Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Jeg lager havregrøt med vann. 1 dl havregryn, 2 dl vann, litt salt, og eventuelt rosiner. Kok opp under omrøring, og spis i vei. Supert til frokost! :)

Gjest Gjest
Skrevet
havregrøt lages vell me vann.

opps.så ikke at det var 2 sider før jeg svarte.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lager havregrøt med vann. 1 dl havregryn, 2 dl vann, litt salt, og eventuelt rosiner. Kok opp under omrøring, og spis i vei. Supert til frokost! :)

Gjør den?

Gjest Gjest
Skrevet

Oops... var ment til den som skrev at den lages med vann...

Gjest -eline-
Skrevet
havregrøt lages vell me vann.

Jeg klarer ikke så spise havregrøt laget på vann, konsistensen synes jeg er fæl, den blir mye seigere med vann enn melk. Og det bringer tilbake minner fra barneskolen hvor vi ble tvunget til å spise det etpar ganger i året, med yderst lite sukker/kanel...blæh... :sprettoy: Så jeg lager havregrøt med enten skummetmelk eller ekstra lett (40 gram havregryn og 2 dl melk = 210/220 kcal), siden jeg ikke drikker melk og heller ikke spiser så mye ost/yoghurt så dekker dette endel av kalsiumbehovet.

Skrevet

Havregrøt med melk/vann lages på to minutter i mikro'n ;)

(Da lager man den rett i skålen man spiser fra og slipper klin med kjeler osv.)

Godt med litt salt og rosiner i.

Aner ikke blande forholdet. Bare tar en slump vann/melk i jeg.. Evt. hiver i litt mer om den blir for tjukk.

Gjest Kristin_
Skrevet

Mikrogrøt funker fint synes jeg, spesielt når jeg lager den med vann for da føler jeg kjelegrøten blir for klissete. I tillegg sparer det oppvask, som passer meg godt ;) Jeg liker også å lage den med de største grynene i steden for typisk lettkokte små gryn. 2 dl melk til 1 dl havregryn funker fint. Jeg drikker heller melk ved siden av.

• 1 måned senere...
Skrevet

Men jeg stusser på at det er hele 61 g karbohydrater i havregryn (lettkokte) jeg...

Er ikke det mye?

Eller er det bedre (slankemessig) å spise havregryn med feks skummelt melk enn brødskiver?

Forklar gjerne hvorfor det er sunt:)

Er det feks bra for fordøyelsen?

Skrevet

Ja det er ganske mye karbohydrat per 100gram. Men hvem er det som har bestemt at karbohydrater er usunne?

Det er faktisk de som driver kroppen vår.

Om det er bra slankemat? Mengden er viktig her. Næringsinnholdlisten kan du bruke til å ca regne hvor mange kcal du har i frokosten din. Og det er det gjennomsnittlige daglige energi-inntaket som avgjør om du går opp, ned eller står stille når det gjelder kroppsmasse.

Skrevet
merker egentlig ikke forskjell fra med og uten melk

:overrasket:

Nå finnes det noe som heter lett-yoghurt fra Yopliat med 0,1 % fett. Der er det ikke mye sukker...

Nei, men det smaker jo søtt. Søtningsmidler vil jeg helst unngå, hvorfor ikke heller prøve sans yoghurt naturell? Evt. med noen bær el. frukt oppi?

I utlandet får man kjøpt mange ulike typer slags yoghurt, så og si fettfrie, og likevel med veldig god smak og tykk konsistens.

I Norge har TINE eneretten og de hva vi får: lite utvalg, dårlig fantasi og kjedelige produkter. De kan ikke engang tilby store spann (!) med yoghurt i ulike smaker med 0,1 % fett og likevel bevare en tykk og god konsistns nesten som "kvark" (en tykkere form for flytende dessert).

Takke meg til utvalget i alle andre land enn Norge.

Det stemmer ikke at Tine har eneretten. Vi har jo både Q-melk, Danomino og Yoplait som tilbyr yoghurt. Tine har for eksempel mild& lett-yoghurt som er god. Og jeg kan ikke si jeg savner å få kjøpt store spann med kvarg. Kesam og kvarg er for øvrig ganske likt.

Ikke sagt at jeg er imot konkurranse - gjerne flere typer yoghurt for meg!

• 1 måned senere...
Skrevet

Hva kan man legge mest på seg av?

En bolle med havregryn med ekstra lett melk, eller en brødskive med pålegg?

Bare sånn ca!

Syns det er litt vanskelig å vite hva som er "mest" mat ;)

Gjest Kristin_
Skrevet

Du legger ikke på deg av noen av delene - du legger på deg av å være i kalorioverskudd over en viss tid. :)

Men det er mer kalorier i en bolle med havregryn, med mindre denne bollen er veldig liten. Men så skal det tas høyde for at havregryn er sunnere enn brød også. Frokost er feil sted å knipe inn på kaloriene.

Skrevet
Hvordan i huleste er det mulig å jogge så langt hver dag?Uten å kollapse?? :sprettoy:

Det samme har jeg lurt på opptil flere ganger :forvirra:

Gjest Kristin_
Skrevet

Du siterer deg selv og sier deg enig :D? Kanskje like greit, om du hadde ment det stikk motsatte ville det vel vært litt skremmende ;)

• 5 uker senere...
Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Havregryn har masse karbohydrater, men det er trege karbohydrater som er bra og gir metthetsfølelse en stund.

Men man vil nok legge på seg om man spiser mye havregrøt pga kaloriinnholdet og karbohydratene.

Når det gjelder melk så tror jeg absolutt at man kan ta av seg av å kutte ut melkeprodukter. Jeg kuttet ut melk for å se om jeg fikk mindre luft i magen. Nå har har jeg ikke det lengre:) Men jeg er ikke hysterisk. spiser yoghurt da det ikke har like stort laktoseinnhold som melk, og melk i maten osv. har bare sluttet å drikke melk og spise frokostblanding med melk på. i samme slengen har jeg blitt mye tynnere, uten å forandre noe på kosten:)

Skrevet

Tror ikke det er havregrøten som gjør at folk legger på seg ,for å si det sånn.... :popcorn:

Skrevet
Tror ikke det er havregrøten som gjør at folk legger på seg ,for å si det sånn.... :popcorn:

Veldig enig!

Er nok ikke frokosten som er det riktige måltidet og kutte ned på kaloriene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...