Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2007 #1 Skrevet 6. juli 2007 har dere behold pikenavnet etter dere ble gift? kjenner dere til forhold hvor han skifter til hennes etternavn? vi skal gift oss en gang i 2009, og jeg får ikke mitt navn til å hørres greit ut med hans etternavn, jeeg vil at vi tar mitt til oss begge, men han er selvsagt i tvil. Jeg skifter iallefall ikke...... han heter forresten bleie til etternavn....
Wildy Skrevet 6. juli 2007 #2 Skrevet 6. juli 2007 NÅ er ikke jeg gift. Enda. Men jeg kommer til å beholde mitt navn, og han beholder sitt. Ikke orker jeg å begynne med dobbelt etternavn heller.Jeg liker navnet mitt og ser ingen grunn til å bytte.
Amanlis Skrevet 6. juli 2007 #3 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er heller ikke gift, og om jeg skal gifte meg, kommer jeg til å ta hans navn. Jeg har et helt vanlig -sen etternavn. Hadde jeg hatt et uvanlig etternavn ville jeg vurdert å ikke bytte.
Gjest Pet Skrevet 6. juli 2007 #4 Skrevet 6. juli 2007 Jeg hadde ihvertfall ikke byttet til Bleie. Jeg tror den eneste grunnen til at jeg skulle ha byttet navn måtte være hvis jeg giftet meg med en italiener.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2007 #5 Skrevet 6. juli 2007 Jeg tar hans navn, men beholder også mitt eget. Er litt gammeldags på akkurat det jeg da.... Også greit når det gjelder barn, at hele familien har samme etternavn...
måneperle Skrevet 6. juli 2007 #6 Skrevet 6. juli 2007 Jeg tok hans navn og er veldig godt fornøyd med det. Hele familien heter det samme og har bare ett etternavn.
Gjest bada Skrevet 6. juli 2007 #7 Skrevet 6. juli 2007 Jeg hadde ihvertfall ikke byttet til Bleie. Jeg tror den eneste grunnen til at jeg skulle ha byttet navn måtte være hvis jeg giftet meg med en italiener. Akkurat det samme har faktisk jeg også tenkt i alle år. Det ville vært flott å få et italiensk etternavn! Ferrari, Ricci, Conti, Giordano, Moretti, Spinelli, Galliano. Ah! Det kunne imidlertid ikke falle meg inn å bytte til et annet norsk etternavn.
Wildy Skrevet 6. juli 2007 #8 Skrevet 6. juli 2007 Jeg tar hans navn, men beholder også mitt eget. Er litt gammeldags på akkurat det jeg da.... Også greit når det gjelder barn, at hele familien har samme etternavn... Om jeg og barnefar noengang hadde kommet så langt som å gifte oss hadde jeg nok tatt hans navn nettopp pga det du skriver, det er greit at alle heter det samme. Men her er det en salig suppe av etternavn fra før; jeg har mitt, sambo har sitt, ungene har fars etternavn,så siden alle ( ihvertfall de fleste) etterhvert har funnet ut hvem som heter hva tror jeg vi beholder det slik.
Dinah Skrevet 6. juli 2007 #9 Skrevet 6. juli 2007 har dere behold pikenavnet etter dere ble gift? kjenner dere til forhold hvor han skifter til hennes etternavn? Jepp og jepp. Jeg beholder mitt etternavn og sambo tar (mest sannsynlig!) mitt etternavn. Han har et supertradisjonelt etternavn som 40.000 her i landet har mens mitt etternavn er mer sjelden.
kamela Skrevet 6. juli 2007 #10 Skrevet 6. juli 2007 Jeg beholdt mitt pikenavn som mellomnavn første gangen jeg giftet meg. Byttet ikke navn når jeg ble skilt, og tok ny manns etternavn når jeg giftet meg på nytt. Da tok jeg også vekk pikenavnet.
~Minni~ Skrevet 6. juli 2007 #11 Skrevet 6. juli 2007 Jeg vil boholde mitt fordi det er litt sjeldent og et stednavn som jeg har tilknutning til. Han vil imidlertid ikke bytte til mitt selv om han har et kjedelig -sen navn. Vi er begge i mot å ha doble etternavn så det ser kanskje ut til at ingen av oss skifter navn sånn at vi får to forskjelleige navn etter at vi er gift. Synes det er litt dumt å ikke ha et felles navn (spsesielt hvis vi får barn), men sånn går det når ingen vil skifte navn... (Jeg har forresten vurdert å legge til hans navn som mellomnavn for å kunne bruke det innimellom hvis jeg føler for å vise at vi heter litt det samme, men en del av meg synes det er litt teit det også)
~Minni~ Skrevet 6. juli 2007 #12 Skrevet 6. juli 2007 (endret) Vi har til og med vurdert å lage et nytt etternavn hvor vi kombinerer begge etternavnene våres, men det er mest som et artig ekspriment. Tviler på at det blir noe vi velger Endret 7. juli 2007 av ~Minni~
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2007 #13 Skrevet 6. juli 2007 Jeg beholder pikenavnet mitt. Han er ikke interessert i å skifte, så hvorfor skal jeg det? Ergrer meg at kvinner tradisjonelt er så føyelige på dette punktet. Hvorfor er hans navn mer verd enn hennes? Jeg synes absolutt ikke det. Hvis vi får barn så får vi ta en krangel på hvordan vi ordner det. Men da tror jeg helst at barnet vil få begge våre etternavn med bindestrek mellom, slik at ingen av navnene blir mellomnavn.
