Gå til innhold

Blinking i rundkjøringer..


Gjest Nedfall

Anbefalte innlegg

Gjest Nedfall

Siden jeg henger rundt på kvinneguiden, og ikke er noe til kar, får jeg poste ett innlegg tilhørende "trafikk og lyrikk" kategorien.. (er mao ikke særlig inne i hvilken helsyntetisk motorolje jeg liker/hvilke ventiltetninger som ble best i test, hvor mange ganger jeg har demontert og satt i sammen den elektriske vindusviskemotoren og slike ting), men altså, blinking i rundkjøringer:

Konsentrerer meg om vanlige tofelts rundkjøringer..

Man skal til venstre:

Man skifter felt ett stykke før selve rundkjøringen, blinker derfor til venstre, før jeg skifter fil. Holder denne filen helt inn til senteret. Nå skal jeg jo ut av rundkjøringa igjen, jeg er i det innerste feltet, og skal ut i det ytterste feltet, og derifra ut til en av "avkjøringene", jeg må med andre ord skifte felt ! Blinker derfor mot høyre, ser etter om det er klar bane i ytterfeltet, skifter fil, og trøkker på til jeg er helt ute, slår av blinklyset etter ett lite stykke (15-20meter ?)

Man skal til høyre:

Oppfører meg som i ett vanlig kryss, bortsett fra at man selvsagt har vikeplikt mot de som kommer fra venstre, blinker mot høyre ei stund før, og vrenger over hvis alt er klart. Blinkinga brukes her som alltid, fordi jeg skifter felt !

Man skal rett fram:

Skifter jeg noengang felt ? Nei ! Blinker derfor ingenting. Tolker altså høyre/ytterste feltet som det samme feltet som det vanlige "kjørefeltet" på vanlig vei.

Vet det siste "forslaget" her muligens er delt meninger om, men det er nå slik jeg gjør dette her, det er ikke sikkert det er rett..

Diskuter ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig med det meste der, men kjører du i rundkjørina og ikke skal første til høyre så blink når du først skal ut, veldig irriterende når det ser ut som billister skal ut i den tredje armen, men som viser seg og skulle rett fram også står man der enda en runde da siden dem ikke blinka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med det meste der, men kjører du i rundkjørina og ikke skal første til høyre så blink når du først skal ut, veldig irriterende når det ser ut som billister skal ut i den tredje armen, men som viser seg og skulle rett fram også står man der enda en runde da siden dem ikke blinka.

Man skal alltid blinke seg ut av rundkjøringen, selv om man ikke skifter felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Kjørelæreren sier regelen er ALLTID blink deg ut av rundkjøringen..

hmm ja det kan hende jeg blander litt...

Kanskje det var HELST inn og alltid ut? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DyneTryne

Jepp, skal du til venstre, er det helst inn, rett fram aner jeg ikke men alltid blinke ut :)

Yessda, da kan jeg litt iallfall, men jeg har på følelsen jeg kommer til å stryke på teorien, om jeg ikke begynner å lese og forstå alt det andre.. alle jeg spør strøyk på første forsøket :sur: Jeg vil ikke være en av dem! Først lese masse, så bestille teoriprøve, så blinke ut av rundkjøringa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid blinke ut av en rundkjøring ja.

Men det blir jo riktig det som ble sagt over her også, at en alltid skal blinke ved rettningsendring. For strengt tatt er det jo en rettningsendring om man skal ut av en rundkjøring. Kjøreretningen i rundkjøringen er jo "rundt og rundt og rundt og ...", så for å komme ut av dette så må en forrandre retning (svinge ut), og en skal da bruke blinklys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker ikke i rundkjøringer. Sjelden ihvertfall.

Og jeg får alltid latterkrampe av hattekjørerne som blinker seg både INN og ut av rundkjøringer. Like moro HVER gang. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan ikke blinke for mye i en rundkjøring. Dvs man kan ikke gi sine omgivelser nok tegn på hvor man skal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker ikke i rundkjøringer. Sjelden ihvertfall.

Får jeg spørre, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis så er reglen at man aldri kan gi for tidelig/mye tegn til andre trafikanter, men jeg er faktisk litt uenig i at man ikke kan gi FOR mye tegn i rundkjøringen. Siden ikke alle blinker inn, kan man tenke "blinker han feil vei", for eksempel.

Jeg lærte av min kjærelærer at jeg ikke skulle blinke inn i rundkjøringen, mens på oppkjøringen fikk jeg høre av sensoren at det burde jeg. Alså: veldig ulik praksis blant "lærde". Selv synes jeg på en eller annen måte at det er mer forvirrende...jeg har nok med å huske på å blinke meg ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blinker ikke i rundkjøringer. Sjelden ihvertfall.

Og jeg får alltid latterkrampe av hattekjørerne som blinker seg både INN og ut av rundkjøringer. Like moro HVER gang. Merkelig.

Blinker de inn vet man at de ikke skal ut med en gang. Blinker de ut veit man når de skal ut.Derfor vil trafikken flyte bedre i og med at man slipper vente for å se hvor bilen skal før man kjører inn selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å bare blinke ut, ikke inn. Derfor blir det bare blinking til høyre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis så er reglen at man aldri kan gi for tidelig/mye tegn til andre trafikanter, men jeg er faktisk litt uenig i at man ikke kan gi FOR mye tegn i rundkjøringen. Siden ikke alle blinker inn, kan man tenke "blinker han feil vei", for eksempel.

Jeg lærte av min kjærelærer at jeg ikke skulle blinke inn i rundkjøringen, mens på oppkjøringen fikk jeg høre av sensoren at det burde jeg. Alså: veldig ulik praksis blant "lærde". Selv synes jeg på en eller annen måte at det er mer forvirrende...jeg har nok med å huske på å blinke meg ut. ;)

du går ut ifra at folk gjør feil i utgangspunktet du? ok

du må huske på å blinke også? Blinker man alltid gjør man det automatisk da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får jeg spørre, hvorfor ikke?

Fordi kjørestilen min som ungdom fortsatt sitter i. :sjenert:

Blinker ikke mere enn man absolutt må...

Ikke så hektisk aktivitet i rundkjøringene her hvor jeg bor heller. Sikkert blinket jeg også om jeg hadde bodd i storby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.oa.no/bil__trafikk/article1957769.ece

Fordelen med å blinke inn er at det er lettere å lese trafikken og dermed oppnå bedre flyt, noe som er hovedhensikten med rundkjøringer.

Ulempen er at hvis du ikke praktiserer det riktig, for eksempel blinker venstre når du skal rett frem, så fører det til at andre stopper for å overholde vikeplikten når de ikke må.

Det som kanskje er mest irriterende av alt, er de som konsekvent unnlater å blinke og i tillegg er så upresise i plasseringen at du må være synsk for å finne ut av hvor de skal. I tillegg mener de at alle andre ikke kan kjøre bil og i hvert fall ikke har peiling på rundkjøringer.

Er du i den gruppen, så er det bare en ting å si: SKJERP DEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinker ikke mere enn man absolutt må...

Hvorfor ser du ikke på det som at du må blinke i en rundkjøring da?

Kan man ikke bli bøtelagt for å ikke blinke seg ut av rundkjøringen også da?

Vond vane kan vendes, vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...