Gå til innhold

Å koble ut airbag


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hvor mye koster det å la et verksted koble ut en airbag? det er snakk om en seat, ca. 5 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 år senere...

Jeg har nettopp vært på verksted for å spørre om hvor mye det kostet å koble ut høyre airbag på min Peugot Partner. (varebil) På merkeverksted kom det seg på mellom kr. 4500,- og kr. 5000,-. Så det er ikke gratis.

Kan du ikke bare fjerne sikringen? :klø:

Jeg tror det går på min iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle de ha slike summer for å koble vekk en airbag? Nei da hadde jeg nok helle dratt ut sikringen som andre har nevnt her inne. Håper inderlig ikke at folk betaler slike summer for å deaktivere airbag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker man sikringen kan man da risikere at samtlige airbagger forsvinner, det vil man hvertfall ikke. En annen ting er at man da trolig vil få varsellampe for airbagfeil, som er automatisk feil på EU-kontroll.

Så til det store spørsmålet, hvorfor deaktivere airbaggen i det hele tatt? Utenfor her står det en bil med et ekstra nøkkelhull på passasjersiden av midtkonsollen, vri rundt der for å deaktivere airbag på passasjersiden, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal gjøre det. Hører folk snakker om barneseter, men man har da ikke barnesetet fremme hos føreren? Føreren er jo opptatt med å være fører og skal ikke gis mulighet til å passe barn så lenge bilen er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, ok, det må være lov.

Det som derimot ikke burde være lov, og som jeg dessverre stadig vekk observerer, er bilførere med ett barn i barnesete fremme, men ellers tom bil. Disse vingler da fra side til side i veibanen mens de steller med barnet.

I ett tilfelle lå jeg bak og observerte at føreren lente seg helt over og lette 5-10 sekunder på gulvet under barnesetet før hun kom opp med en flaske i hånden, rett før hun kom opp kjørte hun gjennom en lysregulert fotgjengerovergang på rødt lys. I løpet av disse sekundene rakk hun også å være borti fortauskanten flere ganger samt svinge såvidt over midtstripen. For all del, dette var et i særklasse grovt tilfelle, men jeg ser skrekkelig mange mildere tilfeller som fortsatt er godt over grensen for hva man burde tillate seg som sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...