Gjest Veronica Mars Skrevet 6. juli 2007 #14 Skrevet 6. juli 2007 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
~white lady~ Skrevet 6. juli 2007 #15 Skrevet 6. juli 2007 Jeg beholder pikenavnet mitt. Han er ikke interessert i å skifte, så hvorfor skal jeg det? Ergrer meg at kvinner tradisjonelt er så føyelige på dette punktet. Hvorfor er hans navn mer verd enn hennes? Jeg synes absolutt ikke det. Hvis vi får barn så får vi ta en krangel på hvordan vi ordner det. Men da tror jeg helst at barnet vil få begge våre etternavn med bindestrek mellom, slik at ingen av navnene blir mellomnavn. Helt enig! Her blir det bindestrek mellom våre etternavn. Han nekter å ta mitt navn, og jeg vil ikke ta hans. jeg synes ikke likestillingen har kommet særlig langt på dette punktet.
Frey Skrevet 6. juli 2007 #18 Skrevet 6. juli 2007 Jeg beholder pikenavnet mitt. Han er ikke interessert i å skifte, så hvorfor skal jeg det? Ergrer meg at kvinner tradisjonelt er så føyelige på dette punktet. Hvorfor er hans navn mer verd enn hennes? Jeg synes absolutt ikke det. Hvis han ikke vil så skal søren ta meg ikke jeg heller :slåss: Dette blir litt sånn barnehageargumentasjon for meg. Hvis ingen ønsker å skifte navn, neivel, så gjør man ikke det. Folk har så forskjellige grunner for dette, og det er jo rimelig teit å krangle pga det i alle fall. Man skal skifte navn fordi man ønsker det mener jeg, og det gjelder selvfølgelig begge. Jeg kommer til å skifte navn da mitt er et veldig vanlig sen-navn, mens hans finnes det ca 30 som heter.
jente 79 Skrevet 6. juli 2007 #19 Skrevet 6. juli 2007 Jeg beholder pikenavnet mitt. Han er ikke interessert i å skifte, så hvorfor skal jeg det? Ergrer meg at kvinner tradisjonelt er så føyelige på dette punktet. Hvorfor er hans navn mer verd enn hennes? Jeg synes absolutt ikke det. Hvis vi får barn så får vi ta en krangel på hvordan vi ordner det. Men da tror jeg helst at barnet vil få begge våre etternavn med bindestrek mellom, slik at ingen av navnene blir mellomnavn. Jeg er så enig med dette. Hos oss har jeg et uvanlig navn med stedstilknytning. Han har et -sen navn. Han påsto at han ikke ville bytte fordi jeg ikke ville bytte. Skjønner ikke helt løsningen på det der. Uansett vi beholdt begge navnene våre akkurat som de var Hva eventuelle barn skal hete får bli en ny diskusjon...
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2007 #20 Skrevet 6. juli 2007 Hvis han ikke vil så skal søren ta meg ikke jeg heller :slåss: Her misforstår du. I våre likestillingstider bør det være like naturlig at mannen skifter etternavn som at kvinnen gjør det. Slik er det ikke, dessverre. Hos veldig mange så står de konservative tradisjonene her sterkt. Man "forventer" at kvinnen skifter navn. Jeg synes det er utrolig sjåvinistisk. Hadde jeg vært 20 år hadde jeg kanskje vurdert å skifte navn, men tror ikke jeg ville gjort det da heller. Jeg har passert 30 når jeg gifter meg og navnet mitt er en del av min identitet. Jeg ser ingen grunn til å endre på det. I jobbsammenheng kjenner også alle meg med mitt navn, og det er det jeg har kred. på. Jeg synes også at det er viktig at mine navn blir tatt vare på, ikke bare hans. Derfor synes jeg at hvis noen skulle skifte, så burde han gjøre det. Han har vel de samme argumentene som meg og ønsker ikke det, så da fortsetter vi å hete det vi gjør nå. Jeg synes alle kvinner burde vise litt selvstendighet også i ekteskapet. Ta vare på sin egen slekts navn, samt sørge for egen økonomi ved ektepakt, særeie og innbetaling til pensjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå