Branna Skrevet 7. juli 2007 #1 Skrevet 7. juli 2007 Jeg skal bytte navn i august en gang pga. at jeg gifter meg, men så kom jeg til å tenke på: hva skjer med eventuelle resepter som er skrevet i ditt gamle navn? Er de fremdeles gyldige etter navnebytte, eller må en til legen og få ny resept? Jeg må snart ha ny resept på p-piller, og det er derfor jeg lurer. Kommer til å trenge ny resept før jeg bytter navn. Legen kan vel ikke skrive ut resept i et navn jeg ikke har ennå? Men det blir litt dumt å gå til legen to ganger med kort mellomrom for å få enda en resept... Håper noen kan svare meg på dette.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juli 2007 #2 Skrevet 7. juli 2007 Med forbehold om at ting er endret veldig de siste to årene: - Resepter er kun gyldige i et år - Ved navneskifte får du en navneattest som bekrefter at du het XXX før og YYY nå. Denne sammen med nytt ID-bevis viser at du er både fornavn XXX og fornavn YYY. - Ved ekteskapsinngåelse er det vigselsattesten som er slikt navnebevis. Vigselsattesten er et utrolig viktig dokument i så måte, dersom du senere skal ta utdannelse og høyskole og universitet skal ha inn vitnemålene dine så forlanger de bevis på navnebyttet, så ta godt vare på den (evt. sørg for flere kopier) Jeg kan også legge til at jeg har brukt navneattesten (fra folkeregisteret etter at jeg valgte å skifte navn ved skilsmisse) til å få rett navn skrevet inn i "gammeldags" pass. Dette er da en gyldig leg uten at du må springe rundt med navneattest/vigselsattest hele tiden. Dette gjelder imidlertid kun pass som ikke er elektroniske, og kan kun brukes på reiser til land som ikke krever elektroniske pass (ikke USA f.eks.). Jeg håper dette hjalp?
Branna Skrevet 7. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. juli 2007 Med forbehold om at ting er endret veldig de siste to årene: - Resepter er kun gyldige i et år - Ved navneskifte får du en navneattest som bekrefter at du het XXX før og YYY nå. Denne sammen med nytt ID-bevis viser at du er både fornavn XXX og fornavn YYY. - Ved ekteskapsinngåelse er det vigselsattesten som er slikt navnebevis. Vigselsattesten er et utrolig viktig dokument i så måte, dersom du senere skal ta utdannelse og høyskole og universitet skal ha inn vitnemålene dine så forlanger de bevis på navnebyttet, så ta godt vare på den (evt. sørg for flere kopier) Jeg kan også legge til at jeg har brukt navneattesten (fra folkeregisteret etter at jeg valgte å skifte navn ved skilsmisse) til å få rett navn skrevet inn i "gammeldags" pass. Dette er da en gyldig leg uten at du må springe rundt med navneattest/vigselsattest hele tiden. Dette gjelder imidlertid kun pass som ikke er elektroniske, og kan kun brukes på reiser til land som ikke krever elektroniske pass (ikke USA f.eks.). Jeg håper dette hjalp? Takk for svar. På grunn av bryllupsreise og nytt pass, bytter jeg navn før bryllupet. Så da blir det vel en sånn navneattest fra folkeregisteret jeg må ta vare på. Skal jeg ha med den til apoteket sammen med resepten, da?
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juli 2007 #4 Skrevet 7. juli 2007 Takk for svar. På grunn av bryllupsreise og nytt pass, bytter jeg navn før bryllupet. Så da blir det vel en sånn navneattest fra folkeregisteret jeg må ta vare på. Skal jeg ha med den til apoteket sammen med resepten, da? Ja.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2007 #5 Skrevet 7. juli 2007 Spør de om ID på p-piller da? Har tatt ut antibiotika selv, og når jeg gikk på p-piller var det aldri jeg som hentet de. Mulig det er ulikt fra bygd og by. Hva med å ta ut hele resepten før du gifter deg?
Branna Skrevet 7. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 7. juli 2007 Spør de om ID på p-piller da? Har tatt ut antibiotika selv, og når jeg gikk på p-piller var det aldri jeg som hentet de. Mulig det er ulikt fra bygd og by. Hva med å ta ut hele resepten før du gifter deg? Ut av de tre årene jeg har gått på p-piller, så har jeg faktisk blitt spurt om ID en gang... Så det kan jo hende det skjer igjen. Det burde de vel egentlig, for å sjekke om den medisinen de gir ut faktisk går til den personen som har fått resepten. Ja, jeg skal jo ta ut hele resepten før jeg gifter meg, det er det som er poenget. Men jeg skifter også navn før jeg gifter meg.
Lotten Skrevet 7. juli 2007 #7 Skrevet 7. juli 2007 Så vidt jeg kan huske ble det for et par år siden bestemt at legene måtte føre pasientens fødsels - og personnr. i resepten. Dersom legen fører fødsels- og personnummeret ditt i resepten, kan vel apotektet utlevere medisiner til deg hvis du kan fremvise legitimasjon med det samme fødsels- og personnummeret (uavhengig av hva du heter) ?
Branna Skrevet 7. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. juli 2007 Så vidt jeg kan huske ble det for et par år siden bestemt at legene måtte føre pasientens fødsels - og personnr. i resepten. Dersom legen fører fødsels- og personnummeret ditt i resepten, kan vel apotektet utlevere medisiner til deg hvis du kan fremvise legitimasjon med det samme fødsels- og personnummeret (uavhengig av hva du heter) ? Ah, der sier du noe. Hadde jeg ikke tenkt på engang. Da trenger jeg vel ikke bekymre meg mer om det. Da blir det legetime på meg snart. Har bare et og et halvt brett igjen.
Gjest Elfrida Skrevet 7. juli 2007 #9 Skrevet 7. juli 2007 Jeg har ofte hentet resept-medisiner for andre og det har aldri vært noe problem. Trodde det bare var vanedannende/narkotiske ting man måtte vise leg. for å hente jeg.
Branna Skrevet 7. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 7. juli 2007 Jeg har ofte hentet resept-medisiner for andre og det har aldri vært noe problem. Trodde det bare var vanedannende/narkotiske ting man måtte vise leg. for å hente jeg. Ja, du har sikkert rett. Ble bare plutselig bekymret. Takk for gode og informative svar alle sammen!
Helen Skrevet 7. juli 2007 #11 Skrevet 7. juli 2007 Ellers er det bare å ta en tlf til legen så får du ny resept. De kan også sende den til apoteket så får du den der når du skal hente nye piller.
Branna Skrevet 7. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 7. juli 2007 Ellers er det bare å ta en tlf til legen så får du ny resept. De kan også sende den til apoteket så får du den der når du skal hente nye piller. Å, det var smart. Har egentlig aldri tid til å dra til legen, så... Jobber hver dag...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå