Gå til innhold

saksgangen med bilkjøp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

skal kjøpe meg bil, og håper å komme i mål til fredag, altså avslutte salget osv.

så er det jo tusen ting å tenke på; forsikring, omreg.avgift, og og..husker ikke..

hvor lang tid tar dette? er det realistisk at jeg skal klare det på noen dager? at alle formaliteter er på plass, og vi kan legge ut på lang ferietur?

og ift forsikringen, der er jeg så forvirret som en kan bli. jeg har nemlig betalt forsikring for min gamle bil, som nå skal dumpes, og den varer til april 2008. jeg ringte til IF, og de sa at forsikringen da kan følge den nye bilen automatisk.

da jeg nevnte dette til elcon, sa hun at nei, nei, sånn fungerer det ikke. :sprettoy:

hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

summen du har betalt inn bli overført til den nye forsikringen men det kan hende den nye forsikringen blir dyrere og du må da betale inn mer senere. Blir den billigere så blir det lenger til du må betale. MEn du må selvsagt registrere den nye bilen hos forsikringselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
summen du har betalt inn bli overført til den nye forsikringen men det kan hende den nye forsikringen blir dyrere og du må da betale inn mer senere. Blir den billigere så blir det lenger til du må betale. MEn du må selvsagt registrere den nye bilen hos forsikringselskapet.

ok, registrere hos forsikringsselskapet ja. er dette noe jeg kan ta pr tlf, eller er det mer omfattende?

takk for svar, forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor ligger ikke denne tråden på bilforumet vårt........nei,...det stemmer det, vi har ikke det...enda :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler du privat så får du nok litt trøbbel, for omreg hos biltilsynet tar tid.

1. du signerer kjøpekontrakt

2. du forsikrer bilen OG sørger for at forsikringsselskapet sender medling til biltilsynet

3. Du venter på omregistreringspapirer, du får en midlertidig variant først. Det KAN nok gå på 3 dager, men jeg ville ikke satset på å ha det på plass før tidlig neste uke. Da jeg byttet bil for et par måneder siden, tok det hele en ukes tid, men da var det noe jobb på bilen i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Handler du privat så får du nok litt trøbbel, for omreg hos biltilsynet tar tid.

1. du signerer kjøpekontrakt

2. du forsikrer bilen OG sørger for at forsikringsselskapet sender medling til biltilsynet

3. Du venter på omregistreringspapirer, du får en midlertidig variant først. Det KAN nok gå på 3 dager, men jeg ville ikke satset på å ha det på plass før tidlig neste uke. Da jeg byttet bil for et par måneder siden, tok det hele en ukes tid, men da var det noe jobb på bilen i tillegg...

ånei, ånei, ånei!! dette var ikke kjekt å høre.

jeg kan vel bruke den midlertidige varianten, selv om jeg drar på ferie? buhu, jeg vil på ferie på fredag!

forsikringen er i følge IF i orden, hadde en annen bil før, så vi forandret litt på forsikringen så den passer den nye. kanskje dette gjør saksgangen litt kjappere? håpe, håpe!

bilen skal overtas på fredag. kanskje jeg kan ta kontakt med biltilsynet i morgen torsdag og informere om ståa? nei, man får vel ikke spesialbehandling heller.. buhu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å prøve seg. :) Si at du skal på ferie, ikke gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem å kjøre uten omregistreringspapirer. Så lenge bilen er forsikret er det ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ikke noe problem å kjøre uten omregistreringspapirer. Så lenge bilen er forsikret er det ingen problem.

sikker? har vært inne og lest litt nå, og det står at de ikke er gyldig i utlandet. og jeg skal kjøre gjennom sverige og finland var planen. kan jo kanskje spille dum da? men det spørs om det hjelper noe særlig.

å, har ikke lyst å kjøre på norske veier. :sur:

men ja, lillesky, jeg får prøve meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får midlertidig vognkort når den er omregistrert, så tar det en uke eller to så får du det "ordinære" vognkortet. Det tar bare tid det. Men du kan jo kjøre bilen selv om den ikke er registrert på deg, det blir som om du hadde lånt den av noen det, og jeg kan ikke se det praktiske problemet, om du sjekkes og bilforhandleren blir kontaktet, vil han jo neppe si den er stjålet.. :-)

Har du snakket med bilforhandleren om dette? Kanskje de har erfaring med midlertidige løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du får midlertidig vognkort når den er omregistrert, så tar det en uke eller to så får du det "ordinære" vognkortet. Det tar bare tid det. Men du kan jo kjøre bilen selv om den ikke er registrert på deg, det blir som om du hadde lånt den av noen det, og jeg kan ikke se det praktiske problemet, om du sjekkes og bilforhandleren blir kontaktet, vil han jo neppe si den er stjålet.. :-)

Har du snakket med bilforhandleren om dette? Kanskje de har erfaring med midlertidige løsninger?

handler privat.. satser på at går greit jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det ikke skjer noe, da, for midlertidig vognkort er ikke gyldig i utlandet:

Nytt vognkort: Ved omregistrering gjennom fyfsisk fremmøte på trafikkstasjonen vil det bli utstedt et midlertidig vognkort og det vil bli sendt bestillling på ordniært vognkort, som vil mottas av ny eier etter 2-5 dager. Det midlertidige vognkortet tilfredsstiller ikke kravene i rådsdirektiv 1999/37/EF (vognkortdirektivet) for kjøring i utlandet.

Sakset fra vegvesen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...