Gjest Nedfall Skrevet 24. juli 2007 #41 Del Skrevet 24. juli 2007 Nedfall, jeg gjør det på akkurat samme måten! :) jeg kjørte opp for 3 måneder siden, og da lærte jeg dette.. bortsett fra at man i følge boka skal blinke når man skal rett frem og.. men d er jo ikke logisk På tide kjørelærerne kommer diltende etter.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 25. juli 2007 #42 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg blinker meg kun ut av rundkjøringer, aldri inn. Som Bård Danielsen i RadioAdressa sier det; hvis man blinker seg inn i rundkjøringen så signaliserer man at "nå skal vi kjøre karusell!". Siden jeg ikke har sett i en eneste lærebok at man skal blinke seg inn i rundkjøringer, så ser man i hvertall ikke meg gjøre det. Jeg synes det er helt ulogisk å blinke inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 25. juli 2007 #43 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg blinker ut, aldri inn. Blir alltid usikker når folk blinker inn, lurer på hva det egentlig er de har tenkt på. Og folk som skal rett fram, og legger seg i venstre felt. Eh? Legg deg i høyre felt med mindre du skal mer til venstre enn tvers over. Folk som ikke blinker når det er andre biler i nærheten burde vært bøtelagt på stedet. Man blinker for ANDRE, ikke SEG SELV. (Du vet forhåpentligvis hvor du skal, men det gjør ikke vi andre dødelige.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crash Skrevet 25. juli 2007 #44 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) . Endret 2. april 2008 av Miros Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 7. august 2007 #45 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg blinker ut, aldri inn. Blir alltid usikker når folk blinker inn, lurer på hva det egentlig er de har tenkt på. Og folk som skal rett fram, og legger seg i venstre felt. Eh? Legg deg i høyre felt med mindre du skal mer til venstre enn tvers over. Folk som ikke blinker når det er andre biler i nærheten burde vært bøtelagt på stedet. Man blinker for ANDRE, ikke SEG SELV. (Du vet forhåpentligvis hvor du skal, men det gjør ikke vi andre dødelige.) De fleste rundkjøringer i dag er bygd med to felt, det vil si et venstre og høyre felt med samme påbudte kjøreretning mot venstre. En skal blinke seg inn når en skal mer enn halvveis rundt i rundkjøringen, eller når en skal til det innerste venstre feltet. Dette fordi en tar et feltskifte, vi krysser det ytterste høyre feltet for å komme inn til det innerste venstre feltet. Og ved feltskifte skal en bruke tegn på at en vil skifte felt. En trenger ikke å fortsette blinkingen når en er i det venstre feltet, men husk da at en skal blinke seg ut igjen til høyre, siden en foretar et nytt feltskifte i det en krysser det ytterste høyre feltet for å komme ut av rundkjøringen. Da har du også vikeplikt for biler som er i det ytterste feltet, selv om de skal hjelpe deg ut igjen ved å lage plass til deg hvis det er mulig. Hvis ikke, har du ikke forkjørsrett og må finne deg en annen luke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frigg Skrevet 12. august 2007 #46 Del Skrevet 12. august 2007 De har det innimellom, dessuten er det slike ting de gjerne tar deg for.. En bil på e-18 suste forbi i en helvetes fart, mens brodern (som kjørte meg hjem) kjørte bare litt for nærme bilen bak. Gjett hvilken bil politiet stoppa? Jo da, oss. Den skjønte jeg ikke helt. Broren din kjørte litt for nærme bilen bak??? Da er det vel ikke broren din som skal ha bot, men han som kjørte bilen bak? Hadde skjønt det hvis broren din kjørte litt for nærme bilen forran... :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bella domina Skrevet 21. august 2007 #47 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg ser ikke at man MÅ blinke i en rundkjøring, hvis man faktisk er den eneste bilen som er i rundkjøringen eller at det kommer på ett ut for de andre bilene hvor du skal. Da er det bare å drite i tegngivingen. Dette er det mest dustete argumentet jeg hører i bildiskusjoner. Når "andre ikke trenger vite" hvor du skal. Hvem i alle dager er du som kan bedømme hva andre trenger å vite. Ingen har full kontroll i trafikkbildet - du ser ikke sykkelen i blindsona, fotgjengeren på vei inn mot et felt, bilen med den usikre tenåringen eller pensjonisten. Som sagt over her - tegn gir man for ANDRE ikke seg selv. Og hvor mye energi krever det egentlig å sette på blinklyset? Nå kommer jo biler med "manneblink"-funksjon også, slik at bilen blinker tre-fire ganger når den før bare "blunket" (en gang). Nei, gi ordentlig tegn uansett. Og ikke vær så redd for å bli ledd av fordi du kjører skikkelig, om du slutter å glise selv, skal du se at du ikke er så redd for at andre ler av deg heller. Og husk - de aller fleste betegner seg selv som en over gjennomsnittet god sjåfør, så du er sannsynligvis ikke bedre enn resten av røkla... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eve Luna Skrevet 21. august 2007 #48 Del Skrevet 21. august 2007 Konsentrerer meg om vanlige tofelts rundkjøringer.. Man skal til høyre: Oppfører meg som i ett vanlig kryss, bortsett fra at man selvsagt har vikeplikt mot de som kommer fra venstre, blinker mot høyre ei stund før, og vrenger over hvis alt er klart. Blinkinga brukes her som alltid, fordi jeg skifter felt ! Hva mener du at du har vikeplikt for de som kommer fra venstre? I rundkjøringen? Den er nytt for meg. Du har ikke vikeplikt for de som kjører i innerste fil og skal svinge til ytterste fil. Og du har ikke vikeplikt for andre som skal i rundkjøringen. For det er de som er i rundkjøringen som har forkjørsrett for å fullføre runden sin. Man skal rett fram: Skifter jeg noengang felt ? Nei ! Blinker derfor ingenting. Tolker altså høyre/ytterste feltet som det samme feltet som det vanlige "kjørefeltet" på vanlig vei. Selssagt blinker du på vei ut av rundkjøringen. Selv om du sier at du skal rett frem så er rundkjøringen rundt og du må kjøre en halvsirkel. Dessuten så gir du da signal til de andre hvilken vei du skal ut. De fleste rundkjøringer i dag er bygd med to felt, det vil si et venstre og høyre felt med samme påbudte kjøreretning mot venstre. En skal blinke seg inn når en skal mer enn halvveis rundt i rundkjøringen, eller når en skal til det innerste venstre feltet. Dette fordi en tar et feltskifte, vi krysser det ytterste høyre feltet for å komme inn til det innerste venstre feltet. Og ved feltskifte skal en bruke tegn på at en vil skifte felt. En trenger ikke å fortsette blinkingen når en er i det venstre feltet, men husk da at en skal blinke seg ut igjen til høyre, siden en foretar et nytt feltskifte i det en krysser det ytterste høyre feltet for å komme ut av rundkjøringen. Da har du også vikeplikt for biler som er i det ytterste feltet, selv om de skal hjelpe deg ut igjen ved å lage plass til deg hvis det er mulig. Hvis ikke, har du ikke forkjørsrett og må finne deg en annen luke. Denne er velig bra forklart. Kunne ikke klart det bedre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå