Gå til innhold

---


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

---

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte Autoglym sist, men etter alt skrytet ble jeg egentlig ganske skuffet. Det kan dog ha noe å gjøre med at lakken min er temmelig herpa fra før...

Detviktigste er vel kanskje grunnarbeidet? Heelt ren og tørr bil, bruke den tiden det tar å påføre og ta av produktene osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått råd om å ikke vaske den i maskin. "Ødelegger lakk og river av diverse plastdeler etc."....ifølge min kilde. Er det slik ?

Hva er den beste måten å vaske bil på for hånd ? Ovenfra og ned eller motsatt ? Jeg har fått råd om at jeg skal ta ei ti-liters bøtte med varmt vann og tilsette to ts zalo. . . Er det ok å vaske bil med ?

Fanatikere vil sikkert si nei, men jeg gjør det av og til.;) Funker bra det. Det viktigste er vel at man bløter opp skitten godt først, og bytter vann underveis så man ikke gnir sandkornene rundt i lakken. Skyll nedenfra og opp både før og etter (og mellom) vask. Jeg skyller nedenfra og vasker ovenfra. Jeg ville nok ikke brukt Zalo på nypolert bil, da Zalo er fettløsende...

Er ikke ekspert da.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller fleste vaskehaller har og børsteløs vask, det som er greit med mange av programmene de har er at de også legger på varm voks som da beskytter bilen, noen har også polering. Som nevnt over har jeg bare positiv opplevelse med Autoglym, jeg har en hel koffert med produkter fra dem. Og det at man skal vaske bilen ovenfra og ned har vel noe med at visst du skyller nede først så oppe så renner såpa nedover og blir liggende på bilen. Og å ta en skikkelig vask etter vinteren er lurt, og noen ganger etter at det er litt varmt i været for å få vekk all salten som ligger på bilen og det ligger en stund på veiene så det kommer på bilen igjen. For salt på bil er æsj ;)

(man kan og spyle bilen i løpet av vinteren visst man har mulighet, er vel kanskje litt med hvor man bor i landet, unngå å vaske bilen når det er minusgrader)

Plast og gummi fornyer kan være med på at bilen ser penere ut og at gummien ikke tørker ut og sprekker!

Når det ikke kommer til vask, sjekk mønsterdybden på dekka når de tas av, da har man som oftes tid til å kjøpe nye til neste gang de skal på. (vinter, vår)

Jeg har en brosyre om div som jeg skal se om jeg finner, så kan jeg skrive det inn ;)

dinside.no på bilensiden tror jeg det er noen tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns da det. Og de fleste som ikke vil ha børster er nok mest redd for lakken sin vil jeg tro. Jeg jobber på en bensinstasjon og har aldri fått noen klager på børste vask, og vasker selv våre biler med børster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(..)

Hva gjør du når du skal "stelle bil" ?

Råd og tips fra innerst til ytterst, mottas med takk. :)

Du har fått gode råd mht vasking så jeg tenkte å gi noen råd mht andre "vedlikehold".

Peil olje ofte. Du vet hvordan du peiler olje? Hvis ikke, så kjøres det slik; dra ut oljepinnen, tørk av og stikk pinnen ned i hullet igjen, dra den opp og se om oljen er over "hakket" (eller max-merke) på pinnen. Og, hvis oljen er HELT mørk, da burde du få tømt oljen på bilen og helt på ny. (spesielt om vinteren. Da trenger bilen ekstra "olje-omsorg")

Sjekk pluggene hver høst (før du går vinteren i møte).

Sjekk også bremsevæske fra tid til annen. En liten beholder som skal stå på "max"! Vet du ikke hvor bremsevæske-beholderen er, se i manualen til din bil.

Når vinteren er kommet (helst før, gjerne ved høsten når du sjekka pluggene) - ta for deg frostvæsken.

Det kan også være lurt å sjekke lufttrykket på dekkene fra tid til annen. Alle bensinstasjoner (noe du også finner i manualen din) viser hvor mange "pund" lufttrykk som skal være i bilen. Det henger en plansje over luften som du kan sjekke. Dessuten bevarer du dekkene dine lengre hvis trykket er optimalt. Altså, at du ikke sliter dekken på ytter, eller innsiden av dekkene. Slitte dekk på våtveibane kan føre til vannplaning bl.a.

Og ja, hver høst - ta også en kontroll over vindusviskerne. Finnes ikke noe mer kjedelig enn "sebrastreker" på vinduene når det pissregner! Dessuten skal fører har god sikt - ikke "se mellom" sebrastrekene ;)

Jeg har forsåvidt nevnt alle punkter for ting du burde gjøre til høsten, men for all del - ta disse sjekkpunktene også før våren.

Hvis du f.eks merker at bilen "drikker olje" - få sjekka at oljefilteret ikke er kaputt. Så også med bensin. Få bensinfilteret kontrollert.

Nå vet jeg ikke hvor gammel bilen din er, men begynner den å nærme seg 120.000 få registerreima kontrollert! Ryker den kan du stå foran en særs dyr reparasjon!!

Ellers lønner det seg å følge service-mappen som følger med bilen. Følger du kontrollene slipper du å få uventede og særs kostbare reparasjoner. (og de kommer jo så klart når man MINST venter det og når det passer ALLER dårligst!)

Håper dette var til litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

[quote name='Margareth' date='06.07.2007 (20:28) ' Råd og tips fra innerst til ytterst, mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, hvis oljen er HELT mørk, da burde du få tømt oljen på bilen og helt på ny. (spesielt om vinteren. Da trenger bilen ekstra "olje-omsorg")

også med bensin. Få bensinfilteret kontrollert.

Har ikke hørt om dette før. Selvfølgelig burde man ikke kjøre for langt på samme olje. Men på mine biler hadde det nesten vært rart om den ikke ble mørk, og det hadde blitt dyrt da å holde på å skifte olje hele tiden.

:klø:

(og man burde forresten holde seg til samme merke visst man skal etterfylle, bare fordi at noen oljer kan reagere på hverandre, eller skille seg fra hverandre, veldig sjeldent, men kan skje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Har ikke hørt om dette før. Selvfølgelig burde man ikke kjøre for langt på samme olje. Men på mine biler hadde det nesten vært rart om den ikke ble mørk, og det hadde blitt dyrt da å holde på å skifte olje hele tiden.

:klø:

(og man burde forresten holde seg til samme merke visst man skal etterfylle, bare fordi at noen oljer kan reagere på hverandre, eller skille seg fra hverandre, veldig sjeldent, men kan skje)

Skal man gjøre det helt riktig burde man skifte olje hver 10 000 km ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man gjøre det helt riktig burde man skifte olje hver 10 000 km ;)

var mer i den gaten jeg vet om. Ikke når den er mørk, da tror jeg nesten at jeg måtte skiftet annenhver dag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke biltema olje fordi en venninne av meg opplevde at den skummet og skilte seg. Og hun hadde bare på biltema olje, så når jeg skaffa meg bil turte jeg ikke ha på sånn olje!

Men kan jo hende at noen har god erfaring med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har brukt bremseklosser fra Biltema. De fungerte fint, men støvet veldig mye. Vet ikke om det har så mye å si, annet enn at felgene ble fortere skitne. ;)

Her er en sjekkliste fra naf.no (som er grei å ta før man skal på eu-kontroll):

Dette kan spare deg for anmerkninger, som du må møte opp for på etterkontroll

Se at lyspærer virker og at glassene på hovedlyktene ikke har sprekker eller skader - husk også skiltlyset.

Sjekk at hornet virker

Vindusviskerne skal virke i alle trinn, og at de pusser hele ruten skikkelig

Sidespeilene skal ikke være knust eller sprukket

Har du påbudt varseltrekant i bilen?

Alle sikkerhetsbeltene skal fungere

Speedometeret må virke

Ha vognkortet klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Se at lyspærer virker og at glassene på hovedlyktene ikke har sprekker eller skader - husk også skiltlyset.

Sjekk at hornet virker

Vindusviskerne skal virke i alle trinn, og at de pusser hele ruten skikkelig

Sidespeilene skal ikke være knust eller sprukket

Har du påbudt varseltrekant i bilen?

Alle sikkerhetsbeltene skal fungere

Speedometeret må virke

Ha vognkortet klart

I forhold til lyktene, sjekk at de ikke dugger! Da betyr det at de er sprekt, og dugg ødelegger lysstyrke og retning, og da får du beskjed om å bytte dem. Et lite triks er å borre et bitte lite hull nederst på lykta der det ikke synes. Da har vannet et sted å fordampe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bare hatt gode erfaringer med Autoglym. Her er det produkter for alt!

Hvis lakken er helt forferdelig vil jeg anbefale å få et firma til å ta lakkrens på den, og så få de til å polere det opp igjen.

Bilen blir mye lettere å holde ren etterpå!! Vår bil ble nesten som ny, enna den er godt over 10 år.

Men til det du spurte om:

Begynner alltid med å spyle hele bilen med en høytrykkspyler. Så vasker jeg hele bilen i lunkent vann med litt Autoglym Shampoo i, med en svamp. Vasker alt alltid, også det som er lakkert inni dørene..

Så spyler jeg av, og som noen sa over her gjerne fra bunnen og opp så såpa ikke blir liggende.

For å få det fint er det veldig lurt å tørke av bilen etterpå, mange som ikke gjør det, men det er lett for å bli sjollete.

Vasker så inni bilen med en fuktig klut og støvsuger godt.

Lurt å ta det relativt ofte sånn at skitten ikke setter seg så godt.

Og bare en ting til.. den Biltema olja funker fint den hvis du har en litt gammel bil.. Ville kanskje legge litt mer penger i det hvis det er en litt nyere bil, den skal jo holde litt lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...