Gå til innhold

Nødakselerasjon


Gjest milkyway

Anbefalte innlegg

Gjest DyneTryne

Sist jeg hadde kjøretime prøvde jeg også dette, da klarte jeg det først på 12 sekunder, så på 10. I dag klarte jeg det på 6 sekunder, jeg spant bilen ut til venstre på E18 pissredd og trøkka speeden i gulvet! Kjørelæreren var stolt!

Men er dette bra tid sånn i det hele, eller er det bare bra i forhold til sist gang?

Det er altså snakk på å ut på en landevei fra 0-80.

Fy så skummelt det var å komme til byen igjen etterpå, jeg var jo vant til å kjøre fort og da er det vanskelig å plutselig skulle søndagskjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DyneTryne

Hvis jeg forsto deg rett er det det jeg gjør, hvis ikke;

Jeg bruker 1 gir opp til jeg ligger i 40, så 2 gir opp til 80, så roer jeg meg ned (meg, ikke bilen :P ) før jeg skifter til 4 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Nå kan jeg ikke disse begrepene så greit, men var i en innkjørsel til noen hus mellom lillesand og kristiansand hvor det var 80 og god sikt. Når ikke det var flere biler å se, skulle jeg bare opp i 80 det forteste jeg kunne. Kjempeskummelt, men for et kick :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Nå kan jeg ikke disse begrepene så greit, men var i en innkjørsel til noen hus mellom lillesand og kristiansand hvor det var 80 og god sikt. Når ikke det var flere biler å se, skulle jeg bare opp i 80 det forteste jeg kunne. Kjempeskummelt, men for et kick :-D

Reinspikka flatfjøl ? Morsomt det ! ;)

Prøv det litt mer, etterhvert blir du avhengig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Jeg har også lekt meg litt med å sette bilen i andre gir, men da må det være hestekrefter tilstede, men eieren av bilen ble litt sur fordi han mente at jeg ikke måtte (han vet at jeg ikke er vant til store biler). Jeg har :sjenert: lekt meg når det ikke har vært trafikk bare for å se hvordan bilen reagerer...

Men jeg holder stort sett fartsgrensene, men føler meg ofte tvunget til å kjøre fortere enn grensa pga. at andre alltid skal kjøre forbi. Nå har jeg ikke sånn bil med mange hestekrefter og turbo, men det var gøy å leke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Jeg er avhengig av E18 allerede, så lenge jeg ikke får noia av å møte lastebiler og andre apekatter i de skarpe svingene! :hår:

vimselot; Kjenner til det der ja, å ligge litt for høyt. Det er noe jeg må lære meg, at jeg ikke må ha øynene klistret på veien men heller sjekke speedometeret litt avogtil! Skumelt når kjørelæreren plutselig sier "Er det 100 her da?", og jeg synes han kan si fra litt før det. Og kutte ut å bremse og speede for meg om jeg kjører for fort/sent og heller i fra i god tid før, for jeg mister kontrollen hvis han plutselig tar over. Distraherende, og jeg klarer å senke farten selv på få sekunder. Fysj og føy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor ligger ikke denne tråden på bilforumet vårt........nei,...det stemmer det, vi har ikke det...enda :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ey, dette har ikke jeg gjort på kjøretime. Urettferdig :sur:

Har lekt meg når jeg har øveleseskjørt med pappa da, men aldri fra 0-80 på kjøretimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tipper kjørelæreren vurderer om eleven har behov for å trene spesielt på det, mens andre gjerne tyner bilen når de har sjansen. :sprettoy:

0-80 på 6 sek høres bra ut det. Så lenge man har gassen i gulvet og girer så raskt man klarer ved rødmerkingen er tiden mest avhengig av motoren (forutsatt at man klarer 80 i 2. gir). Særlig gøy å prøve øvelsen på motorsykkel, da snakker man om ca 3 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnakselerasjon er skamgøy. Det er mye det dragrace går ut på, og det får jeg sjeldent nok av. Nå er mine biler i den kategorien vi kan kalle "godt motorsterket og ytterligere trimmet", så her i gården går slikt ganske fort (og jeg har ofte tilsvarende dekkutgifter).

Triksene for å få en god akselerasjon er mange, men noen hovedelementer går igjen. De fleste biler av idag når toppen av bunndraget sitt på 3500/3800 o/min. Det er her du skal planlegge nedgiringen - du har sjeldent behov for å tømme hele giret for å oppnå god effekt. Dette skal du være litt obs på enkelte Honda, disse bilene har utrolig høye turtallsevner og kan kreve litt annerledes taktikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Trener ikke alle kjørelærere på dette? Nødakslerasjon er da uhyre viktig å kunne!! Jeg er sjokkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en forholdsvis rask bil, og nødakselerasjoner er gøy. Uansett, jeg bruker det mest bare når det trengs en akselerasjon inn på motorveien, eller hvis jeg oppdager at bilen som kommer bak kjører litt fortere enn det jeg først trodde når jeg kjørte inn på veien.

Jeg starter i første gir, hvis jeg har stått stille, men skifter fort til andre gir og deretter til tredje og når jeg har nådd hastigheten jeg vil ha, og skifter jeg til femte gir. Noen ganger har jeg lånt fars bil, og den er superrask med seks gir. En fryd i slike situasjoner nåtr det gjelder å få god fart, og kunne holde den. Fartsbøtene mine vitner mye om dette...

Det værste jeg vet er sjåfører som kjører inn på motorveien der det er 100 sone, og de selv holder en fart mellom 60 og 80. Og det skjer ofte når jeg kjører strekning mellom Asker og Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...