Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #1 Del Skrevet 2. juli 2007 skal kjøpe meg bruktbil, og en av tingene jeg ser etter, er om bilen er eu-godkjent nylig. hvis det ikke står noen anmerkninger regner jeg med at bilen er ok. ved evt anmerkninger, ser jeg om utbedringer er utført. hvis bilen skulle være full av rust f.eks, ville vel det kommet frem, eller? er det dumt å gå ut fra eu-godkjent eller ei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caracal Skrevet 3. juli 2007 #2 Del Skrevet 3. juli 2007 Å kun basere seg på eu godkjennelse er ikke nok etter min mening. Kan feks være mye rust som ikke har med "bærende konstruksjon" å gjøre som ikke vil bli tatt hensyn til ved eu kontroll. Sjekk om det feks finnes service bok og om disse er fulgt. Det kan si litt om tidligere eieres interesse for vedlikehold underveis. Man kan også ofte få en vurdereing fra noen andre en de man kjøper bilen av for å få en nøktern vurdering. Caracal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gravenstein Skrevet 3. juli 2007 #3 Del Skrevet 3. juli 2007 Du må ikke finne på å kjøpe bil kun basert på EU-godkjenning!!!! Det er så store sprik i hva verkstedene finner på EU-kontroller, bilen kan være full av feil, i verste tilfelle så alvorlig at den burde vært avskiltet. Du bør ta bilen til NAF - og foreta en brukttest av bilen der. De er nøytrale og gjør en god jobb, du får en tilstandsrapport der bilens mangler er listet opp. Det koster litt men er vel verdt det. Et eksempel: Hadde min egen bil på merkeverksted - og ble gjort oppmerksom på et par feil som måtte utbedres - ufarlige feil - men likevel alvorlige. Bestilte ny time for utbedring av disse, og hadde i mellomtiden bilen til EU-kontroll på et annet verksted - de fant ingen av disse feilene! At bilen er EU-godkjent nylig betyr ikke annet enn at det er to år til neste kontroll... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 3. juli 2007 #4 Del Skrevet 3. juli 2007 På mange steder sjekker de bare det de må sjekke på en eu-godkjenning, så det kan være andre ting som ikke kommer frem men som kan bli dyrt for deg visst du overtar og oppdager feilen noen mnd senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #5 Del Skrevet 3. juli 2007 Solgte en bil på grunnlag av EU-test mellom "ordentlige" tester. Gammel bil. Fikk med en lapp der det sto hva som kan være problem på neste ordentlige kontroll, og den forlangte kjøperen å se. Det kan jo du òg. Forøvrig så spurte de om bilen skulle selges, siden den ble testet sånn uten videre, og de sa at det ikke var godt nok salgsargument. NAF er helt objektive, og har egne bruktbiltester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #6 Del Skrevet 3. juli 2007 skjønner. men hvis man ikke har all tid, krefter eller penger... hva da? og heller ikke kjenner noen som har peiling på bil. sist jeg hadde mitt gamle vrak på kontroll, så sto det i alle fall en lang liste med ting som måtte fikses, bl.annet rust. den aktuelle bilen har sevicehefte i alle fall, og har fått bra stell tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #7 Del Skrevet 4. juli 2007 Hvorfor ligger ikke denne tråden på bilforumet vårt........nei,...det stemmer det, vi har ikke det...enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gravenstein Skrevet 4. juli 2007 #8 Del Skrevet 4. juli 2007 skjønner. men hvis man ikke har all tid, krefter eller penger... hva da? og heller ikke kjenner noen som har peiling på bil. sist jeg hadde mitt gamle vrak på kontroll, så sto det i alle fall en lang liste med ting som måtte fikses, bl.annet rust. den aktuelle bilen har sevicehefte i alle fall, og har fått bra stell tror jeg. Da risikerer du å sitte igjen med postkassa full av skjegg og katta i sekken.... Et servicehefte sier ingenting om bilens tekniske tilstand, den kan være moden for kondemnering pga av rust og ha alvorlige mangler selv om alle servicer er fulgt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 4. juli 2007 #9 Del Skrevet 4. juli 2007 Det som er greit med et service hefte som er fulgt er at man kan jo håpe og tro at personen som har eid bilen har fulgt opp det som skal. Og det er da kanskje mindre sjanse for overraskelser senere, men du må jo se på bilen uansett sånn som nevnt over ang rust f.eks. du kan jo eventuelt ta deg en tur innom et bilforum. jeg vet om http://vw2you.com/ denne, men vet ikke om hva slags biler de kan om! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 4. juli 2007 #10 Del Skrevet 4. juli 2007 Du bør ta bilen til NAF - og foreta en brukttest av bilen der. De er nøytrale og gjør en god jobb, du får en tilstandsrapport der bilens mangler er listet opp. Det koster litt men er vel verdt det. Absolutt verdt pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 5. juli 2007 #11 Del Skrevet 5. juli 2007 Det er slettes ingen garanti for at bilen er bra selv om den er EU godkjent. Jeg har hørt om et par stykker som jobber på bilverksted som godkjenner biler "svart". De trenger da kun vognkortet, så godkjenner de den utfra det, uten en gang å ha sett bilen. Dette tar de en 1000 lapp for. Jeg er sikker på at slike ting foregår "over alt" så jeg ville ikke være sikker på at bilen er bra selv om den er godkjent, man kan da risikere å få seg noen lite hyggelige overraskelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå