Gjest Miss Cutie Skrevet 6. juli 2007 #21 Skrevet 6. juli 2007 (endret) Sånn for hver enkelt person så syns jeg ikke det er nøye nei, og det er vel akkurat det som er med dagens system - man ser for lite på den enkelt. Det er i dag lagt opp til at alt går etter karakterer og ikke personlige egenskaper ol. når det kommer til søking på høyere skoler osv. Hadde jeg valgt Steinerbarneskole ville jeg valgt offentlig ungdomsskole i alle fall. Jeg vil bare at barna skal ha det godt. Om de blir sabla flinke i noen fag driter jeg egentlig i. For personlig trivsel er det som jeg setter i sentrum. De kan alltid klare seg. Og de er jo ikke "dumme". De klarer seg jo likevel tror jeg. Eller? De må jo videre på offentlig skole. Det finnes videregående for steinerbarn. Noen erfaringer der? Endret 6. juli 2007 av Miss Cutie
IsaCathrine Skrevet 6. juli 2007 #22 Skrevet 6. juli 2007 Jeg vil bare at barna skal ha det godt. Om de blir sabla flinke i noen fag driter jeg egentlig i. For personlig trivsel er det som jeg setter i sentrum. De kan alltid klare seg. Og de er jo ikke "dumme". De klarer seg jo likevel tror jeg. Eller? De må jo videre på offentlig skole. Det finnes videregående for steinerbarn. Noen erfaringer der? Det viktigste er jo at de har det bra, men så er det det at samfunnet er lagt opp til at karaktetrer teller over det meste. Veldig synd, tror det har ødelagt for mange! De vil nok klare seg, men om man har ett barn som fra før av er litt svak på skolen så er kanskje ikke Steiner det beste alternativet. Har ikke noen erfaring med Steiner videregående, men det ligger en borti gata her. Røyken Steinerskole
ToveM Skrevet 6. juli 2007 #23 Skrevet 6. juli 2007 Du bør tenke på at hun skal ha et nettverk hjemme også. Har sett her med unger som går på privatskole, at de ofte detter utenfor på hjemmebane/ i fritiden.
Donpedro Skrevet 6. juli 2007 #24 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er veldig liten og har aldri blitt mobbet i vanlig skole. Datteren til en venninne er helt vanlig og byttet til slutt fra steiner til vanlig skole pga mobbing, som ikke ble tatttak i av lærerne.
la Flaca Skrevet 6. juli 2007 #25 Skrevet 6. juli 2007 Jeg har vært inne på tanken, men dropper Steinerskolen fordi det vil ta ungene vekk fra nærområdet vårt og de ungene som bor i nabolaget. Det er viktig at de omgås barna som bor her, og får et nettverk. Faktisk syns jeg det er viktigere enn hvilken skole de går på.
Rosalie Skrevet 6. juli 2007 #26 Skrevet 6. juli 2007 Ja har hørt dette jeg også. Men er det egentlig så nøye? Ikke misforstå meg, men jeg har den tankegangen at man trenger ikke bli så forbaska flink i alle fag for å klare seg. Jeg tror at barn klarer seg og tror at selve miljøet skaper glade barn. Og glade barn er det viktigste. Eller er jeg på villspor? Ja, naturligvis er glade barn det viktigste. Men er hun Steiner-materiale? Dvs er hun glad i kunst, dans, musikk? Og andre praktiske fag? Eller er hun mer teoretisk av seg, og litt klomsete av seg? Jeg hadde kommet til å mistrives på Steinerskolen, da jeg var meget faglig sterk, og ikke veldig glad i praktisk/estetiske fag. Montesoriskolen, derimot, hadde nok passet meg bra. Mens broren min passet fint inn i A4-modellen i den offentlige skolen, med middels resultater faglig. Han hadde neppe hatt det bra verken på Montesori eller Steiner.
Gjest Jytte Skrevet 6. juli 2007 #27 Skrevet 6. juli 2007 Jeg vurderte Steinerskolen til min eldste sønn - men hensynet til kameratskap i nærmiljøet talte til fordel for den offentlige skolen. For oss er Steinerskolen nesten en mil hjemmefra - og jeg ville at mine barn skulle kunne gå eller sykle til skolen og slippe å måtte kjøre dem til venner på ettermiddager og i helger.
