og leiligheten var preget av at folk ikke hadde orket å vaske, og skitten var praktisk talt inngrodd i hjørnene. Og ikke minst må du betale 12 kroner for hver klesvask du setter på i vaskeriet. I tillegg er folk grisete og på området flyter det konstant med store mengder søppel, som igjen tiltrekker store mengder med måker.

Og her kommer det som plagde oss mest: Den konstante festingen. Folk som rølpet rundt, hadde musikken og bassen på fullt og vinduene åpne. Naboer som kom hjem klokken fem om morgenen for naschspiel og åpnet alle viduene og satt anlegget på fullt. Også gjerne kvelden rett før min eksamen. Det var ikke få ganger jeg vurderte å ringe politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse

Ah, da stryker jeg glatt Prestvannet og Øvre Breivang fra lista. Jeg er såpass "opp i årene", at jeg har vokst fra den verste festertrangen.

Det er ikke noen som har et studentboligområde de kan varmt anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at Elverhøy studentboliger er de nyeste, og fineste studentboligene. Kan ikke være allverdens for en hybel der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et ekstra PS. Tror også kanskje du skal unngå Åsgård studentboliger. Er veldig store, og her også veldig mye bråk har jeg hørt. Mange av de utenlandske studentene samler seg her, og det gjør at mange norske studenter ikke trives i miljøet. (men er bare det jeg har hørt da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...