Gå til innhold

Ta førerkort


Annie

Anbefalte innlegg

Venninnen min har flytta fra Tyskland til Norge. Hun strøyk på oppkjøringa og har fått vite at hun må ta ALT her. Kan dette virkelig stemme? :klø:

Er det ingenting som heter å kjøre opp som privatist lengre? F.eks ta teoriprøven, noen kjøre timer og så kjøre opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tweek

Jeg er ikke sikker om hun må ta trafikalt grunnkurs, men hvis hun ikke har hatt noen form for opplæring må hun vel ifølge reglene ha det. I tillegg må hun ha sikkerhetskurs (glattkjøring pluss teori), forbikjøring, langkjøring, vanlig kjøretimer for å gå igjenom alt (men dette avhenger hvor mye hun får kjørt utenom kjøretimene), mørkekjøring. I tillegg kommer jo teori og opp kjøring. Det var det jeg kom på nå værtfall.

Hvilken opplæring har hun forresten hatt der nede?

Man kan ikke ta den som privatist. Det nærmeste man kommer til det du forklarer er om man har mistet lappen og må ta teorien+oppkjøring og kanskje en kjøretime hvis det er veldig lenge siden man har kjørt.

Endret av Tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Hmm, det er nok lurt å ringe biltilsynet, men gjør det i morgen for tror det er siste dag før ferien. Vanskelig å si hvis hun har hatt alt utenom oppkjøringen :klø: Jeg vet bare at hvis man har lappen tar man oppkjøring her i tillegg for å få norsk setifikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg hadde hatt kjøretimer i England, men ble ikke "ferdig" der. Da jeg kom hjem søkte jeg om å få slippe trafikalt grunnkurs (skriftlig offisielt til biltilsynet(?)). Fikk svar etter ca 6 uker at jeg kunne slippe trafikalt grunnkurs, men da hadde jeg allerede tatt det.

Alt det andre måtte jeg ta.. Det søkte jeg nemmlig ikke om å slippe. Synes det var greit å ha glattkjøring, langkjøring osv. Er trossalt på andre siden av veien vi kjører ift. England.. og jeg var ikke så erfaren.

Hvis jeg var din venninne ville jeg slengt inn søknader om å slippe det obligatoriske, men legg med kopier av kvitteringer osv. Få det fra kjøreskolen i Tyskland (på engelsk).

Ellers har jeg hørt om ei anna jente i din situasjon som tok "ferie" til Tyskland og kjørte opp der, for det er jo mye billigere enn å begynne på nytt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Ja, alt må tas på nytt desverre. Det går fort, om noen måneder har ho lappen

Anonymkode: 6ab2e...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alt må tas på nytt desverre. Det går fort, om noen måneder har ho lappen

Anonymkode: 6ab2e...aa6

Får da virkelig håpe det, da tråden er ti år gammel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Dessverre, så må venninna di ta opp all obligatorisk kjøreopplæring.

Anonymkode: c4486...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...