Gå til innhold

Kjøre i utlandet


Gjest Skya

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at for å kjøre i utlandet (og Sverige) må man ha den nye typen registreringsskilter. Han som sa det var helt sikker og veldig påståelig, men jeg er litt skeptisk. Må man det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har nettopp vært både i Sverige og Danmark, med gamle skilter. Og 90% av andre norske biler vi så da hadde og gamle skilter, så det er neppe et påbud.

Bileieren kan imidlertid velge om nasjonalitetsmerket skal være på bilskiltet eller separat. Har du et lite, smalt, kjennemerke vil du ikke få flagg på grunn av plassmangel.

Om du har et slikt skilt å bilen din må du utstyre bilen med separat nasjonalitetsmerke når du er i utlandet, skriver Vegen og Vi.

Endringen gjelder bare nye kjennemerker, og har ingen tilbakevirkende kraft. Det betyr at biler med dagens kjennemerker kan fortsette å kjøre med disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke det er noe påbud, nei.

Men, en bilist kom til oss (trafikkstasjon) og ville bytte de gamle skiltene i nye med flagg på, fordi han hadde blitt stoppet i Tyskland uten flagg. Han hadde hatt et klistremerke med N på som var blitt stjålet mens han var i Tyskland.

Han ville altså ha skilter med flagg som ikke kunne taes av - slik at han ikke skulle bli stoppet igjen.

Så det kan virke som det er viktig å ha nasjonalitetsmerke i en eller annen form rundt i Europa, men jeg vet ikke om man MÅ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på vegvesen.no:

Grunnen til at det kommer

nye kjennemerker fra 1. november

er at de må tilfredsstille Wienkon-

vensjonen. Den regulerer og sam-

ordner skiltregler i Europa og har

krav om nasjonalitetsmerking på

kjennemerker.

Lite, smalt kjennemerke til

bil med to bokstaver og fem tall

vil ikke få fl agg på grunn av plass-

mangel. Disse må bruke separat

nasjonalitetsmerke når de kjører

i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr at jeg som har gamle skilter må kjøpe meg en N og klistre bak på bilen min før jeg drar på harrytur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr at jeg som har gamle skilter må kjøpe meg en N og klistre bak på bilen min før jeg drar på harrytur?

Vi ringte trafikkstasjonen før vi reiste til Sverige/Danmark og de sa at innen Norden var ikke N nødvendig. Vi så ingen andre norske biler med N heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tabby
Så det betyr at jeg som har gamle skilter må kjøpe meg en N og klistre bak på bilen min før jeg drar på harrytur?

Om du kjører forbi "her" så kan jeg garantere at du ikke må det nei... De som jobber på "harry"tollposter kjenner igjen nordmenn når vi kommer :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...