Gjest Moonshadow Skrevet 6. januar 2008 #1281 Skrevet 6. januar 2008 Innom og hilser på Artig at du er over 15 uker allerede, tiden går fort selv om det ikke virker sånn egentlig
Knøttet Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #1282 Skrevet 6. januar 2008 Innom og hilser på Artig at du er over 15 uker allerede, tiden går fort selv om det ikke virker sånn egentlig Hei hei Ja, tiden går faktisk fort! Heldigvis, eller både og da... vil jo ikke at den skal gå for fort
Gjest imli Skrevet 6. januar 2008 #1283 Skrevet 6. januar 2008 Hehe, jeg har også drømt at jeg har gjort skikkelig mye fælt med ungen... Latt den være alene og sånn... Men ungen var like blid, da. Lille Fragle har det nok bra der h*n bor nå, noen måneder til
Lilith Skrevet 6. januar 2008 #1284 Skrevet 6. januar 2008 (endret) Takk, og gratulerer med 12 uker!! :-D Hehe... er litt kjedelig å rydde ut jula, det er jo så koselig med jul! Vi skal gjøre det i morgen, gruer meg... Er sliten og trøtt, har ikke noe lyst, men men, skal slappe av resten av dagen i morgen da Stilig avatar! Hvem/hva er det på avataren din, forresten? En fortsatt god helg til deg også! Uhm ... nå stred jeg ikke akkurat til verket likevel, så det sitter fremdeles nisser og kikker på meg fra vinduskarmen ... Jeg har Supergirl i avataren min. Litt ekstra egoboost når jeg føler meg ovenpå, og litt ironisk når jeg slett ikke føler meg som noen superjente. Dessuten er avataren tøff Gratulerer med 15 uker, forresten! :juhu: Endret 6. januar 2008 av Lilith
Knøttet Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #1285 Skrevet 6. januar 2008 Hehe, jeg har også drømt at jeg har gjort skikkelig mye fælt med ungen... Latt den være alene og sånn... Men ungen var like blid, da. Lille Fragle har det nok bra der h*n bor nå, noen måneder til Drømmer er rare! Jada, det går nok bra med de små selv om vi drømmer mye rart Uhm ... nå stred jeg ikke akkurat til verket likevel, så det sitter fremdeles nisser og kikker på meg fra vinduskarmen ... Jeg har Supergirl i avataren min. Litt ekstra egoboost når jeg føler meg ovenpå, og litt ironisk når jeg slett ikke føler meg som noen superjente. Dessuten er avataren tøff Gratulerer med 15 uker, forresten! :juhu: Hehe... det er lov å ikke stride til verket med en eneste gang Mannen som ryddet ut jula her i dag, fordi jeg var så svimmel Supergirl, hm, ikke hørt om Enig i at avataren er tøff da Takk for det
Knøttet Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #1286 Skrevet 6. januar 2008 Har vært ganske så svimmel i dag, ble faktisk så ille at jeg måtte ta noen kvalmestillende tabletter jeg fikk fra legen den perioden jeg var kvalm... Håper ikke én liten tablett skader lille... Hadde vel ikke fått de hvis de var farlige, får jeg tro. Heldigvis har jeg bare vært svimmel, ikke kvalm. Men, det er ubehagelig nok det da I morgen skal jeg visst kanskje opp til noen venninner. Jeg ser de alt for sjeldent, så det blir kjempekoselig Må skjerpe meg angående å holde kontakten med de
Midnattsol Skrevet 6. januar 2008 #1287 Skrevet 6. januar 2008 Det har jeg også i dag. Ikke noe behagelig. Håper det går over.
Knøttet Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #1288 Skrevet 6. januar 2008 Det har jeg også i dag. Ikke noe behagelig. Håper det går over. Huffa... Heldigvis hjalp de kvalmestillende tablettene, nå er jeg bare litt svimmel... Håper det går over for din del også, det er så ubehagelig!!
Gjest imli Skrevet 7. januar 2008 #1289 Skrevet 7. januar 2008 Håper svimmelheten går over. Er svimmel til tider jeg også, ikke noe behagelig... I hvertfall lurt å ikke reise seg for fort, snu seg for fort eller bøye seg ned. Ha en fin dag
flickan Skrevet 7. januar 2008 #1290 Skrevet 7. januar 2008 hmmm.. Rart.. min eneste tanke er.. Jeg vil også være gravid-svimmel.. *venter*
Knøttet Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #1291 Skrevet 7. januar 2008 Håper svimmelheten går over. Er svimmel til tider jeg også, ikke noe behagelig... I hvertfall lurt å ikke reise seg for fort, snu seg for fort eller bøye seg ned. Ha en fin dag Jeg har vært mye bedre i dag, takk og pris! Prøver å unngå å reise meg for fort, snu meg osv, og det går heldigvis som oftest bra. Hvis ikke har jeg jo tablettene mine, men de vil jeg ikke bruke før jeg må, er skeptisk til tabletter i svangerskapet... En fortsatt fin kveld ønskes deg også! hmmm.. Rart.. min eneste tanke er.. Jeg vil også være gravid-svimmel.. *venter* Jeg husker hvordan det der var, ja Du kan godt få min svimmelhet!
Knøttet Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #1292 Skrevet 7. januar 2008 Jeg tror jeg har funnet ut at jeg liker gaudaost, noe som er fantastisk siden jeg er kresen og ikke spiser hvitost annet enn på pizza o.l. Dessverre vet jeg ikke om gaudaosten vi har hjemme er pasteurisert eller ikke, for det står ikke noe på den Tror jeg kjøper Tine sin gaudaost i morgen Gaudaost og gräddost er vel trygt å spise, så lenge den er pasteurisert? :klø: Kjente trykk/strekksmerter i magen når jeg satt isted, bena på gulvet og lente meg fremover på magen på en måte... Veldig ubehagelig, ble litt bekymret I dag har jeg vært hos noen venninner, var kjempekoselig Må bli bedre til å holde kontakten Mannen er så søt, han er bekymret for kostholdet mitt, og leser nå graviditetsboka mi. Ble faktisk litt usikker på om jeg bør ta multivitamintilskudd, for i boka står det at så lenge man spiser sunt og normalt får man i seg det man trenger, og det er skadelig med for mye av enkelte vitaminer. Jeg mener at alle steder sier de at man bør ta multivitaminer når man er gravid, dessuten tar jeg tran og multivitaminer uten a- d-vitamin, slik at jeg ikke skal få formye.
flickan Skrevet 8. januar 2008 #1293 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Mannen er så søt, han er bekymret for kostholdet mitt, og leser nå graviditetsboka mi. Ble faktisk litt usikker på om jeg bør ta multivitamintilskudd, for i boka står det at så lenge man spiser sunt og normalt får man i seg det man trenger, og det er skadelig med for mye av enkelte vitaminer. Jeg mener at alle steder sier de at man bør ta multivitaminer når man er gravid, dessuten tar jeg tran og multivitaminer uten a- d-vitamin, slik at jeg ikke skal få formye. De fleste leger anbefaler at man tar multivitamin i tillegg til vanlig sunt kosthold. Det er ikke fare forbundet med overdosering av de fleste vitaminer med unntak av vitamin A og D. Disse vitaminene er fettløselig og lagres i kroppen, i motsetning til de fleste andre vitaminer som er vannløselige og skilles ut i urinen. (vitamin E og K er også fettløselige men er ikke fare forbundet med overdose). Mange vitaminer er viktige i fosterutviklingen og det er derfor bedre å ta et kosttilskudd for å være på den sikre siden, men du må altså passe på vit A + D. I de fleste tilfeller vil det imidlertid gå utover moren om hun får for lite vitaminer. Babyen har en tendens til å karre til seg det den trenger av næring på bekostning av moren. Overdose av vitamin A og D kan føre til fosterskader, og er en av grunnene til at gravide ikke anbefales og spise ren lever. (inneholder mye vitamin A). Her er de nyeste nordiske anbefalinger for næringsinntak for gravide: *vitamin A: 800µg (mikrogram) *vitamin D: 10µg *kalsium: 900mg (milligram) Høyeste anbefalte dose for gravide: *Vitamin A: 3000µg *Vitamin D: 50µg (De fleste multivitaminer inneholder rundt 500µg vitamin A og 5µg vitamin D, så selv om du velger et slik tilskudd, vil du ligge godt under disse verdiene. Men dette må du selvsagt sjekke på ditt kosttilskudd.) Myndighetene i Danmark, Sverige, Finland og Storbritannia sier at gravide og ammende kvinner bør unngå lever og A-vitamintilskudd. I Norge er forbruket av leverprodukter ikke så stort at man har sett det nødvendig å komme med tilsvarende advarsel. Man tror dessuten at en slik advarsel kan medføre at inntaket av vitamin A blir for lavt. Det blir derfor opp til deg å avgjøre om du vil ta et tilskudd med eller uten vitamin A. (det finnes egne tilskudd uten vitamin A.) Dersom du mener du får i deg nok gjennom kosten er det kanskje ingen grunn til å velge et tilskudd med vit A. Viktige kilder til vitamin A: A-vitamin finnes i animalske produkter og i frukt og grønnsaker, særlig de med orange og mørkegrønne farger.Gode ekslempler: * Lever * Leverpostei * Eggeplomme * Cheddarost * Berikede margariner og meieriprodukter.(da vil det stå på) * Fet fisk * Søtpotet * Gulrøtter * Gresskar * Brokkoli * Aprikoser * Spinat * Melon Den viktigste kilden til vitamin D er sollys, og det kan derfor være greit å ta tilskudd da vi nordboere ofte får for lite, spesielt i vinterhalvåret. Andre kilder er fet fisk, og i tillegg berikes noen margaring og melkeprodukter med vitamin D. Edit: så nå at du tar tilskudd uten vit A+D, så da har du vel ditt på det tørre. Det er ikke farlig å ta for mye av andre vitaminer, da de skiles ut i urinen. Det betyr simpelt hen at du vil tisse ut det du ikke trenger, med unntak av vit K og E, men det er ikke fare forbundet med overdose av disse som nevnt over.. *************************************** Oi, ble litt langt dette. Her er litt tatt fra hodet og litt googlet fram nå, håper det var til nytte. Jeg er veldg interessert i kosthold, så jeg synes det er moro å finne slik informasjon. Endret 8. januar 2008 av Bare Bea
Gjest imli Skrevet 8. januar 2008 #1294 Skrevet 8. januar 2008 Både gauda og gräddost fra Tine er trygt, ja. Pasteuriserte og hele pakka Ellers svarte jo Bare Bea veldig bra på det med vitaminer.... Jeg får også sånn "strekk" noen ganger, hvis jeg bøyer meg for mye til siden eller snur meg for fort i senga eller noe. Ikke noe farlig Ha en fin dag!
Knøttet Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #1295 Skrevet 8. januar 2008 De fleste leger anbefaler at man tar multivitamin i tillegg til vanlig sunt kosthold. Det er ikke fare forbundet med overdosering av de fleste vitaminer med unntak av vitamin A og D. Disse vitaminene er fettløselig og lagres i kroppen, i motsetning til de fleste andre vitaminer som er vannløselige og skilles ut i urinen. (vitamin E og K er også fettløselige men er ikke fare forbundet med overdose). Mange vitaminer er viktige i fosterutviklingen og det er derfor bedre å ta et kosttilskudd for å være på den sikre siden, men du må altså passe på vit A + D. I de fleste tilfeller vil det imidlertid gå utover moren om hun får for lite vitaminer. Babyen har en tendens til å karre til seg det den trenger av næring på bekostning av moren. Overdose av vitamin A og D kan føre til fosterskader, og er en av grunnene til at gravide ikke anbefales og spise ren lever. (inneholder mye vitamin A). Her er de nyeste nordiske anbefalinger for næringsinntak for gravide: *vitamin A: 800µg (mikrogram) *vitamin D: 10µg *kalsium: 900mg (milligram) Høyeste anbefalte dose for gravide: *Vitamin A: 3000µg *Vitamin D: 50µg (De fleste multivitaminer inneholder rundt 500µg vitamin A og 5µg vitamin D, så selv om du velger et slik tilskudd, vil du ligge godt under disse verdiene. Men dette må du selvsagt sjekke på ditt kosttilskudd.) Myndighetene i Danmark, Sverige, Finland og Storbritannia sier at gravide og ammende kvinner bør unngå lever og A-vitamintilskudd. I Norge er forbruket av leverprodukter ikke så stort at man har sett det nødvendig å komme med tilsvarende advarsel. Man tror dessuten at en slik advarsel kan medføre at inntaket av vitamin A blir for lavt. Det blir derfor opp til deg å avgjøre om du vil ta et tilskudd med eller uten vitamin A. (det finnes egne tilskudd uten vitamin A.) Dersom du mener du får i deg nok gjennom kosten er det kanskje ingen grunn til å velge et tilskudd med vit A. Viktige kilder til vitamin A: A-vitamin finnes i animalske produkter og i frukt og grønnsaker, særlig de med orange og mørkegrønne farger.Gode ekslempler: * Lever * Leverpostei * Eggeplomme * Cheddarost * Berikede margariner og meieriprodukter.(da vil det stå på) * Fet fisk * Søtpotet * Gulrøtter * Gresskar * Brokkoli * Aprikoser * Spinat * Melon Den viktigste kilden til vitamin D er sollys, og det kan derfor være greit å ta tilskudd da vi nordboere ofte får for lite, spesielt i vinterhalvåret. Andre kilder er fet fisk, og i tillegg berikes noen margaring og melkeprodukter med vitamin D. Edit: så nå at du tar tilskudd uten vit A+D, så da har du vel ditt på det tørre. Det er ikke farlig å ta for mye av andre vitaminer, da de skiles ut i urinen. Det betyr simpelt hen at du vil tisse ut det du ikke trenger, med unntak av vit K og E, men det er ikke fare forbundet med overdose av disse som nevnt over.. *************************************** Oi, ble litt langt dette. Her er litt tatt fra hodet og litt googlet fram nå, håper det var til nytte. Jeg er veldg interessert i kosthold, så jeg synes det er moro å finne slik informasjon. Wow, blir helt imponert over hva du kan, jeg! Er du lege eller lignende? Tusen takk! Jeg tar tran i tillegg til multivitaminer uten a-og d-vitamin, og ifølge hva som står på flaskene skal det gå bra det er 250mikrogram A-vitamin i tran, og 10mikrogram D-vitamin. Både gauda og gräddost fra Tine er trygt, ja. Pasteuriserte og hele pakka Ellers svarte jo Bare Bea veldig bra på det med vitaminer.... Jeg får også sånn "strekk" noen ganger, hvis jeg bøyer meg for mye til siden eller snur meg for fort i senga eller noe. Ikke noe farlig Ha en fin dag! Supert! Da skal jeg prøve gauda og gräddost fra Tine! :-D Ok, da vet jeg hva det er for noe da... Ble litt bekymret i går, det var så vondt! Ha en fin dag du også!
Knøttet Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #1296 Skrevet 8. januar 2008 Ulovlig jobbsurfing nå... Har bestilt meg legetime i morgen, for jeg orker ikke å gå rundt og være så svimmel som dette! Det går heldigvis bra å være på jobb, men det er kjempeubehagelig... Håper det er helt ufarlig, blir jo litt redd også... Drømte at babyen var kommet i natt, og det ble en gutt! Vi får se på det da...
MellonCollie Skrevet 8. januar 2008 #1297 Skrevet 8. januar 2008 Svimmelhet kan ikke være noe særlig, greit å få sjekket det opp Angående vitaminer, så sa min lege at ikke jeg skulle ta noe ekstra, det var ikke nødvendig dersom jeg hadde et normalt kosthold. Jeg skulle sjekke prøvesvarene mine på jern-nivå, men skulle uansett ikke begynne med tilskudd på det før etter uke 12 eller uke 20. For han ville ikke at jeg skulle ha for mye av det. Det eneste jeg skulle ta, var folat. Og dersom jeg ønsket var det greit med tran-kapsler såvidt jeg husker. Men siden du er vegetarianer, så bør du kanskje snakke med legen din litt ekstra rundt dette? Da er det kanskje andre hensyn som må taes Jeg har jo ikke vært her på en stund, men så at det var snakk om navn for en stund tilbake. Vil gjerne ha en PM jeg også, altså
Knøttet Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #1298 Skrevet 8. januar 2008 Svimmelhet kan ikke være noe særlig, greit å få sjekket det opp Angående vitaminer, så sa min lege at ikke jeg skulle ta noe ekstra, det var ikke nødvendig dersom jeg hadde et normalt kosthold. Jeg skulle sjekke prøvesvarene mine på jern-nivå, men skulle uansett ikke begynne med tilskudd på det før etter uke 12 eller uke 20. For han ville ikke at jeg skulle ha for mye av det. Det eneste jeg skulle ta, var folat. Og dersom jeg ønsket var det greit med tran-kapsler såvidt jeg husker. Men siden du er vegetarianer, så bør du kanskje snakke med legen din litt ekstra rundt dette? Da er det kanskje andre hensyn som må taes Jeg har jo ikke vært her på en stund, men så at det var snakk om navn for en stund tilbake. Vil gjerne ha en PM jeg også, altså Veldig ubehagelig å være svimmel Håper jeg får gjort noe med det, selv om det sikkert er for mye forlangt. Hm, skal høre med legen min i morgen angående multivitaminer. Spurte på apoteket, de mente det gikk helt fint med det jeg tar, fordi det er A- og D-vitamin det er skummelt å få for mye av, og det gjør jeg neppe Skal sende pm, jeg
Gjest Moonshadow Skrevet 8. januar 2008 #1299 Skrevet 8. januar 2008 Har du skjekket om du kan mangle jern? Det er ofte en årsak til svimmelhet.
Knøttet Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #1300 Skrevet 8. januar 2008 Har du skjekket om du kan mangle jern? Det er ofte en årsak til svimmelhet. Jeg gjør visst ikke det, forrige blodprøvene viste at jeg har helt fine jernlagre faktisk. Synes det er rart, siden jeg er vegetarianer...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå