Gjest Gjest_gjest1_* Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 Hei! Ser det er mange her som har foreldre som stiller opp som barnevakter / avlastere, både på dager midt i uka, kvelder, helger og ferier. Er det kun vi som ikke har det??? Min svigermor er gammel og skrøpelig, hun bor nærme oss, og kan ha ett av barna et par timer toppen, om det er krise. Mine foreldre tør vi ikke sende barna til, ikke for noen timer en gang, pga alkoholmisbruk. Og søsken bor alle langt vekke, så de ser vi sjelden. (barna går i barnehage og i 1.klasse) Jeg må innrømme at jeg av og till er litt misunnelig på venner og bekjente som til stadighet har slike foreldre. Og jeg ser at flere her inne også har det. Er det flere som har det slik???
Gjest Kira Skrevet 3. juli 2007 #2 Skrevet 3. juli 2007 Jeg har aldri hatt det, og er også litt misunnelig...........
liv Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 Vi har nærmeste besteforeldre 10 mil unna, ellers er de 150 og 60 mil vekk... Men vi har den ene tanten ikke så langt unna og hun stiller opp om vi vil ut å spise eller gå på kino i ny og ne. Men det blir ikke så ofte da.
Caramba Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Vi har heldigvis besteforeldre ca en time unna som er helt fantastiske. De stiller opp når det trengs, kanskje et par ganger i måneden. Det holder for oss foreløpig.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 Foreldrene mine bor i nærheten og jeg fikk barn tidlig. De hadde både tid, lyst og overskudd til å passe barna. Vi var heldige. Tror de også følte seg heldige.
Gjest Elastica Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Ett sett med besteforeldre bor langt unna, men de stiller ikke så ofte opp. De ser barnebarna mest når vi er sammen med dem. Men da avlaster de oss for eksempel slik at vi kan sove om morgenen e.l. Ett annet sett med besteforeldre bor 100 meter unna, uten at det hjelper noe særlig på barnevaktstatistikken. Heldigvis ser det ut som det hjelper seg litt. Så, ja, jeg har også alltid vært misunnelig på venner som har hatt barna på overnatting hos besteforeldrene når de skal ut. Vi fikk en overnatting til alle tre barna av besteforeldre til jul ifjor, som de ennå ikke har hatt tid til å gjennomføre. For å være helt ærlig synes jeg det var litt spesielt. Barnebarna burde man ha på overnatting fordi man har lyst. Endret 3. juli 2007 av Elastica
Furstina Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 Vi har EN besteförälder på gångavstånd och som ställer upp som barnvakt ibland. Några timmar en helg eller någon timme en kväll men inte överdrivet mycket (tycker jag i alla fall). För både besteförälderns och barnens skull hade jag gärna sett att det var mer av det. Visst vore det skönt för vår skull också men jag är mest ute efter kontakten mellan generationerna - fritt från trötta och gnälliga föräldrar. Men jag tänker inte "tvinga" fram det om det inte sker självmant. Jag har en del bekanta som regelbundet får barn hämtade från dagis/barnehage av besteföräldrar och passning med middagslagning och lek. Eller som tar en hel dags barnpassning när barnehagen har stängt för planering. Även om jag gärna skulle vilja ha det vissa dagar är jag ändå stolt att klara familjen själv.
ToveM Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 har ikke vært plaget med for mye avlastning her i huset heller. Svigerforeldrene bor bare noen hundre meter unna. Og svigermor er utdannet barnepleier, og jobber enda ekstravakter på barselavdelingen, men det er ikke mye de har passet ungene våre. Foreldrene mine som bor i Bergen har vel egentlig stilt mer opp.
