Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal inn til koloskopi igjen, og gruer meg noe så sinnsykt! Skal til videre utredelse av tarmproblemer, har sannsynligvs chron. var innlagt for 2 år siden og tok alle prøver man kan ta da, og undersøkelser. Koloskopi var det værste! Og nå skal jeg inn igjen! Vet ikke om jeg orker....jeg fikk beroligende sist, men syns ikke det hjalp...jeg vet jo at jeg må gjennom dette, men klarer liksom ikke tanken på at jeg skal igjennom dette igjen....jeg var veldig betent og blødde i tarmen sist jeg hadde undersøkelsen, så det er nok derfor det var så ubehagelig. i tillegg var magen mørbanka etter sterke smerter og andre undersøkelser.....jeg er sykepleier og har fått stor respekt for pasienter som skal igjennom slike undersøkelser...

Hva med dere andre som tar koloskopi? er det bare eg som syns det er grusomt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var helt forferdelig, men fikk forklart av legen at grunnen til at jeg hadde så vondt var pga at tarmene mine hadde så "krappe svinger", noe som stemte utifra hva jeg så på monitoren mens de holdt på. Jeg skjønner godt at du gruer deg, fikk du noe smertestillende sist gang? Jeg fikk tilbud om beroligende og smertestillende, men takket nei...Det gikk ca 2 min så lå jeg og hylte etter smertestillende så og si. Fikk 50 mg med et eller annet intravenøst da, men synes ikke det hjalp stort heller men det kan jo kanskje hjelpe deg :)

Uff...nei, skjønner godt at det ikke frister til gjentakelse, men om de fremdeles hadde mistenkt crohns osv på meg så ville jeg nok valgt å gjøre det igjen :kose:

Skrevet

jeg kommer til å gjennomføre det selvfølgelig, for vil jo vite med sikkerhet om jeg har chron eller ei....men bare tanken på undersøkelsen gjør meg helt matt..og jeg er slettens ikke noe pyse til vanlig heller....jeg fikk alt jeg kunne få av smertestillende og beroligende sist, men kjente ikke effekt i det hele tatt...jeg tåler mye dessverre, til tross for at jeg nesten ikke tar paracet engang til vanlig....

forstår godt at barn og ungdom blir lagt i narkose til denne undersøkelsen....føler meg for flau til å be om det også :sprettoy:

takk for svar og forståelse :klem:

Skrevet

Får håpe det går litt bedre med deg denne gangen da :) Lykke til :klem:

Skrevet

grudde meg som en hund når jeg skulle ta det forrige uke.

Jeg ba om å få beroligende før de begynte, fikk det etter litt overtaling fra min side. (de ville vente)

Var ikke akkurat det beste jeg har opplevd nei. Jeg og hadde en vanskelig tarm. Når de var nede ved overgangen til tynntarmen hylte jeg, så samboeren min på venterommet ble skikkelig bekymret!

Men samtidig syns jeg det går bedre med en kolonoskopi enne n gastroskopi. Hermå en jo utholde smerter, men en vet iallefall hva det kommer av, og at det går over etterpå. Mens en gastroskopi trigger reflekser som en ikke har kontroll over.

Men jeg skal tilbake å gjøre en gastroskopi. Har gjort det før, måtte etter en avbrutt forsøk gjøre det i narkose. Fikk heeelt panikk.

Nå skal jeg gjøre det på et nytt sykehus, og de vil prøve uten narkose først. prøver å forklare dem at det ikke kommer til å gå pga panikk.

Har ikke lyst til å oppleve gastroskopi igjen, det var det værste syns jeg.

hvorfor kan en ikke få narkose når en har prøvd før, og vet det ikke kommer til å gå. :slåss:

Gjest Gjest
Skrevet

Har tatt det og tenkte liksom at SÅ fælt kan det ikke være....men tarmene mine er visst ikke så enkle så var ganske jævlig inntil jeg fikk beroligende....etter det husker jeg ikke så mye.

Var jeg deg ville jeg tatt opp bekymringen med legen og spurt hvilke alternativer han kan gi deg. De spurte meg om masse sånt på forhånd og sa at det slettes ikke var uvanlig at voksne også fikk litt narkose.

Vet at jeg må ta det igjen så neste gang så skal de få kjøre på med det de har av bedøvelse :P

Skrevet
Jeg skal inn til koloskopi igjen, og gruer meg noe så sinnsykt! Skal til videre utredelse av tarmproblemer, har sannsynligvs chron. var innlagt for 2 år siden og tok alle prøver man kan ta da, og undersøkelser. Koloskopi var det værste! Og nå skal jeg inn igjen! Vet ikke om jeg orker....jeg fikk beroligende sist, men syns ikke det hjalp...jeg vet jo at jeg må gjennom dette, men klarer liksom ikke tanken på at jeg skal igjennom dette igjen....jeg var veldig betent og blødde i tarmen sist jeg hadde undersøkelsen, så det er nok derfor det var så ubehagelig. i tillegg var magen mørbanka etter sterke smerter og andre undersøkelser.....jeg er sykepleier og har fått stor respekt for pasienter som skal igjennom slike undersøkelser...

Hva med dere andre som tar koloskopi? er det bare eg som syns det er grusomt???

Nå har ikke jeg tatt koloskopi (enda), men jeg ville bare si at jeg føler veldig med deg hvis det viser seg at du har chron.

Flere i min familie er plaget med denne sykdommen, både min bestefar (som nå er innlagt med intravenøs næring fordi han er for svak til operasjon :tristbla: er litt redd for han), min tante (som aldri kan få barn pga sykdommen og alltid er svak) og min far (som heldigvis bare har hatt en operasjon) er rammet, og det er fare for at jeg og mine brødre også kan få denne sykdommen. Jeg bare håper på det beste. Beklager hvis jeg uroet deg med dette, det var ikke meningen. Måtte bare få det litt ut...

Kan jeg spørre om akkurat hva en koloskopi er? Siden det kanskje kan være aktuelt for meg en gang, mener jeg...

Skrevet (endret)
Kan jeg spørre om akkurat hva en er? Siden det kanskje kan være aktuelt for meg en gang, mener jeg...

Det er undersøkelse av tykktarmen. Man får en slange i rompa.

Endret av Pax
Skrevet
Det er undersøkelse av tykktarmen. Man får en slange i rompa.

Uff, det hørtes fryktelig ubehagelig ut... Håper jeg slipper, og lykke til Angel! Håper det ordner seg.

• 4 år senere...
Skrevet

Det er kun Norge og Kina som jeg vet om som ikke legge alle i narkose til denne undersøkelsen. Jeg foretrekker å reise til utlandet og betaler ca. 4,000 kr for å få denne gjort, med narkose. Ingen vondt og jeg husker ingenting. Flere leger jeg har snakket med i utlandet mener det har barbarisk å utføre koloskopi uten narkose. Vet ikke hvorfor leger i Norge er så kjip når det kommer til sånne ting!

Gjest Oblivion
Skrevet

Det er kun Norge og Kina som jeg vet om som ikke legge alle i narkose til denne undersøkelsen. Jeg foretrekker å reise til utlandet og betaler ca. 4,000 kr for å få denne gjort, med narkose. Ingen vondt og jeg husker ingenting. Flere leger jeg har snakket med i utlandet mener det har barbarisk å utføre koloskopi uten narkose. Vet ikke hvorfor leger i Norge er så kjip når det kommer til sånne ting!

Noe av grunnen er vel at det koster vil jeg tro? Både i utstyr og i personell? For at man skal kunne legge noen i narkose så må man ha en egen anestesisykepleier/lege til stede.

Man hører jo at narkose ikke skal være så farlig (de bruker jo oftere narkose på barn enn på voksne også) -men likevel så bedøver man faktisk hjernen (shit!! Det er jo egentlig helt vilt å tenke på!), og man må ha hjelp til å puste når man er under narkose -enten ved en tube i halsen eller at noen holder munnen åpen og tunga ut. Mange reagerer også allergisk og man kan få anafylaktisk (??) sjokk, som igjen kan føre til hjertestans og død (så vidt jeg vet, jeg har ligget i narkose mange ganger, men vet ikke om jeg husker alt riktig nå?).

Gjest pellepirat
Skrevet

Har selv vært til koloskopi og skal ikke si det var noen behagelig opplevelse. Men SÅ ille var det heller ikke. Var definitivt mest smertefullt de første 2-3-4min forbi første "krappe sving" i tarmen. Legen og sykepleieren var kjempeflink til å berolige og snakke med meg, at jeg bare skulle banne og hyle, det gikk bare bra. Etterhvert gikk det stadig bedre. Og når slangen skulle tilbake ut igjen var det egentlig ikke noe problem.

Hva gjør man ikke for å få utredt ting og få kontroll på alvorlige problemer? Man klarer seg med smerte noen minutter. Det er jo ikke farlig med litt ubehag. Men var kjempenervøs selv, så skjønner hva folk snakker om. Men narkose? Synes det høres drøyt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...