Gå til innhold

Steinerskolen

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Hei

Jeg tenker at steinerskolen ville bli bra for mine barn.

For det første så er min jente på 8 år pitte liten. Hun er så pass liten at hun ligger under nederste streken. Hun må antakelig ta hormoner.

Andre barn sier at hun må komme seg tilbake til barnehagen.

Hun begynner i 3 klasse.

Min sønn er snart 4 år. Og datteren min er litt høyere.

Jeg har lyst å la mine barn gå på Steinerskolen. Noen med tanker ang dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har lyst til det, så syns jeg du skal la dem gå der!

Jeg tror slike skoler er veldig positive for barna!

Montesorri kan også være en ide, personlig liker jeg dem bedre enn Steiner.

Skrevet

Det kommer veldig an på den Steinerskolen som er i nærheten av der du bor. Det er nemlig store forskjeller på de forskjellige skolene i forhold til hva de vektlegger. En venninne av meg gikk på Steinerskolen i Trondheim og kunne knapt skrive rett etter at hun var ferdig med videregående da de lærerne hun hadde der var av den formening av at skrivefeil retter vi ikke...

Men når det er sagt så skjønner jeg ikke helt hvorfor den fysiske størrelsen på jenta har med hvilken skole hun går på.

Skrevet

Enig ang steinern i Trondheim. Det kommer veldig an på skolen, de er så forskjellige. Steinerkskolen i Trondheim fungere dårlig, trist, men sant.

Gjest Elastica
Skrevet

I denne tråden er det også skrevet en del om dette.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Jeg var trøtt og sliten da jeg skrev denne tråden. Har lyst å utdype litt. For å være ærlig så føler jeg at den offentlige skole har et firkantet system. På Steinerskolen føler jeg at de blir tatt vare på. Ja det er utrolig greie lærere i den offentlige skolen. Men likevel så virker det bedre i Steinerskolen. Jeg kjenner en prest som anbefaler meg å ikke la barna gå der. Men det er vel pga de ikke har religion?

Skrevet

Annerledes betyr ikke alltid bedre. Du må besøke den aktuelle skolen og gjøre deg kjent med forholdene der. Å lese om Steinerskoleprinsippet holder ikke pga store forskjeller mellom skolene.

Men igjen: hva har jentas fysiske størrelse med saken og gjøre?

Skrevet

Hun tror vel at det er mindre mobbing på Steinerskolen. Det er mere skjult mobbing der, ettersom jeg har hørt. Steinerunger er ikke noe bedre enn andre unger og mobbing finnes over alt.

Gjest Gjest
Skrevet
Hun tror vel at det er mindre mobbing på Steinerskolen. Det er mere skjult mobbing der, ettersom jeg har hørt. Steinerunger er ikke noe bedre enn andre unger og mobbing finnes over alt.

Jeg har inntrykk av at det har vært minst like mye mobbing ved Steinerskoler som offentlige - og at det ofte (?) ikke blir tatt tak i på Steinerskolen "fordi folk må få være som de er" - også mobberne. Jfr den andre tråden. Min erfaring med venner som har gått på Steinerskolen, er at de som er ressurssterke og flinke ofte klarer seg veldig bra der, og får utvikle personlige interesser og styrker, mens elever med tilpasningsvansker av ulike slag slett ikke trives bedre, eller får bedre oppfølging, enn i offentlig skole. Men jeg er enig i at Steinerskolene rundt om er veldig forskjellige og at det lureste er å undersøke mest mulig rundt den aktuelle skolen :)

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)
Annerledes betyr ikke alltid bedre. Du må besøke den aktuelle skolen og gjøre deg kjent med forholdene der. Å lese om Steinerskoleprinsippet holder ikke pga store forskjeller mellom skolene.

Ikke misforstå. Jeg var trøtt da jeg skrev tråden. Jeg skrev dette bare fordi jeg tenkte litt på dette med min datters høyde. Altså jeg er så lei og sliten av det. Den plagingen. Og jeg har hørt det er bra på steinerskolen. Uff...er bare så oppgitt.

Endret av Miss Cutie
Skrevet

Hvis din datter blir plaget på skolen pga størrelsen sin så blir det ikke nødvendigvis bedre på Steinerskolen. De som går der er helt vanlig unger de og..

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Jeg vet jo det egentlig. Men har fått litt for meg at Steinerskolen er fri for mobbing. Skjønner jo at det ikke stemmer. Likevel, kan det egentlig bli verre?

Skrevet (endret)

Ja, det kan bli verre. For hun kan fremdeles bli mobbet, men da uten noen kjente eller venner rundt seg.

Jeg mener ikke at Steinerskolen automatisk er dårligere enn andre skoler, men det er store forskjeller der. Ta deg en tur og snakk med lærerne og administrasjonen. Spør spesifikt om hva de gjør ang mobbing. Hvis de påstår at det ikke finnes mobbing på deres skole bør det ringe noen varselklokker - for det finnes på alle skoler.

Endret av Frey
Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)
Ja, det kan bli verre. For hun kan fremdeles bli mobbet, men da uten noen kjente eller venner rundt seg.

Jeg mener ikke at Steinerskolen automatisk er dårligere enn andre skoler, men det er store forskjeller der. Ta deg en tur og snakk med lærerne og administrasjonen. Spør spesifikt om hva de gjør ang mobbing. Hvis de påstår at det ikke finnes mobbing på deres skole bør det ringe noen varselklokker - for det finnes på alle skoler.

Ja vet du, jeg skal ta å ringe dem og spørre. Fortelle dem min beskymring ang mobbing og hva det gjelder for oss. Hva vi har erfart. Takk for råd. :klem:

(ps: det er ikke mobbing hele tiden da. Men unger nevner hennes størrelse)

Endret av Miss Cutie
Skrevet

Jeg har en del av de samme tankene som deg ang Steinerskole vs offentlig skole.

Men jeg tror generelst at private skoler er bedre på en del områder enn den offentlige skolen.

Som andre sier vil det jo være store forskjeller fra skole til skole. Kanskje du kan få snakke med noen forleldre som har barn på Steinerkolen du tenker på?

Jeg har hørt at Steinerbarn ofte gjør det dårlige enn offentligebarn når det gjelder resultater på vanlig videregående skole.. er jo verdt tenke på sånne ting og.

Skrevet
Ja vet du, jeg skal ta å ringe dem og spørre. Fortelle dem min beskymring ang mobbing og hva det gjelder for oss. Hva vi har erfart. Takk for råd. :klem:

Husk å spørre hvilke faglige omrader de vektlegger også :)

(ps: det er ikke mobbing hele tiden da. Men unger nevner hennes størrelse)

Plager det henne mye - eller plager det mest deg?

Hvis det ikke plager henne veldig mye er det jo et stort skritt å bytte skole for det. Det er jo der hun går nå hun har vennene sine f eks. Det er også de barna hun vil ha omgang med utenfor skolen, drive idrett med osv.

Gjest Miss Cutie
Skrevet
Jeg har en del av de samme tankene som deg ang Steinerskole vs offentlig skole.

Men jeg tror generelst at private skoler er bedre på en del områder enn den offentlige skolen.

Som andre sier vil det jo være store forskjeller fra skole til skole. Kanskje du kan få snakke med noen forleldre som har barn på Steinerkolen du tenker på?

Jeg har hørt at Steinerbarn ofte gjør det dårlige enn offentligebarn når det gjelder resultater på vanlig videregående skole.. er jo verdt tenke på sånne ting og.

Ja har hørt dette jeg også. Men er det egentlig så nøye? Ikke misforstå meg, men jeg har den tankegangen at man trenger ikke bli så forbaska flink i alle fag for å klare seg. Jeg tror at barn klarer seg og tror at selve miljøet skaper glade barn. Og glade barn er det viktigste. Eller er jeg på villspor?

Gjest Miss Cutie
Skrevet
Husk å spørre hvilke faglige omrader de vektlegger også :)

Plager det henne mye - eller plager det mest deg?

Hvis det ikke plager henne veldig mye er det jo et stort skritt å bytte skole for det. Det er jo der hun går nå hun har vennene sine f eks. Det er også de barna hun vil ha omgang med utenfor skolen, drive idrett med osv.

Det plager meg på den måten at jeg ser det plager henne. Jeg ser hvor mye dette går inn på henne. Hun sier i flere sammenhenger feks: Jeg er ikke SÅ liten da, se de barna (barnehage barn), jeg er jo høyere. :(

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har ikke barn ennå, men vurderer det på lik linje med andre tilbud. Vurderer også hjemmeundervisning om vi føler det er det beste.

Et generelt råd jeg vil gi deg er å undersøke alle skolene i området like grundig som du blir oppfordret til å gjøre med steinerskolen. Både steiner, andre privatskoler osv har sine gode og dårlige skoler, men få undersøker rundt ang de offentlige.

Skrevet
Ja har hørt dette jeg også. Men er det egentlig så nøye? Ikke misforstå meg, men jeg har den tankegangen at man trenger ikke bli så forbaska flink i alle fag for å klare seg. Jeg tror at barn klarer seg og tror at selve miljøet skaper glade barn. Og glade barn er det viktigste. Eller er jeg på villspor?

Sånn for hver enkelt person så syns jeg ikke det er nøye nei, og det er vel akkurat det som er med dagens system - man ser for lite på den enkelt.

Det er i dag lagt opp til at alt går etter karakterer og ikke personlige egenskaper ol. når det kommer til søking på høyere skoler osv.

Hadde jeg valgt Steinerbarneskole ville jeg valgt offentlig ungdomsskole i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...