Gå til innhold

---


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Hvor ofte gjør dere rent inni da ? Tar dere alt som er lakkert når dere vasker bilen ? Jeg tenker på "innsiden" i dørene nå. Det som ikke er hverken ute eller inne, liksom. Er det etter behov, eller har dere fast dag for sånt ?

He he......1 gang i halvåret kanskje..... Jeg er ikke så nøye på hvordan det ser ut inni, men har en pose foran til rask. Med småunger må lista være lav.... -Lakkflatene inni dørene....en gang i året kanskje......tror kanskje ikke jeg er så veldig representativ ang renhold av bil forresten.....MEN, jeg vasker den ofte utvendig da!! :-D

Vask bilen utvendig bestandig nedenfra, da vil lortvannet renne over rene flater, og ikke lage striper.(sier gutta på jobben med alle lastebilene....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Zalo inneholder vel salter, og er veldig hard på polishen, så du risikerer å ødelegge lakken om du bruker det jevnlig.

For meg fungerer det veldig bra å kjøre innom vaskehall og gi dem litt penger, så kan man se på mens underbetalte fremmedarbeidere springer rundt og vasker for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar her. :)

Jeg har fått sterk hoderisting av "forståsegpåere" som sier: kjøp IKKE Biltema-olje ! Hva er det for noe galt med den da ? Den er rimelig og folk kjøper den jo villig vekk...

Biltema-utstyr i det hele tatt. Er det dårlig, eller ?

vi kjøper kun biltema olje til alle våre biler, aldri hatt problemer. at olje skiller seg har jeg faktisk aldri hørt om, litt rart etter alle disse årene med bilmekking og ørten biler... vi er veteranentusiaster både meg og samboer og bruker mye produkter fra biltema.

bruker autoglyms produkter til å vaske og polere med, noe dyrt men vi syns det er bra produkt. til min noe slitne dagligdagse bil bruker jeg ofte svamper fra biltema som er tilsatt en dæsj såpe for bil, fungerer greit det også. vasker alltid bilene for hånd, det tar ikke lang tid syns jeg når man er vandt til det.

sjekke olje gjør jeg en gang i mnd på den bilen jeg bruker til vanlig. på våre veteranbiler sjekker vi hver gang før en tur, de kjøres ikke så innmari ofte og bør kontrolleres, de har tross alt noen år på baken gitt.

min egen bil etterfyller jeg på dersom det trengs, ellers så bytter jeg olja ett par ganger i året på den. dvs ifjor ble det vel kun byttet en gang, ikkeno problem det heller.

sjekke pluggene er lurt, som noen nevnte i tråden.

ellers sjekk mønsterdybden i dekkene dine, slites dekkene dine jevnt eller ujevnt.

litt trøtt så kommer ikke på noe mer fornuftig å skrive her nå, lykke til med bil og vedlikehold. :tommel:

samboer og jeg er nok kanskje litt ekstreme i og med at vi samler på veteranbiler, kjøper dem som stusselige rusthauger og pusser dem opp til skinnende kjøredoninger. vi er nøye på vedlikeholdet, men jeg må ikke ha de absolutt dyreste produktene. vi har testet oss frem gjennom årene og funnet hva vi liker, og biltema har både ok utstyr til bil, bilens vedlikehold og verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest ja

Du sjekker pluggene ved å ta dem ut og se på tuppen av pluggen. Er den veldig skitten og det er festet litt "gugge" på den er den vel moden for utskiftning. Men du merker vel også på startinga hvis pluggene begynner å hoste (Ok, dynamoen og starteren sier vel også fra at det er noe galt først)

Plugger koster heller ikke allverden - fåes kjøpt på Biltema ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Alt dette her er jo vel og bra det, men kunne tenke meg en litt mer idiot-guide til akkurat det der med å sjekke lufttrykket. Mange sider sier at folk er for dårlige til å sjekke lufttrykket, og man må gjøre det annenhver måned, og nordmenn er onde. Men jeg vet virkelig ikke hvordan man gjør det, og har grusomt lite lyst til å troppe opp på en bensinstasjon og spørre om hjelp til det. For det er på en måte så banalt at man BURDE kunne det, men jeg har en følelse av at ikke alle er helt med på det tekninske.

Jeg er med på ta av pluggen, men etter det er jeg falt av. Da tenker jeg no først og fremst på å sjekke det på bensinstasjon. Skal man trykke på noe på "lufttrykk-måler-maskinen"? Hva med tallet som står der, hva står det egentlig? Og hvor leser man det av? På håndtaket eller på den delen som henger på veggen? Osv...

Jeg vet ikke jeg :klø: :flau::cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er avhengig av hva slags maskin det er på veggen. Er det en av de vanlige gammeldagse trykker du rørtuppen nedpå ventilen, da vil skiven inni håndtaket vise trykket. I nyere tid har det kommet noen nye maskiner med en skjerm og noen knapper på kassen på veggen, der tror jeg man må taste inn riktig trykk før man trykker rørtuppen på ventilen. Hvis trykket er feil vil den automatisk pumpe inn/slippe ut trykk til det blir riktig.

Nå vet jeg ikke hvilke tall du snakker om, jeg regner med du mener trykk? Hos oss oppgis dette i bar, riktig trykk varierer fra bil til bil og dessuten med dekkdimensjonen. Generelt øker trykket med bilens størrelse, dessuten kan det være forskjellig foran og bak. Laveste trykk jeg har vært borti er 1.8 på bakhjulene på en liten bybil, høyeste på personbil var 2.8 på fremhjulene på en stor tysk luksusbil. Høyere trykk finnes, men da som regel på spesielle biler, f.eks. 4.0 på forsvarets svintunge terrenggående ambulanser.

Hvilket trykk som er riktig for deg og din dekkdimensjon står i bilens bruksanvisning og ofte på innsiden av tanklokket. Dekkdimensjonen er angitt som f.eks. 185/60R14, slå opp i tabellen i instruksjonsboken/innsiden av tanklokket på den linjen som er merket med den størrelsen som står angitt på dekket. Det vil gjerne være flere trykk oppgitt, f.eks. kan du ha "foran: 2.2/2.2 bak: 2.1/2.3", som betyr at dekkene fremme skal ha 2.2 bar uansett, mens de bak skal ha 2.1 hvis du kjører med lite last og 2.3 hvis du kjører med mye last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laveste trykk jeg har vært borti er 1.8 på bakhjulene på en liten bybil, høyeste på personbil var 2.8 på fremhjulene på en stor tysk luksusbil. Høyere trykk finnes, men da som regel på spesielle biler, f.eks. 4.0 på forsvarets svintunge terrenggående ambulanser.

Vitoen vi bruker iblant har 3 på bakdekkene faktisk :) Når vi tok over den hadde den 1.3 på ene dekket *grøss* og nye dekk måtte til..

Jeg liker best å bruke Meguiars produkter på våre biler. Men autoglym brukes mye ;)

1. Spyler fort over bilen og deretter sprayer på bio-avfetting om nødvendig, venter et par minutter

2. Spyler igjen (avfetting eller ikke, spyler godt i hjulbuene og)

3. Sveiper forsiktig over bilen med en veldig våt ren svamp, ovenfra ned, for å fjerne værste skitten.

4. Med lunkent vann og bilshampoo vasker jeg over bilen igjen oven fra ned, med en annen svamp og husk, ikke ta i og bruk mye vann!

5. Felgene bruker jeg den første svampen igjen på. Går ikke dritten vekk med svampen bruker jeg felgbørste.

6. Så spyler jeg bilen godt.

7. Kjenner etter nederst på bilen om der er noe fett hengende igjen, om det er det, bruker jeg avfetting igjen. (om bilen skal ha polish)

8. Så tørker jeg bilen med tørkeskinn eller mikrofiberduk.

9. Vasker rutene med maguiars/autoglym produkt for ruter.

10. Smører på plastfornyer på plastdelene

11. Så smører og gnir jeg på polish i en retning (ikke gnukke i sirkler) i et tynt lag over en og en del av bilen. (feks panser først, gjør det helt ferdig før jeg går på neste del) Når polishen blir ei tynn matt hinne gnir jeg det vekk. Jeg bruker polergarn.

12. Evt litt dekkshine for å få det lille ekstra

(spesielt i vintersesong) Fint å kjøpe underspyling i maskinvask ofte. ikkeno børster, da de gjerne sklæsjer all dritten fra børstene på bilen og gnir det inn.)

Inni bilen tas og ofte da jeg hater skitten-bil-lukten.

Da gjør jeg følgende:

1. Hiver alt rusk og rask og tar ut mattene. (vasker mattene med tekstilrens)

2. Støvsuger overalt

3. Tekstilrens på tekstilbilene, og skinnvoks på skinnbilene om det trengs.

4. Vinylkluter på vinyldetaljer, evt turtlewax sin svamp med "polish" inni (husker ikke hva den heter) og pusser litt på chrome detaljer om den har det.

5. Så vaskes rutene.

Vasker bilen/e 1 gang i uka som regel, men bruker da ikke polish hver gang :ler: innvendig tas kanskje 1 gang i mnd. Jeg liker foresten å vaske biler.

Men huset derimot er ikke like rent :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker en gang iblant motorommet og. Da brukes hageslange og produkter egnet til dette, ikke høytrykkspyler. Gnikker og gnur så alt skinner! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder olje; oljen skal ligge mellom max og min, ikke over max. Det er faktisk bedre at nivået er under min enn over max.

At olje skiller seg kommer av vann i oljen, dette er et tegn på sprekk i blokka el. annen form for lekkasje fra kjølesystemet. Vi snakker isåfall om heftig reparasjon.

At oljen blir svart kommer av at en av oljens oppgaver er å rense motoren, dvs ta opp i seg sot og annen forurensing motoren gir fra seg.

Hvor fort den blir svart kommer an på motorens tilstand, og jo svartere den er, jo mindre av sine smørende egenskaper beholder den. Riktig olje byttet tidsnok er alfa og omega for godt bilhold. Husk samtidig å bytte filter om du gjør jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...