Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #21 Skrevet 5. juli 2007 Basenji er en herlig hund, men regnes overhodet ikke som allergivennlig. Raser som regnes som allergivennlige er i hovedsak puddelrasene og bichonrasene. Det tror jeg nok var en litt bastant uttalelse. For det første kommer det an på hva ved hunden du er allergisk mot. Pelsen, midd, eller støv generelt, f.eks. Ellers er det krysset frem en del raser som skal være allergivennlige, f.eks. labradoodle (og noen andre 'doodles'). Men det er ofte individuelt hvilke av disse hundene som er allergivennlige eller ikke. Også når det gjelder de ovennevnte rasene du kom med, så er det noen allergikere som likevel reagerer på dem. Så, hvis du er allergisk trådstarter, så anbefaler jeg å ha en såkalt "allergivennlig" hund på prøve en stund før du/de vurderer å anskaffe en. Det går ofte bra, men ikke alltid.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 5. juli 2007 #22 Skrevet 5. juli 2007 Har du det altså? Så arti. Har du allergi også? Husker jeg leste om den rasen for lenge siden, den største av nakenhundene er den vel? Veldig pen også, til å være hårløs. Har ikke allergi, men hvis man er av de som reagerer på pels (altså ikke spytt eller flass), så vil man jo ikke reagere på en hund uten pels. Den er både størst og ikke De finnes i variantene liten (25-35 cm), mellomstor (35-45 cm) og stor (45-65 cm). Min kjære Indi er av den største typen, hun er vel ca 50 cm høy. :rødme: De er bare helt fantastisk fine! Som jeg skrev over her har jeg aldri eid en sånn hund selv, men samboer hadde en før vi møtte hverandre! Han hadde en sånn. http://crest-care.com/rehomed/Daisy.jpg Du har vel en ca. sånn kanskje eller? http://www.ameridogs.com/images/BreedXoloMinadult.jpg Vil ha sånn hund selv jeg En bruker som heter Ylva hadde en tråd om dette Her er den tråden foresten! http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=274730 Tråden handler jo om kinesisk nakenhund, da... Og det var jo den som samboeren din har hatt og. Veldig stor forskjell både i utseende og personlighet på kinesisk nakenhund og xoloen. Finnes flere typer nakenhund og (portugisisk nakenhund og amerikansk naken terrier), men såvidt jeg vet finnes de ikke i norge. Jeg er hvertfall blitt en stor forkjemper for xoloen i løpet av de snart 3 ukene vi har hatt Indi! Helt fantastiske hunder (og da er det ikke baaaaare Indi det er snakk om, men alle de andre jeg har møtt og) :rødme: Måååå jo bare slenge med noen bilder av Indipindien min da Vakre Indi Nærbilde av den kule sveisen (grunnen til at hun ser så misfornøyd ut er at hun er sikker på at kameraet mitt er et bikkjespisende monster, i likhet med høyttalere og telefoner ) Ikke Indi, men en nyyyydelig nakenhund baby
Frey Skrevet 5. juli 2007 #23 Skrevet 5. juli 2007 Det tror jeg nok var en litt bastant uttalelse. Det er mulig den er bastant, men like fullt er den berettiget. Basenjien er ikke annerledes enn andre korthårsraser i så måte. Den er ikke mer allergivennlig enn dobermann, labrador, boxer, dalmantiner osv. Ingen av disse rasene regnes som allergivennlige - dvs at det er mindre sannsynlig at en allergiker reagerer på disse enn på andre raser.
Gjest Neria Skrevet 6. juli 2007 #24 Skrevet 6. juli 2007 Hva med et par skilpadder som kjæledyr? Allergivennlige og søte dyr. Men man må søke tillatelse for å få eie skilpadder, og allergi er en god grunn til å få innvilget en søknad.
Gjest vimselot Skrevet 10. juli 2007 #25 Skrevet 10. juli 2007 Takk for svar. Chincilla vet jeg ingenting om, bortsett fra utseendet. Er de smarte f.eks. eller er det som å ha en hamster? Jeg er ikke allergiker mot kanin, men jeg vil ikke ha kanin. Gris var jo et alternativ, men jeg kan ikke så mye om griser rent bortsett fra at jeg vet de er smarte. Basjnei og nakenhunder virker smarte og oppegående, men jeg reagerer mer på korthåret hund enn på de med pels... Jeg er faktisk mer allergisk mot hunder enn mot katter, men det virker ikke slik, men har hørt at allergitester kan gi feil svar dvs. ikke nøyaktig utslag. Da jeg tok testen, hadde jeg hatt mye kontakt med hund, men nesten ikke noe med katter. Jeg får kanskje ta til takke med å ha to duer som skiter ned verandaen min og tror de bor der... (jeg har syndet og matet de par ganger, men likevel...) Jeg er 39, så en rotte er ikke så interesant som da jeg var ungdom. Jeg vil helst ha en stor hund, eller en liten en terrier. Men jeg må avfinne meg med at slik jeg bor nå, er ddt nesten håpløst. Bortsett fra akvarium, har en venn som kan det meste om det og som vil hjelpe meg og som vet hvor jeg skal kjøpe fisker (har hatt akvarium før, kan litt, men ikke så mye som han) Skilpadde vil jeg ikke ha, de lever jo i par hundre år, så hvem skal overta den... Dvs. vannskilpadde vil jeg ikke ha, men kan man få kjøpt en landkrabbe dvs skilpadde? Jeg er glad jeg har Lady her av og til (en hund, eks sin), og at jeg får passe venners bikkjer. Så på tv i går, tror jeg, om en som var allergisk og som hadde en rev, men legen min vil gå av skaftet om jeg ber om å bli testet for rev, rotter, chincilla osv. Jeg får kanskje bare være takknemlig for at jeg kan passe andres dyr, men jeg er singel og det er liksom bare jeg som bor her... (heldigvis, men det hører hjemme på samlivsforumet) Takk for svar i alle fall. Akvarium høres mest fornuftig ut, og siden jeg kjenner en "ekspert", fiskene hans er 10 år pluss pluss, så skal jeg snakke med han. Spørsmålet da blir hvor jeg skal plassere akvariet, for jeg vil ha et stort et, og ikke en som bare er en slags "bolle". Vet egentlig ikke hvorfor jeg skriver mer om dette, men saken er at jeg er allergiker, og da begrenser det seg, når jeg bor i en liten leilighet (legen sa at det er lettere om man har et stort hus, joda, men...)
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 1. august 2007 #26 Skrevet 1. august 2007 Portugisisk vannhund skal være allergivennelig..
Gjest vimselot Skrevet 1. august 2007 #27 Skrevet 1. august 2007 Er ikkke menn allergivennlige og lett og oppdra?? Og naken, vil ikke ha en med strømper, om han ikke er transe da... Jeg har gitt opp å ha dyr nå, p.t. Bor for trangt, og vil helst bo mer landlig, ha en liten hage i alle fall... Men, det går rykter om at menn er mer vanskeig enn hunder og katter, og at alle på min alder ca 99 prossent opptatte...de seriøse... Det er noen snille da, men kvinner liker en motstand og ikke en som tigger etter ... Hamster, er kanskje tingen...
Gjest Gjest_Marie_* Skrevet 3. oktober 2008 #28 Skrevet 3. oktober 2008 to typer dyr jeg anbefaler på det sterkeste! 1, er rotte. 2, er Ilder (om du har plass). Les mer på google om de forskellige Selv liker jeg svært godt rotter, de lukter ikke, de er sosiale og er greie og ha med og gjøre, de lever ikke så lenge deverre. Ilder lever litt lengre enn rotte, de er påenmåte en mellom ting av katt og hund. håper du finner riktig kjæledyr
Gjest Gjest_Trond_* Skrevet 12. november 2008 #29 Skrevet 12. november 2008 Det er viktig å ha to rotter ja. Rotter er flokkdyr og skal ha rett til å være sammen med andre rotter. De har det nok greit alene, men vil ikke ha det på langt nær så fint som sammen med en annen. Mine to er skikkelig kompiser og ligger og sover ooppå hverandre hele dagene, de er så søte så. Jo, man ser veldig lett forskjell på om de er gutter eller jenter, guttene har STOR pung, som er veldig lett synelig. Nei, to av motsatt kjønn kunne jeg ikke ha. Rotter har eggløsning en gang i uka eller noe slikt så det kunne bli mange rotter det For gammel til rotter? Nei det går da ikke ann. Man behøver jo ikke å ha dem med seg ut. Mine foreldre har rotter,m og de er godt oppe i årene. Smøre ledningene inn med tabasco var smart, det rådet skal jeg ta med meg. Men vi har noen skikkelig griserotter, som har lyst å gjøre fra seg over alt, så jeg tror jeg trives best med å ha dem ute i gangen hvor det er lettere å gjøre rent etter dem. De har ikke helt funnet ut hvem som er skjefen enda så de markerer noe voldsomt. Håper det blir bedre når de blir litt eldre. Jeg har forsøkt å lære dem
Gjest Kristinus Skrevet 2. november 2009 #31 Skrevet 2. november 2009 Jeg er allergisk mot hund,katt,hest, osv. Og jeg har en bichon frise og jeg har aldri vært allergisk mot henne ! Jeg har min fjerde hamster nå også. Bichon frise er en allergivennlig rase og røyter ikke
Mindy Skrevet 10. august 2010 #32 Skrevet 10. august 2010 Det er mulig den er bastant, men like fullt er den berettiget. Basenjien er ikke annerledes enn andre korthårsraser i så måte. Den er ikke mer allergivennlig enn dobermann, labrador, boxer, dalmantiner osv. Ingen av disse rasene regnes som allergivennlige - dvs at det er mindre sannsynlig at en allergiker reagerer på disse enn på andre raser. Basenjien er slett ikke som andre korthårsraser. Grunnen til at Basenjien er allergivennlig er bl.a at den mangler underpels og røyter veldig lite. Og den er er allergivennlige for de som er allergiske mot flass og hår. Ser at Canis.no og Hunden.no skriver at de ikke er det, men de er skrevet av samme folk (det står ordrett akkurat det samme på begge sidene) men om du googler Basenji både på norsk og engelsk så ser du den er listet som en av de mest allergivennlige hundene.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. august 2010 #33 Skrevet 10. august 2010 Jeg er 42 år og fikk to nye rottegutter idag Man blir aldri for gammel for herlige morsomme rotter. Jeg har hatt flere rotter før og savnet ble for stort så da flyttet det in to gutter til meg idag. Det du kan gjøre, er å snakke med en oppdretter nær deg og få "kjenne" litt på rottepelser. Kan hende du reagerer mindre på rex-typene (hårløse eller krøllepelser) Den krøllepelsen er helt elsk. Sjekk ut denne siden for å lese mer om rotter og se om du finner en oppdretter nær deg: http://www.tamrotter.com/ Helt supert og ha to-tre, eller fler, rotter. Det er så gøy å se deres synergi i flokken og det er uten tvil smarte dyr.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #34 Skrevet 11. august 2010 Jeg er 42 år og fikk to nye rottegutter idag Man blir aldri for gammel for herlige morsomme rotter. Jeg har hatt flere rotter før og savnet ble for stort så da flyttet det in to gutter til meg idag. Det du kan gjøre, er å snakke med en oppdretter nær deg og få "kjenne" litt på rottepelser. Kan hende du reagerer mindre på rex-typene (hårløse eller krøllepelser) Den krøllepelsen er helt elsk. Sjekk ut denne siden for å lese mer om rotter og se om du finner en oppdretter nær deg: http://www.tamrotter.com/ Helt supert og ha to-tre, eller fler, rotter. Det er så gøy å se deres synergi i flokken og det er uten tvil smarte dyr. Spørs om TS har skaffa seg dyr nå, 3 år etter Men dette er jo en evig problemstilling uansett Når det gjelder allergi mot rotter er det stort sett urinen som er problemet. Rotteurin (gnagerurin generelt) er et veldig sterkt allergen som mange reagerer på, dessverre...meg selv inkludert Grattis med nye rottetryner
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. august 2010 #35 Skrevet 11. august 2010 Haha se der ja. Så at tråden var tatt opp igjen igår og trodde derfor den var ny. Men neida :gjeiper: Men ja jeg er ihvertfall superhappy for de to flotte og kjekke rottetottene mine.
Gjest Pucifer Skrevet 11. august 2010 #36 Skrevet 11. august 2010 Hva med ilder? Vet ikke om det har blitt nevnt, da jeg ikke har lest gjennom svarene da. Jeg bor i en ikke så stor leilighet. Ildere krever ikke så enormt stor plass egentlig. Katter er jeg allergisk mot, hamster og marsvin vil jeg ikke ha, dvs. gnagedyr. Hund krever for mye tid. Fugl går ikke, fordi jeg ikke liker fugler i bur og ikke kan lufte på varme sommerdager... Vet ikke hvordan det er med allergi, men ildere er ikke noen gnager, men et rovdyr. Du kan fint lufte, men du må passe på at ilderen ikke kommer seg opp i vinduet. De kan være ganske ustødige og lett falle ut. Gullfisk i bolle gir meg klaustrofobi... Har mest lyst på en hund, men de krever jo masse, og en omplasseringshund kan være alt mulig...fra aggresiv til nervøs. En ilder er som en blanding av katt og hund. De kan sove opp mot 20 timer i døgnet, men når de er våkne så vil de bare leke, kose og ha det gøy. De er ofte også lekne hele livet, i motsetning til hunder som gjerne roer seg litt ned med årene (iallefall mange av dem) Ildere er ikke aggressive, så lenge de er friske og raske, men de har gjerne en biteperiode - enten som valper eller dersom de har fått et nytt hjem, men det er vanligvis lett å avvenne dem med bitingen. Bare vise dem hvem som er sjefen Men jeg har tid, bare er litt lat...og av og til ute av døgnrytme, og slik jeg bor nå, er det vanskelig selv om det er mulig. Og med ildere så spiller det ingen rolle om du ikke vil ta den med deg utendørs en dag, eller om du bare vil ligge på sofaen en dag, eller om du vil leke masse med den etc. Det eneste er at man anbefaler helst 2 ildere, slik at de har hverandre de gangene man selv ikke orker å gi dem så mye oppmerksomhet. Jeg har bare en ilder, men jeg har også en hund så de leker mye sammen. Når jeg ikke har hund lengre, så skal jeg definitivt ha flere ildere samtidig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå