Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som kan forklare meg hvordan en vanlig øyeundersøkelse hos en øyelege foregår?

Jeg var hos optiker idag og ble henvist til øyelege fordi det antageligvis var noe galt på linsen på begge øynene, det så visst ut som grå stær (ja, i en alder av 22 år :overrasket: )

Det gikk visst ikke ann å se videre inn, det var visst som tåke sa han.

Uansett..Jeg gruer meg så fælt til å gå til øyelegen etter en dårlig opplevelse der som liten...Husker ikke hva han gjorde eller hvordan det var, men har traumer etter det. :sjenert:

Noen som vil forklare litt? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

De gjør så og si det samme som en optiker, bare med bedre utstyr.

Ifølge øyelegen min moder var hos, så er ca 6 av 10 som blir sendt til øyelege pga gråstær sent fordi utstyret hos en vanlig optiker eller lege rett og slett ikke holder mål. De får gråstær som en feildiagnose og sendt videre til øyelege.

Så kan hende du ikke har gråstær i det heletatt.

Skrevet
De gjør så og si det samme som en optiker, bare med bedre utstyr.

Ifølge øyelegen min moder var hos, så er ca 6 av 10 som blir sendt til øyelege pga gråstær sent fordi utstyret hos en vanlig optiker eller lege rett og slett ikke holder mål. De får gråstær som en feildiagnose og sendt videre til øyelege.

Så kan hende du ikke har gråstær i det heletatt.

Takk for svar :)

Skrevet
De gjør så og si det samme som en optiker, bare med bedre utstyr.

Ifølge øyelegen min moder var hos, så er ca 6 av 10 som blir sendt til øyelege pga gråstær sent fordi utstyret hos en vanlig optiker eller lege rett og slett ikke holder mål. De får gråstær som en feildiagnose og sendt videre til øyelege.

Så kan hende du ikke har gråstær i det heletatt.

Dette er da ikke sant...

Jobben til en optiker består av å finne rette korreksjonen til en person, men i tillegg til dette tar man en sjekk av øynene for å se at alt er som det skal være. Dersom man mener noe er unormalt, henviser man videre til en øyelege.

Som optiker har man ikke lov til å stille diagnose, men i noen tilfeller ser man jo hva som er galt og sier til kunden at det eller det kan være problemet. Det burde man kanskje ikke gjøre, men av og til kan det berolige kunden å vite hva man tror, andre ganger fungerer det motsatt, og kunden blir urolig uansett.

Grå stær er lett å kjenne igjen og det er nok derfor optikeren din har sagt at du kan ha det. Jeg syns det er merkelig om du har det i din alder, men det er ingen regler uten unntak.

Optikere sjekker brille/linse styrke + div. muskelproblemer

Øyeleger er leger og jobber som oftest kun med sykdomsrelaterte ting.

Skrevet

Snakket med legen min idag (han fikk ikke undersøkt meg desverre, så fikk bare snakket på tlf.) men han syntes også det virket helt usannsynlig at jeg skulle ha grå stær. Men men..Nå venter jeg på denne henvisningen til øyelegen, optikeren har ikke latt høre fra seg enda, men får vel høre noe etterhvert.

Lurte på en ting...Disse dråpene øyelegen drypper for å utvide pupillene eller noe..Er de vonde? :)

  • 3 måneder senere...
Skrevet
Snakket med legen min idag (han fikk ikke undersøkt meg desverre, så fikk bare snakket på tlf.) men han syntes også det virket helt usannsynlig at jeg skulle ha grå stær. Men men..Nå venter jeg på denne henvisningen til øyelegen, optikeren har ikke latt høre fra seg enda, men får vel høre noe etterhvert.

Lurte på en ting...Disse dråpene øyelegen drypper for å utvide pupillene eller noe..Er de vonde? :)

Ble litt nysgjerrig nå, hadde du grå stær? Håper at det gikk fint med deg:)

Skrevet

Jeg vet ikke helt enda...Står fremdeles på venteliste hos øyelegen.

  • 4 uker senere...
Skrevet

Hvordan gikk det?

Hva koster en time hos øyelege?en vanlig sjekk,,,

Gjest Frysepulver
Skrevet
Snakket med legen min idag (han fikk ikke undersøkt meg desverre, så fikk bare snakket på tlf.) men han syntes også det virket helt usannsynlig at jeg skulle ha grå stær. Men men..Nå venter jeg på denne henvisningen til øyelegen, optikeren har ikke latt høre fra seg enda, men får vel høre noe etterhvert.

Lurte på en ting...Disse dråpene øyelegen drypper for å utvide pupillene eller noe..Er de vonde? :)

:riste: Ikkeno vondt. Lykke til :)

Skrevet

jeg har vært å sjekket trykk og slikt hos øyelege (vi har grønn stær veldig i familien, så jeg har krevd sjekk, jo tidligere det blir funnet jo bedre), det hun gjorde var å dryppe bedøvelsesdråper på øynene mine, noe som ikke gjorde vondt i det hele tatt (og jeg er skikkelig pingle når det kommer til smerte), så brukte hun en dings som hun hadde inn på øyet mitt (noe som heller ikke gjorde vondt, øyet var jo bedøvd), slik målte hun trykk og fant ut at alt var fint.

min kollega på jobb var inne nå, hun gikk igjennom samme prosedyren, så det er neppe noe værre en det, og da er det ingenting å grue seg til. :klemmer:

Det eneste som er litt snålt, er følelsen etterpå, av bedøvde øyne... :fnise: (og neida, heller ikke vondt) øynene føles numne liksom, og litt store, på lik linje med at f.eks leppa føles stor og nummen etter bedøvelse i munnen hos tannlegen.

Du ser helt fint, men det bare er litt snålt.

Også må du være forsiktig og ikke gni deg i øynene etterpå, da man fremdeles er bedøvd og derfor ikke helt føler om man gnir forsiktig eller ikke.

Skrevet

Nå har jeg vært hos øyelegen..Det gikk ganske fort og jeg slapp å dryppe øynene med noe som helst. Jeg hadde IKKE grå stær :)

Skrevet
Det var bra! :)

Men hva var det da?

Det var ingenting i det hele tatt, øynene mine var helt normale :) Så optikeren tok feil :jepp:

Skrevet

Har du høy styrke da eller noe?

Det kan gjøre det litt vanskelig, men jeg syns det er merkelig at optikeren din ikke klarte å se inn...

Men fint at det ikke er noe galt iallfall!

Skrevet
Har du høy styrke da eller noe?

Det kan gjøre det litt vanskelig, men jeg syns det er merkelig at optikeren din ikke klarte å se inn...

Men fint at det ikke er noe galt iallfall!

Jeg har ganske høy styrke på begge øynene, veldig nærsynt.

Jeg syns det var litt rart at to optikere ikke klarte å se inn, og så kommer jeg til øyelegen og han trenger ikke dryppe øynene engang for å se inn...Det skal nevnes at han brukte en form for "lupe" eller lignende så kanskje det ble litt lettere med den :)

Skrevet

Høy styrke er vanskelig, men da må man da heller si at man ikke får det til og at det er bra om du kan få sjekket alt hos øyelegen for sikkerhets skyld...

Ikke skylde på grå stær, som er veldig uvanlig i din alder!

Nei dette syns jeg var merkelig, men nå skal jeg slutte å mase om det :)

Skrevet
Høy styrke er vanskelig, men da må man da heller si at man ikke får det til og at det er bra om du kan få sjekket alt hos øyelegen for sikkerhets skyld...

Ikke skylde på grå stær, som er veldig uvanlig i din alder!

Nei dette syns jeg var merkelig, men nå skal jeg slutte å mase om det :)

Ja, jeg ble ganske så irritert selv, han ene optikeren var helt ny, men det pleier jo ofte å være positivt. Men men...Jeg er fornøyd så lenge det ikke er noe..OG jeg har byttet optiker nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...