Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

da blir det ferietur til hellas,platanias på meg å samboer :sol:

noen som har vært der??

er det dyrt,hvor mye regner man med på å bruke ei uke,hehe da tenker jeg mat,litt shopping å kos:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
da blir det ferietur til hellas,platanias på meg å samboer :sol:

noen som har vært der??

er det dyrt,hvor mye regner man med på å bruke ei uke,hehe da tenker jeg mat,litt shopping å kos:)

Jepp har vært der - reiser stadig til Kreta, men holder meg på nabostranden jeg da.

Jeg har i en årrekke holdt meg på et dagsbudsjett på rundt 500 kr. I den prisen er daglig middag på restaurant (et sted mellom 7 til 12 euro for en vanlig hovedrett, med øl) uten forrett eller dessert. Dessert trenger dere ikke med mindre dere insisterer på at dere må ha is, på alle restaurantene der nede serveres frukt og raki "på regningen" (raki er den lokale hjemmebrenten ...).

Drinker på bar er ca 5 euro - på kvelder med live musikk der jeg pleier å vanke er det 6 euro. Lokalt øl Mythos koster 3-4 euro (importøl dyrere). Strandstoler varierer fra 2,50-4 euro pr dag, lurt å sjekke litt første dagen.

I mitt budsjett spiser jeg frokost på rommet hver dag. Lunsj som regel på rommet, men en og annen salatlunsj blir det ute. Shopping og "voldsom" festing (mer enn 2-3 drinker etter middag) er ikke med i mine kr 500,-/dag. Sightseeing, paragliding og taxi/buss/billeie er heller ikke med.

Maten der nede er fantastisk og det er rikelig med ting å se. Dere har noe å glede dere til.

Skrevet

kjempeflott:) tusen takk for svar :sol::sol:

gleder meg kjempemasse,har hørt så mye bra om hellas så håper det blir bra:)

Skrevet

kjempekjekk plass! elsker hellas!!...kjekt badeland og nydelig fjelltur i ravinen må du få med deg....og ta taxi inn til byen chania med yrende folkeliv og masse butikker og torg!...og hellas vakreste strand er bare en liten busstur unna..denne MÅ dere besøke!!..husker ikke navnet, men dere finner ut hvilken jeg mener!! europas svar på mauritius:)

kos dere!!!!

Gjest Sansol
Skrevet
kjempekjekk plass! elsker hellas!!...kjekt badeland og nydelig fjelltur i ravinen må du få med deg....og ta taxi inn til byen chania med yrende folkeliv og masse butikker og torg!...og hellas vakreste strand er bare en liten busstur unna..denne MÅ dere besøke!!..husker ikke navnet, men dere finner ut hvilken jeg mener!! europas svar på mauritius:)

kos dere!!!!

Elafonisi tror jeg er stranden du sikter til, og den kan jeg absolutt anbefale selv.Helt paradis på jord. Elafonisi

Hvis dere vil være litt mer aktiv så er Samaria-ravinen absolutt å anbefale. Da jeg var der for tre år siden gikk vi hele ravinen fra topp til bunn. Helt utrolig opplevelse å gå fra høyfjellsklima til strand og hav.Anbefaler godt fottøy ! Gjerne en str større en det du vanligvis bruker da føttene har en tendens til å svulme i slike varmegrader.

Dere har valgt et kjempefint sted! Planlegger å drasse kjæresten med dit selv en dag...;)

Skrevet (endret)

ååhhh,det var kjekt å høre:) reiser om 14 dager så er kjempespent:) men hvor mye må man regne å bruke om dag,tenker penger?

er det dyrt å shoppe der? :)

er mat å drikke dyrt,så evt utflukter??

Endret av dwood333
Skrevet

Kreta er kjempefint! Bare å glede dere!

Vi har hatt en veldig avslappende ferie når vi har vært der. Vi synes utfluktene som ble arrangert av Startour var litt dyre, ca 45-50 euro pr person til Samaria ravinen og 45-50 euro til Elfanossi stranden feks. Og det blir brått litt penger når vi var 4stk... vi vurderte å leie bil å kjøre til Elfanossi stranden, men det ble ikke noe av. Men det høres ut som veldig ålreite turer da! Vi prioriterte det bare ikke denne gangen.

Sånn ellers er det ikke dyrt å spise. Ligger på rundt 25-euro for to og det er med hovedrett og drikke (feks ca 8-10euro for hovedrett og 5-7euro for husets liter m vin).Finnes selvfølgelig dyrere enn dette også da. Dessert trenger man ikke da det som oftest blir servert noe "på huset". Forrettene er veldig gode, men de fleste steder hadde så store porsjoner på hovedretten at vi rett og slett ikke orket forrett. (spiste forretter til lunsj istedet, gresk salat, tzatziki, saganaki,grillet fetaost, oliven...osv nam)

Ta bussen inn til Chania, mange koselige gater å titte i og en fin havn. Bussen er foressten veldig enkel å ta, og alle stoppet på buss-stasjonen i Chania. Blir billigere enn taxi, og er like enkelt vil jeg tørre å påstå.

Vi brukte ca 3000-kr på en uke og vi var to nå i mai.Da ble det ikke mye shopping og dyre utflukter. Men god mat og drikke ++div underholdning. Første gang vi var der brukte vi nok nærmere 4000. Funker helt greit å ta ut penger i minibank der nede, så kan jo veksle noe på forhånd hvis dere ønsker det.

Ha en riktig så fin tur! :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har gått Samariaravinen en gang. Jeg vil absolutt si at den er verdt det. Man går fra toppen og ned og siden det er europas lengste og trangeste (?) ravine er den også spesiell på det området.

Ellers er Knossos også verdt et besøk, men jeg så at museet der var stengt de nærmeste to årene.

Som jeg nevnte tidligere har jeg pleid å ha et budsjett på 500/dag og det har holdt til akkurat det samme som Leone.

Kan også nevne at det er vanlig at man får brød og olivenpaste (:nam:) som en starter til en symbolsk sum (1,30 euro eller noe sånt?) og dermed har man noe å rumle i magen med mens man venter på hovedretten. Fiskeretter og biff er dyrere enn de tradisjonelle greske rettene. På den annen side, sverdfisk og kalimari (blekksprut) er fantastisk godt og absolutt verdt det.

Skrevet

okei så om jeg regner 5-6000kr ifor ei uke så holder det til mat,utfukter å shopping? ikke lenge til vi reiser nå:):)

Gjest Blondie65
Skrevet
okei så om jeg regner 5-6000kr ifor ei uke så holder det til mat,utfukter å shopping? ikke lenge til vi reiser nå:):)

Mitt budsjett er på 3500 for meg alene. Da bedriver jeg ikke utstrakt shopping. Jeg kjøper en og annen suvenir og det dekker altså "full pensjon" dvs mat som jeg beskrev i mitt første innlegg.

Så hvis du regner 5-6000 kroner pr person for en uke har du rikelig.

Skrevet

jepp,men er det noe å shoppe der egentli eller er det kun sånne "syden" butikker,med masse dill?? jeg tenker på om det er merkebutikker i chania?

Gjest Blondie65
Skrevet
jepp,men er det noe å shoppe der egentli eller er det kun sånne "syden" butikker,med masse dill?? jeg tenker på om det er merkebutikker i chania?

Vet ikke.

Det er imidlertid en del suvenirer som kan være vel verdt å ta med seg - flott keramikk eller annen kunst. Hvis jeg ikke husker helt feil er det ganske gode shopping muligheter i Platanias også - "ordentlige" butikker.

Selv bryr jeg meg ikke om merkeklær så det har jeg ikke sett etter.

Skrevet
:sol: okei:) takk for svar,kom gjerne med flere ideer å gode råd,alt tas med STOOOR takk
Skrevet

Vært der 4 ganger, utrolig god atmosfære og hyggelige folk.

Så godt som fritt for innkastere på restauranter og utesteder og nesten ingen innpåslitne selgere. Noen få sigøynere der som tigger, men de er overalt.

For best shopping er det nok lurt å dra til Chania, dit går det busser hele tiden, koster 80 cent. Bra busser med aircondition. Ca 1,2 mil unna. Husk at noen butikker har siesta.

Noen merkebutikker i Platanias også.

Masse god mat. Av utesteder kan jeg anbefale Eclipse og Dielefsis. Om dere vil på diskotek er Splendid stedet.

En real biff med masse tilbehør koster ca 100 norske.

500 kr per dag om man nøyer seg med en drink eller 2 er nok passe.

En fin måte å se litt mer er å ta de små togene. Høres utrolig harry ut, men vi syns det var artig. Koster ca 10 Euro.

God tur!!!

Skrevet

jepp,men hvor mye var ditt forbruk på?? 1000kr dag eller?

Skrevet (endret)
jepp,men hvor mye var ditt forbruk på?? 1000kr dag eller?

700-800,- ca. Uten å snu på krona ;)

Endret av kathrine79
Skrevet

Jeg synes 5-6000kr pr person for 1 uke høres mye ut...for 2stk høres det mer rimelig ut.

Hva er målet for ferien? Hvis det er mest kos og avslapning vil nok 2500kr pr person rekke. Har dere frokost på hotellet spares det penger til mat i løpet av dagen også her. Holder som regel med en lett lunsj (enten på en taverna eller kjøpe med noe til stranden fra bakeriet/butikken) før middagen på kvelden.

Skal dere ut å drikke drinker hver kveld går det selvfølgelig endel penger her også som må iberegnes.

Strandsenger koster ca 5 euro for to en hel dag. Det gjorde hvertfall det på stranden i Agia Marina hvor vi var.

Vi var ikke så veldig opptatt av shopping når vi var der nede, så ble ikke mye penger brukt på dette. Var mye mer behagelig å ligge på stranda eller ved poolen å slappe av og slikke sol! hehe ;)

Les foressten Kreta døgn av Tove Nilsen når du er der nede! Den handler om henne og mannens opplevelser i Agia Marina som ligger rett ved Platanias. Veldig søt bok :o)

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg synes 5-6000kr pr person for 1 uke høres mye ut...for 2stk høres det mer rimelig ut.

Hva er målet for ferien? Hvis det er mest kos og avslapning vil nok 2500kr pr person rekke.

2500 synes jeg er knapt, men så bor jeg på leilighetshotell uten frokost og må betale for safe i tillegg.

Hadde jeg hatt råd til det ville jeg hatt et budsjett på 1000/dag istedenfor mine 500 fordi jeg da ville shoppet mer. 500/dag er det jeg regner for budsjett for å leve der nede - skal man ha noe heftig natteliv og/eller leie bil og av sted på en del sightseeing skjønner jeg ikke helt hvordan man skal få det til på 2500/person på en uke.

Skrevet (endret)
skal man ha noe heftig natteliv og/eller leie bil og av sted på en del sightseeing skjønner jeg ikke helt hvordan man skal få det til på 2500/person på en uke.

Det er jeg helt enig i! Skal man på sightseeing, shoppe masse og ha et heftig natteliv rekker ikke 2500kr pr person i det hele tatt.

Så spørsmålet blir jo hva de ønsker med ferien sin. Vi hadde for det meste late dager på stranda pluss litt underholdning ved siden av, og da ble det ikke brukt så mye penger naturlig nok.

Det er nok uansett lurt å ha nok penger på konto i bakhånd slik at man kan bli med på det man har lyst til. Slippe den følelsen av å "snu på hver krone" når man er på ferie er nok en fordel!

man er på ferie for å kose seg, ikke for å spare penger! hehe

Endel penger vil det gå uansett :o) Men nå har dere hvertfall en ide om hva som bør være basisbeløpet pr person pr uke :)

Endret av Leone
Skrevet

Platanias er definitivt ikke verdens navle. Legg merke til at de andre råder deg til å oppleve andre steder enn Platanias, og det er ikke uten grunn. Der er ei hovedgate med hoteller og restauranter så langt øye kan se. Der er ei strand du kan ligge på når der ikke er vind. Og det er det.....

Besøker gjerne Hellas igjen, men da vil jeg oppleve noe "ekte gresk"

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...