Gå til innhold

En hyllest til croissanten!

Anbefalte innlegg

Gjest Tristessa
Skrevet

O kjære, gyldne, velduftende croissant. Hva ville vel min frokost vært foruten deg?

Fra spøk til revolver - jeg vil virkelig tipse alle om å stikke innom nærmeste bakeri og kjøpe med seg et halv dusin eller der omkring for å nyte en bedre frokost med ektefelle, kjæreste, sambo, barn, foreldre eller lignende. Ingen ting er som å våkne søndag morgen av at papsen stikker hodet inn soveromsdøren og meddeler at nytrukket te eller espresso og croissant venter på meg på kjøkkenet. En virkelig perfekt start på dagen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åå nam.. det er så godt med croissanter.....

Kjempe god frokost mat med sylte på... kan spise maaaaaange... :D

Å de med sjokolade er nammis når man skal ha en snack.... :Nikke:

Skrevet

Eller prøv med jordbærsyltetøy eller appelsinmarmelade på. Det er godt det!

Skrevet

Helt enig... Har så lyst pååååååå :wink:

*sukk*

Men vi har allerede vært og handla, så ble ikke croissanter denne gang:(

Skrevet

Aprikos-croissanter... det er godt det.

Men jeg spiser den gjerne naturell også jeg.

Eller med syltetøy.

Kaffe eller espresso er et must ved siden av.

Skrevet

Croissanter er utrooolig godt!!

Men jeg spiser dem helst naturell, jeg, uten verken sjokolade eller syltetøy på - den med sjokolade synes jeg forresten er altfor kvalmende.

mmm....Nå blir jeg sulten her, gitt... Godt vi holder på å lage pizza! :P

Lillian

Skrevet

mhm! Det er kjempegodt. Pleier å variere litt ved å strø litt sukker på dem når de er nyvarmet! :)

*sukke* vil haaa :)

Gjest Tristessa
Skrevet

Og hjemme i brødboksen venter det en deilig croissant som skal ligge nyvarmet på tallerkenen min i morgen tidlig... Gleder meg allerede!

Skrevet

Det er vel ingen som har oppskriften vel? :oops:

Skrevet

Skrevet

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg har en oppskrift hjemme, Lilje, som jeg kan legge ut i løpet av morgendagen. Den er helt ok den, men det er litt mas å lage croissanter, så jeg pleier heller å kjøpe dem.

Skrevet

Jeg har oppskrift til Croissanter. Men som Tristessa skrev, så er det ganske pes å lage dem... (med mindre du eeelsker å styre så masse på kjøkkenet, da...)

Her kommer iallfall min oppskrift:

CROISSANTER (20stk)

1 ss margarin

3 dl melk

25 g gjær (ikke tørrgjær!)

1/2 ts salt

1/2 ss sukker

500 g hvetemel

150 g margarin kjevles inn

Pensling: Smeltet smør el. margarin

Smelt margarinen og tilsett den kalde melken. Rør gjæren ut i dette. Tilsett salt og sukker og arbeid melet inn. Elt deigen lett og la den hvile ca. 10min. Kjevle den til en rektangulær leiv, ca. 20-35cm. Skjær kald margarin i skiver med ostehøvel. Fordel margarinen jevnt over halvparten av leiven. Brett den dobbelt og trykk kantene godt til. Kjevle den ut til samme størrelse som før brettingen. Brett den nå i tre som en serviett. La deigen hvile ca. 10min. Kjevle og brett den nok to ganger. La den hvile mellom hver gang. Kjevle til slutt deigen til en leiv som er ca 1/2cm tykk. Skjær ut 20 trekanter med grunnlinje 20cm. Rull dem til horn fra den brede enden mot spissen. Etterheves godt. Pensle dem med smeltet smør og stek dem på midterste rille ved 220*C i 10-12 minutter.

Lykke til!!

Lillian

Gjest Tristessa
Skrevet

Din oppskrift var nok litt enklere enn min, *Lillian*, men det er likevel litt styr. Jeg synes forøvrig det er kjempegøy å lage mat, og kjøkkenet er min beste venn, men å kjevle croissanter på min kjærestes tre kvadratmeter store kjøkken blir litt i snaueste laget. Selv om jeg har klart å lage de mest fortryllende retter der.

I Tristessaheimen går nemlig foreldrene på Fedon Lindberg, og jeg liker ikke helt måten de blir på når jeg lager boller og slikt der. :ler:

Skrevet

Åh, nå får jeg skikkelig lyst på! Det eneste jeg har er et hardt brød og en svett gulost :(

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg vet jeg er slem... Men croissanter er noe av det aller, aller beste jeg vet!

Skrevet

Jeg skal kjøpe i morgen og ha til lunsj :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Nå ble jeg skikkelig sulten! :evil: :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...