Gjest Lovely Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 Vi står nok i en særposisjon ja, med 2 par besteforeldre som alltid stiller opp hvis det er noe, og hvis det ikke er noe :rødme: Vi bor 50 og 300meter fra besteforeldrene, barna springer ofte innom, og overnattinger skjer ofte plutselig, eller de tar dem med på hytta osv Vi er heldige som har dem, og de er heldige som har oss, å pleie familierelasjonene å ta vare på hverandre er viktig, vi hjelper dem f.eks som hundepassere og med praktiske ting. Vi bor på en liten plass, og kunne nok gjort som mange andre å flytte til et større sted med flere muligheter. Men vi har laget oss gode muligheter med jobb her, og er glade for å kunne tilby barna våre trygge omgivelser med mange som er glade i dem, og som de vet vil stille opp for dem De mener at barnebarna er livets dessert :rødme: Faktisk er det mange som flyttet i yngre dager, og som etter å ha etablert seg med partner og barn ønsker å flytte hjem igjen pga nettverket beteforeldre ofte gir
CeeCee Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Hei! Ser det er mange her som har foreldre som stiller opp som barnevakter / avlastere, både på dager midt i uka, kvelder, helger og ferier. Er det kun vi som ikke har det??? Min svigermor er gammel og skrøpelig, hun bor nærme oss, og kan ha ett av barna et par timer toppen, om det er krise. Mine foreldre tør vi ikke sende barna til, ikke for noen timer en gang, pga alkoholmisbruk. Og søsken bor alle langt vekke, så de ser vi sjelden. (barna går i barnehage og i 1.klasse) Jeg må innrømme at jeg av og till er litt misunnelig på venner og bekjente som til stadighet har slike foreldre. Og jeg ser at flere her inne også har det. Er det flere som har det slik??? Har desverre ikke det jeg jeg heller, og misunner også de som har det!
Gjest Gjest_Kanutte_* Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Vi har heller ikke besteforeldre i nærheten. Svigers bor på andre siden av landet og mine foreldre bor i utlandet. Jeg savner barnevakt en gang i blant, spesielt i de periodene hvor dagene knapt går ihop!
Gjest Mayamor Skrevet 3. juli 2007 #12 Skrevet 3. juli 2007 Er ikke bortskjemt med besteforeldre som tilbyr seg eller vil låne barnebarna, men de stiller opp dersom de kan når vi spør. Og det er greit, men pga lange avstander er det litt slit å levere dem i fra seg også. Skulle gjerne hatt muligheten til en kinotur/teaterbesøk/konsert el en gang innimellom... På den annen side er barna små så "kort" tid at det blir tidsnok tid igjen for den slags. Nå hørtes jeg ut som den treigingen...
Kayli Skrevet 3. juli 2007 #13 Skrevet 3. juli 2007 Både mine og samboerens foreldre bor i nærheten av oss. Mine foreldre stiller opp som barnevakter når vi trenger det selv om de begge er i full jobb. Jeg spør dem bare når jeg må, vil ikke utnytte dem. Men; de tar ofte initiativet til en overnatting fordi de har lyst til det! Svigermor har aldri vært i arbeid, svigerfar er pensjonist. De har aldri tatt initiativ til å passe ungene våre. Kanskje jeg har litt av skylden selv. Det er som regel jeg som ordner med barnevakt, og jeg synes det er lettere å spørre mine egne foreldre.
ceca Skrevet 3. juli 2007 #14 Skrevet 3. juli 2007 Ene besteforeldrene bor 5 minutter unna men har aldri stilt opp. Andre besteforeldrene bor 2 timer unna. De stiller pp når vi spør og de kan - men det er maks 5-6 ganger i året (tok i nå kanskje..) En tanten er de aldri oss, andre aten ser de kun når de er hos mine foreldre - for de trenger "hjelp" , tredje tanten er de hos en helg i året. Men vi spør ofte venner, sender en unge hit og en unge dit, og har barn her og liggende over her også ofte for å hjelpe vennene våre. Skulle og ønske vi hadde hatt noen som stilte opp for oss litt oftere. ser jo de som har besteforeldre som kjører på trening og henter hos venner. Får bare tenke at jeg skal stille mere opp for mine barnebarn enn mine barns besteforeldre gjør.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #15 Skrevet 3. juli 2007 Vi fikk en overnatting til alle tre barna av besteforeldre til jul ifjor, som de ennå ikke har hatt tid til å gjennomføre. For å være helt ærlig synes jeg det var litt spesielt. Barnebarna burde man ha på overnatting fordi man har lyst. Oj. Nå føler jeg meg heldig som har hatt hele 4 barnefrie netter og 1 barnefri ettermiddag hittil i år. Skjønner du synes det er litt spesielt at besteforeldrene gir bort barnevakt i julegave, for så å ikke ha tid til å faktisk gi gaven
Dizzy Skrevet 3. juli 2007 #16 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Vi er heldige som har besteforeldre i nærheten. De elsker å ha gutten vår. Av og til forlanger de nesten å få han på overnattingsbesøk, for de koser seg når han er på der. I dag fikk jeg beskjed om at denne helgen ville de ha han på overnatting hele helgen...og guttungen gleder seg allerede. Jeg er ennå ikke sikker på om de får han hele helgen, for jeg har en tendens til å kjede meg når han er borte....men en natt kan de i alle fall få låne han De stiller også opp når jeg er borte pga studering og pappaen er på jobb. Greit å ha en barnevakt som man kan stole 100% på. Gutten vår kjeder seg aldri når han er hos besteforeldrene sine, de underholder han med fisketurer, bilmekking, turer i fjæra osv. Er utrolig takknemmlig for at gutten min har besteforeldre som elsker og har mulighet til å tilbringe tid med han! Endret 3. juli 2007 av Dizzy
Gjest Elastica Skrevet 3. juli 2007 #17 Skrevet 3. juli 2007 Vi er heldige som har besteforeldre i nærheten. De elsker å ha gutten vår. Av og til forlanger de nesten å få han på overnattingsbesøk, for de koser seg når han er på der. I dag fikk jeg beskjed om at denne helgen ville de ha han på overnatting hele helgen...og guttungen gleder seg allerede. Jeg er ennå ikke sikker på om de får han hele helgen, for jeg har en tendens til å kjede meg når han er borte....men en natt kan de i alle fall få låne han De stiller også opp når jeg er borte pga studering og pappaen er på jobb. Greit å ha en barnevakt som man kan stole 100% på. Gutten vår kjeder seg aldri når han er hos besteforeldrene sine, de underholder han med fisketurer, bilmekking, turer i fjæra osv. Er utrolig takknemmlig for at gutten min har besteforeldre som har mulighet og elsker å tilbringe tid med han! Tar de imot tre gutter til?
Gjest Miss Cutie Skrevet 3. juli 2007 #18 Skrevet 3. juli 2007 Nei jeg har ikke en mor eller far som barnevakt. Faktisk så har vi ingen barnevakt. Hadde foreldrene til gubben da vi bodde i UK.
merill Skrevet 3. juli 2007 #19 Skrevet 3. juli 2007 Hei! Ser det er mange her som har foreldre som stiller opp som barnevakter / avlastere, både på dager midt i uka, kvelder, helger og ferier. Er det kun vi som ikke har det??? Min svigermor er gammel og skrøpelig, hun bor nærme oss, og kan ha ett av barna et par timer toppen, om det er krise. Mine foreldre tør vi ikke sende barna til, ikke for noen timer en gang, pga alkoholmisbruk. Og søsken bor alle langt vekke, så de ser vi sjelden. (barna går i barnehage og i 1.klasse) Jeg må innrømme at jeg av og till er litt misunnelig på venner og bekjente som til stadighet har slike foreldre. Og jeg ser at flere her inne også har det. Er det flere som har det slik??? Du er nok ikke alene, desverre! Har aldri hatt hjelp til noen av mine tre barn, til tross for at vi bodde ved min svigermor. Hun hadde filosofien om at de måtte klare seg selv, så da så... Er nå selv bestemor - og ingen ting kan måle seg med å være barnepasser for barnebarnet!!! Så ofte de ønsker. For en ære! Tenk at jeg får lov til å kose meg og leke med barnebarnet mitt!!! Besteforeldre - skjerp dere!! Barndomstiden til barnebarna får dere aldri tilbake!!
momo Skrevet 3. juli 2007 #20 Skrevet 3. juli 2007 Mine foreldre har vi overhodet ikke kontakt med. Hadde uansett aldri sendt mine barn til de. Foreldrene til mannen har stilt opp mer nå når jenta våres er blitt større og selvstendig og klarer det meste selv. Og vi er veldig glade for den tiden de vil tilbringe med jenta vår, da hun ikke har noen andre på den måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå