Gå til innhold

Blinking i rundkjøringer..


Gjest Nedfall

Anbefalte innlegg

Hvorfor ser du ikke på det som at du må blinke i en rundkjøring da?

Kan man ikke bli bøtelagt for å ikke blinke seg ut av rundkjøringen også da?

Vond vane kan vendes, vet du ;)

Jeg ser ikke at man MÅ blinke i en rundkjøring, hvis man faktisk er den eneste bilen som er i rundkjøringen eller at det kommer på ett ut for de andre bilene hvor du skal. Da er det bare å drite i tegngivingen. Nok å bare ha en hånd på rattet og beholde den gode sittestillingen uten noe mere stress.

Er nok bot for å ikke blinke, høy en også, men aldri hørt noen har blitt bøtelagt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og beholde den gode sittestillingen uten noe mere stress.

Kanskje du burde finne deg en annen sittestilling, som tillater deg å følge trafikkreglene - uten noe "stress", som du kaller det ;)

(Jeg føler selv at jeg har en veldig god sittestilling, og kan bruke både 1 og 2 hender på rattet uten at det blir mindre behagelig, eller mer stress for meg selv - og så er det mye mer sikkert for både meg, mine og mine medtrafikkanter dersom jeg følger trafikkreglene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Jeg ser ikke at man MÅ blinke i en rundkjøring, hvis man faktisk er den eneste bilen som er i rundkjøringen eller at det kommer på ett ut for de andre bilene hvor du skal. Da er det bare å drite i tegngivingen. Nok å bare ha en hånd på rattet og beholde den gode sittestillingen uten noe mere stress.

Er nok bot for å ikke blinke, høy en også, men aldri hørt noen har blitt bøtelagt for det.

:hoho: Sitter du på den andre hånda da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho: Sitter du på den andre hånda da eller?

:ler:

Nei du, den har jeg jo selvfølgelig på girspaken. Jeg har alltid èn hånd på spaken og èn hånd på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Forstod ikke dette innlegget... :sjenert:

Man skal "se for seg" rattet som en klokke, og så holde venstre hånd "på kl 10" og høyre "på kl 2" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rånerne i drammen greier fint og overholde blinkereglene, kanskje fordi de har så pene biler nå at de ikke kan kræsje.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har sett politiet har hatt kontroller på biler som ikke blinker i rundkjøring.. :sjenert:

De har det innimellom, dessuten er det slike ting de gjerne tar deg for.. En bil på e-18 suste forbi i en helvetes fart, mens brodern (som kjørte meg hjem) kjørte bare litt for nærme bilen bak. Gjett hvilken bil politiet stoppa? Jo da, oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har det innimellom, dessuten er det slike ting de gjerne tar deg for.. En bil på e-18 suste forbi i en helvetes fart, mens brodern (som kjørte meg hjem) kjørte bare litt for nærme bilen bak. Gjett hvilken bil politiet stoppa? Jo da, oss.

Nå er det selvfølgelig ikke bra å kjøre alt for fort, men å ha for kort avstand er ganske farlig det også! Folk vet det ikke, og ligger heeeelt oppi hekken på den forran! Man SKAL alltid ha minst tre sekunder, ikke to og ihvertfall ikke ett! Ligger man ett sekund bak en annen bil og den bråbremser så rekker man ikke å trykke på bremsepedalen en gang før man kjører på den andre bilen!

Jeg liker ikke å ha biler som ligger i rumpen på meg, det er med det går utover om jeg må bremse opp.

Så fikk jeg sagt det også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det selvfølgelig ikke bra å kjøre alt for fort, men å ha for kort avstand er ganske farlig det også!

Enig med den, men broren min kjører som en idiot.. Bel bare litt fornærme at politiet ikke så mye som så på bilen som kom i en super fart forbi oss, da mener jeg langt over 130 på motorveien, med nogenlunde mye bilder, de foran som lå i 110 måtte hvertfall bare flytte på seg for han bremsa ikke heller..

Det er ved sånne tilfeller jeg egnetlig blir litt sur når det gjelder prioteringer.. :sur: Føler også for og legge til at bilen som broren min lå bak lå i venstre felt og 90..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg blinker ikke i rundkjøringer. Sjelden ihvertfall.

Og jeg får alltid latterkrampe av hattekjørerne som blinker seg både INN og ut av rundkjøringer. Like moro HVER gang. Merkelig.

Vanligvis så er reglen at man aldri kan gi for tidelig/mye tegn til andre trafikanter, men jeg er faktisk litt uenig i at man ikke kan gi FOR mye tegn i rundkjøringen. Siden ikke alle blinker inn, kan man tenke "blinker han feil vei", for eksempel.

Jeg lærte av min kjærelærer at jeg ikke skulle blinke inn i rundkjøringen, mens på oppkjøringen fikk jeg høre av sensoren at det burde jeg. Alså: veldig ulik praksis blant "lærde". Selv synes jeg på en eller annen måte at det er mer forvirrende...jeg har nok med å huske på å blinke meg ut. ;)

En fører kan bli bøtelagt for å unnlate å blinke seg inn og blinke seg ut av rundkjøringen. En rundkjøring er definert som et kryss emd sirkulerende trafikk, og i et veikryss skal det gis tegn, og kjøretøy skal holde rett plassering.

Skal en til venstre skal en blinke seg inn i rundkjøringen (blinke til venstre), og blinke seg ut når en foretar feltskiftet, og kjører ut av rundkjøringen (blinke til høyre).

Skal en rett frem, skal en i en trearmet rundkjøringen der siste utvei er rett frem, ligge innerst i rundkjøringen. Er det en trearmet rundkjøring der siste vei ut er til venstre, og første vei ut er rett frem skal en ligge ytterst i rundkjøringen og blinke seg ut.

Skal man til høyre skal en blinke fra en kjører inn i rundkjøringen, og fortsette helt til en har kjørt ut igjen.

Når en er inne i en rundkjøring har en også gjensidig vikeplikt (biler inne i en rundkjøring har gjensidig vikeplikt til hverandre, og skal hjelpe hverandre frem), noe som det ser ut til at mange sjåfører ikke er klar over.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rånerne i drammen greier fint og overholde blinkereglene, kanskje fordi de har så pene biler nå at de ikke kan kræsje.. :ler:

Når vi snakker om Drammen... Brakerøya rundkjøringen er et mareritt. Noen av bilistene der tror at to av retningene i denne tilhører en forkjørsvei, og oppfører seg ikke etter prinsippet om gjensidig vikeplikt som gjelder to biler ved siden av hverandre inne i rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Nei du, den har jeg jo selvfølgelig på girspaken. Jeg har alltid èn hånd på spaken og èn hånd på rattet.

Da er det jo ikke noe problem, det finnes biler med alt utstyr på rattet, som volumkontroll, lys, vindusviskere og blink :) Jeg flytter ikke mye på hånden ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fører kan bli bøtelagt for å unnlate å blinke seg inn og blinke seg ut av rundkjøringen. En rundkjøring er definert som et kryss emd sirkulerende trafikk, og i et veikryss skal det gis tegn, og kjøretøy skal holde rett plassering.

Skal en til venstre skal en blinke seg inn i rundkjøringen (blinke til venstre), og blinke seg ut når en foretar feltskiftet, og kjører ut av rundkjøringen (blinke til høyre).

Skal en rett frem, skal en i en trearmet rundkjøringen der siste utvei er rett frem, ligge innerst i rundkjøringen. Er det en trearmet rundkjøring der siste vei ut er til venstre, og første vei ut er rett frem skal en ligge ytterst i rundkjøringen og blinke seg ut.

Skal man til høyre skal en blink fra en kjører inn i rundkjøringen, og fortsette helt til en har kjørt ut igjen.

Når en er inne i en rundkjøring har en også gjensidig vikeplikt (biler inne i en rundkjøring har gjensidig vikeplikt til hverandre, og skal hjelpe hverandre frem), noe som det ser ut til at mange sjåfører ikke er klar over.

Veldig bra forklaring på rundkjøringer! :klappe:

Nesten som jeg skulle skrevet det selv!

-eksperten- ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan

Nedfall, jeg gjør det på akkurat samme måten! :) :) jeg kjørte opp for 3 måneder siden, og da lærte jeg dette.. bortsett fra at man i følge boka skal blinke når man skal rett frem og.. men d er jo ikke logisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...