Scully Skrevet 6. juli 2007 #28 Skrevet 6. juli 2007 Hei Miss Cutie! Jeg har gått på Steinerskolen hele mitt liv, dette gjelder både barne-, ungdoms, og videregåendeskole. Har gått på to ulike skoler, og vil anta at jeg kan svare på noen av dine spørsål. Steinerskolen er ingen "vidunderskole", og mobbing foregår også der. Men erfaringen jeg har, er som du er inne på, at det er langt mindre. I løpet av de 12 årene jeg gikk der, kom det inn en del "mobbebarn", og alle ble tatt godt i mot i vår klasse. De fikk rett og slett en ny start, og blomstret opp. Jeg tror ikke det er så stor forskjell på de ulike skolene, men ulikhetene ligger i klassene. Det er utrolig stor forskjell på de, og en del foreldre sender vanskeligstilte barn over, som kan ha dårlig eggekt på miljøet. Men dette opplevde ikke jeg, og kan ikke uttale meg videre om det.Dog gjelder vel dette den offentlige skolen også. Uansett, lærerkvaliteten varierte, vi hadde mange gode lærere, og en håndfull mer eller mindre udugelige (gjelder nok også den offentlige, også universiteter - som jeg selv har erfaringer med - så det slipper man ikke unna). Vi var en klasse på 25 elever, de aller fleste har startet på universitetet eller høgskole, og omtrent 5-6 av oss har startet på høgere utdannelse av type profesjon eller master. Så med innsats fra eleven, er det ingenting som tilsier at man skal bli "dårligere elev" av steinerskolen. Steinerskolen prøver å se det enkelte barn, og lærerne gjør som regel sitt ytterste for å hjelpe barnet til å utfolde sine sterkeste evner. Barne- og ungdomskolen har mye lek og kreativitet, noe som kan være et godt tilbud for faglig svake barn. Men for all del, det betyr ikke at de sterke barna ikke får utfordringer nok. Det prøver de å tilpasse hver enkelt. Dette kan bli et langt innlegg, men jeg synes man skal være forsiktig å si at det er svake resultater som kommer ut av steinerskolen. Men det er nok en større andel kreative utdannelser i etterkant (teater, foto, film, etc), enn fra den offentlige videregående. PS. de to elevene som gikk ut med best karakterer i landet i år, var begge steinerskoleelever i Oslo. Skal jeg svare fra "mobbeoffrene" som kom til min klasse oppgjennom årene, tror jeg samtlige kan anbefalle din datter Steinerskolen, for miljøets skyld. gi det et forsøk, skulle hun ikke trives - ta henne tilbake til der hun er nå. Det må jo være mulig med et par "prøveuker". Jeg gikk forøvrig i Trondheim... Men kjenner meget fornøyde elever fra Tromsø, Bergen og Moss.
Scully Skrevet 6. juli 2007 #29 Skrevet 6. juli 2007 Ja, naturligvis er glade barn det viktigste. Men er hun Steiner-materiale? Dvs er hun glad i kunst, dans, musikk? Og andre praktiske fag? Eller er hun mer teoretisk av seg, og litt klomsete av seg? Jeg hadde kommet til å mistrives på Steinerskolen, da jeg var meget faglig sterk, og ikke veldig glad i praktisk/estetiske fag. Montesoriskolen, derimot, hadde nok passet meg bra. Mens broren min passet fint inn i A4-modellen i den offentlige skolen, med middels resultater faglig. Han hadde neppe hatt det bra verken på Montesori eller Steiner. Litt enig med deg, men dette er vel mer aktuelt for ungdom- og videregåendeskole, ikke barneskolen. Selv er jeg ikke særlig kreativ, og faglig sterk (realist). Hadde jeg valgt igjen, ville jeg nok tatt den offentlige veien. Men for mine medelever som var litt svakere, og mer kreativ, var det helt utmerket. Dette også for de som ble mobbet i større eller mindre grad. Men til tross for eventuelle klomsete adferd, kan man nå langt med steinerskolen også. Jeg er glad jeg fikk prøvd meg på kunst og drama, selv om jeg ikke kunne fordra det da. Jeg synes det er stas å kjenne igjen kunstnere, som mine jevnaldrende ikke har hørt om en gang. Det er fordeler her også, man kan fokusere på teorien i de fleste fagene. Jeg nådde i alle fall langt, til tross for steinerskolen. Nærmer meg nå slutten av tannlegestudiet (som er kjent for å være et av de mest krevene studiene faglig sett, og krever svært høyt karaktersnitt). Har også medelever som går medisinstudiet, ingerniørutdannelse, realfag, sprøk osv på universitetet - ikke noe problem. De er faglig sterke, men har kreativitetet som en bonus. Dog er jeg usikker om jeg vil ha mine barn der selv, så fremst de ikke er kreative (jeg mislikte maling og teater, men først i ettertid jeg setter pris på det). Men skulle de får problemer med tilpassing, er jeg ikke i tvil.
IsaCathrine Skrevet 6. juli 2007 #30 Skrevet 6. juli 2007 Mens broren min passet fint inn i A4-modellen i den offentlige skolen, med middels resultater faglig. Han hadde neppe hatt det bra verken på Montesori eller Steiner. Hvorfor tror du ikke han hadde trivdes på Montesorri skole?
Rosalie Skrevet 6. juli 2007 #31 Skrevet 6. juli 2007 Hvorfor tror du ikke han hadde trivdes på Montesorri skole? Fordi han ikke var flink til å jobbe selvstendig. Han gikk i en klasse hvor de fulgte "fri flyt"-modellen, eller hva det heter i et par år, og han sakket akterut i alle fag han var faglig svak i.
IsaCathrine Skrevet 6. juli 2007 #32 Skrevet 6. juli 2007 Scully: Har man karakterer på Steiner? Ha alltid trodd (og blitt fortalt) st man ikke har det.
IsaCathrine Skrevet 6. juli 2007 #33 Skrevet 6. juli 2007 Fordi han ikke var flink til å jobbe selvstendig. Han gikk i en klasse hvor de fulgte "fri flyt"-modellen, eller hva det heter i et par år, og han sakket akterut i alle fag han var faglig svak i. Aha, skjønner. Men da burde vel noen lærere tatt tak han da. Men det var kanskje mot deres prinsipp. Uansett tror jeg man som forelder må være ops uansett hva man velger, for alt passer ikke for alle barn. Så får man heller bytte hvis man har begynt på noe som ikke passer.
Gjest Miss Cutie Skrevet 6. juli 2007 #34 Skrevet 6. juli 2007 (endret) Ja, naturligvis er glade barn det viktigste. Men er hun Steiner-materiale? Dvs er hun glad i kunst, dans, musikk? Og andre praktiske fag? Eller er hun mer teoretisk av seg, og litt klomsete av seg? Jeg hadde kommet til å mistrives på Steinerskolen, da jeg var meget faglig sterk, og ikke veldig glad i praktisk/estetiske fag. Montesoriskolen, derimot, hadde nok passet meg bra. Mens broren min passet fint inn i A4-modellen i den offentlige skolen, med middels resultater faglig. Han hadde neppe hatt det bra verken på Montesori eller Steiner. Nå er dette snakk om alle våres barn da. Men eldste min er enormt talentfull ang synging. Mellomste er flink med piano. Yngste vet vi ikke enda. Men vet så pass at eldste er utrolig flink å synge. Hun står i kø hos Kulturskolen. Endret 6. juli 2007 av Miss Cutie
Scully Skrevet 6. juli 2007 #35 Skrevet 6. juli 2007 Scully: Har man karakterer på Steiner? Ha alltid trodd (og blitt fortalt) st man ikke har det. De fleste skolene har startet med det nå på videregående skole. Dette gjelder i alle fall Oslo og Trondheim, aner ikke hvordan det er resten av landet. I Trondheim kommer det som et tillegg til en individuell vurdering, noe jeg vil tro er praksisen i Oslo også
No Shorty Skrevet 11. februar 2008 #36 Skrevet 11. februar 2008 alle steinerskoler har begynt med karakterer nå, og kvaltiteten på steinerskolene varierer fra skole til skoe, fra klasse til klasse, og fra lærer til lærer... Jeg har gått på steinerskolen i tolv år, og jeg er i tvil om jeg vil sende barna mine dit... akkuart nå er jeg litt lei av det lille miljøet det er der, men det var posetivt på sin måte... Men jeg savnet å gå på skole med nærmiljøet mitt selv om, selv om jeg fikk venner på steinerskolen og... men mobbing finnes på steinerskolen og, og noen ganger virket det som om det gikk vell lang tid før det ble satt igang tiltak... Og steinerskoleelever er ikke svakere Gikk forresten på steinerskolen i Haugesund... Klemmm...
Tiit Skrevet 11. februar 2008 #37 Skrevet 11. februar 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=510564 Dette er jo til skrekk og advarsel da.....
Søs Skrevet 11. februar 2008 #38 Skrevet 11. februar 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=510564 Dette er jo til skrekk og advarsel da..... Er det til skrekk og advarsel? Sånnt skjer da så vist på "vanlige" skoler også. Rart det skal skrikes opp fordi er en privatskole. (og nei, jeg har ikke gått på steinerskole)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå