Gå til innhold

Er det vanlig

Anbefalte innlegg

Gjest Undrer
Skrevet

Hei

Er det vanlig at alenemødre reiser til syden uten barna hvert år???

Hun har jo ikke råd å ta de med må vite.....

Hva da med å spare så alle kan reise?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel omtrent like vanlig som at andre foreldre tar seg en ferietur alene uten barn, vil jeg tro. Noe som igjen ikke er like vanlig som at folk bryr seg med ting de ikke har noe med.

Gjest Blondie65
Skrevet

Er det vanlig at samværs fedre reiser til syden uten ungene sine hvert år? Han gidder jo ikke drasse på ... eh ... jeg mener ... han har jo ikke råd til å ta med ungene må vite.

Hvorfor skal du dømme noen som velger å reise til syden uten ungene sine? Er man alene om omsorgen for et barn så synes jeg faktisk at det er flott at hun tar seg en ferie slik at hun får hvilt ut.

Skrevet
Det er vel omtrent like vanlig som at andre foreldre tar seg en ferietur alene uten barn, vil jeg tro. Noe som igjen ikke er like vanlig som at folk bryr seg med ting de ikke har noe med.

Det virker som om enkelte "gjester" ikke ønsker å skrive inn nick slik at de kan bli kjent igjen før de kommer med spydigheter. I mine øyne er du en av dem.

klarte ikke å la være

Gjest Gjest
Skrevet

Tolker det dithen at dere er sånne mødre,tenk å ha samvittighet til det....Er det ikke så nøye med bana eller? eller kalkulerer dere med at far tar de med på ferie??

Gjest Blondie65
Skrevet
Tolker det dithen at dere er sånne mødre,tenk å ha samvittighet til det....Er det ikke så nøye med bana eller? eller kalkulerer dere med at far tar de med på ferie??

Er du en sånn en som ligger i vinduskarmen med kikkert og spionerer på naboen?

Hva slags mødre er det du mener vi er ...?

Hvordan skal vi vite hva slags mor den du nevnte innledningsvis er ut fra det du skrev.

Er det neste som skall skje at du melder henne anonymt til barnevernet?

Bare et par ting jeg lurte på siden du er så raskt til å dømme de rundt deg.

Gjest Gjest_Labellamia_*
Skrevet

Nei for all del. Hvorfor skal de reise alene på ferie? Dette er jo forbeholdt de som er to foreldre, de trenger altså å reise bort sammen for å pleie parholdet uten barn og slappe av. Noe som kan være bra både for foreldre og barn. Ungene får unik tid med sine besteforeldre. Men alenemødre trenger ikke å slappe av, heller ikke kose seg alene, og få nye impulser der ikke alt dreier seg om barn. De er forpliktet til alltid å være sammen med sine barn. At de kan reise på ferie en uke alene er da uhørt :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet

TS her

Takk for mange svar

Dere har sikkert rett i at mor må få reise uten barna fra tid til annen,men å aldri ta med barna på noen ferie syns jeg er ganske trist med tanke på barna.

Og nei jeg sitter ikke bak noen gardin og spionerer,jeg er stemør til en gutt som opplever dette år etter år

Skrevet

Vi har aldri reist på ferie uten ungene, og nå blir eldstemann 21. Det meste vi har tillatt oss å reise bort uten ungene er at vi de siste par årene har unt oss en kort helgetur 1-2 ganger i året (fra fredag til søndag)

Gjest Blondie65
Skrevet
TS her

Takk for mange svar

Dere har sikkert rett i at mor må få reise uten barna fra tid til annen,men å aldri ta med barna på noen ferie syns jeg er ganske trist med tanke på barna.

Og nei jeg sitter ikke bak noen gardin og spionerer,jeg er stemør til en gutt som opplever dette år etter år

Er det jeg som er helt fjern eller? Alenemødre = mødre som har omsorgen alene uten hjelp fra samværsforelder. Foreldre som har omsorg eller delt omsorg og dermed mottar både økonomisk støtte fra far og har avlastning siden far har barnet regelmessig er vel ikke alenemødre?

Men dette blir vel akkurat som minstepensjonister som folk ynder å kalle alle med lav pensjon (det er UMULIG å bli minstepensjonist hvis man har inntektsgivende skattbar inntekt mesteparten av livet).

Litt mer presis formulering vil gi deg bedre svar trådstarter.

Skrevet
Er det jeg som er helt fjern eller? Alenemødre = mødre som har omsorgen alene uten hjelp fra samværsforelder. Foreldre som har omsorg eller delt omsorg og dermed mottar både økonomisk støtte fra far og har avlastning siden far har barnet regelmessig er vel ikke alenemødre?

Men dette blir vel akkurat som minstepensjonister som folk ynder å kalle alle med lav pensjon (det er UMULIG å bli minstepensjonist hvis man har inntektsgivende skattbar inntekt mesteparten av livet).

Det er nok mange "eldre" husmødre, som aldri har hatt inntektsgivende arbeid, men "bare" vært hjemme. Derfor er det mange gamle, damer spesielt som er og blir minstepensjoniset. Men det vil jo bli mindre av de etterhvert

Skrevet
TS her

Takk for mange svar

Helt enig.

Mange aleneforeldre trenger avlastning i en hektisk hverdag, men å aldri ta med barna synes jeg blir feil. I de fleste tilfeller ønsker naturligvis barna å bli med på litt kortsiktig morro. Hvor de har vært i ferien er ofte et samtqale emne både i barnehage og på skole. Når de sitter å hører på mamman sin som forteller andre voksne om hvor fint hun har hatt det, stikker det sikkert litt for et lite barn som sansynligvis ønsket å være med.

Skrevet

Man anser seg vel som alenemor om man har hovedansvaret for barnet, selv om far samvær en dag i uka og annenhver helg, samt betaler bidrag av ymse størrelse.

Ellers er det fint mulig å bli minstepensjonist. Jeg var hjemme med mine i veldig mange år, og blir minstepensjonist med mindre det skjer noe drastisk med inntekten min som gjør at poengene flyr i været.

Man skal ha jobbet i minimum førti år tror jeg, for å unngå og bli minstepensjonist - det rekker ikke jeg. Det mangler ikke mye, men det mangler nok.

Ellers er nok de gamle damene i dag som omtales som minstepensjonister nettopp det ja. De fleste av dem har ikke hatt inntektsgivende, skattbar inntekt mesteparten av livet.

Skrevet

Vel, vi opplever det samme her, men med forskjellig fortegn. Her er det far som drar på gutteturer minst en gang i året, og ferie med ungene er maks endags besøk i en eller annen fornøyelsespark som er innen rimelig kjøreavstand. Men det blir ikke reagert på det, en mann må jo kunne koble av fra jobb og slit?

Men om en mor gjør noe slikt.... det er kanskje en annen sak?

Skrevet

Jeg har hatt hovedomsorgen for mitt barn i 11 år, men jeg har aldri vært i syden... Har hatt to utenlandsreiser i løpet av de årene og den ene av de skal jeg dra på i sommer. har absolutt ikke sårlig samvittighet for det.. Barnet tar jeg med på hytta eller andre steder der h'n koser seg og itillegg får treffe familien som bor der. De ser vi bare to-tre ganger i året pga. lang reisevei. Så heller det enn å dra barnet med til syden....

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest Gjest
Skrevet

JA!

Skrevet

Greit nok det, forutsatt at hun også har råd/gidder å dra på ferie med barna.

Vi reiser på ferie uten barn når de er hos den andre forelderen, og så har vi vår ferie med barn enten før eller etter det.

Gjest Gjest_Labellamia_*
Skrevet
TS her

Takk for mange svar

Og da går jeg sterkt ut fra at dere tar med din stesønn på ferie hvert år?

Hvis dere har han annenhver helg og tre uker i ferien, så gjør vel hun det som hun vil i ferien sin. Uten å spørre dere om lov.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel ingen som har sakt noe om å spørre oss om lov vel,traff jeg hode på spikeren eller?

Dessuten tar vi han med på ferie ja,ser på det som en selvfølge,noe det også burde være for mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...