Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Om mor går på skole og far skal ta hele permisjonen bortsett fra 3 uker før og 6 uker etter fødsel, hvor mye permisjon får han? Er det virkelig ikke mer enn 25 uker med 100% lønn eller 35 med 80% lønn?

Ska det ikke være 44 og 54 uker da?

Hvor blir de siste 10 ukene av?

Endret av Opa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger, og skal gå på skole, så kan mannen ta:

80% lønn i 54-3-6-6= 39 uker

100% lønn i 44-3-6-6= 29 uker

(Var i allefall slik i fjor når vi ordnet med dette)

Man trekker altså fra 3 uker før fødselen, samt 6 uker etter fødselen, samt de 6 ukene med pappapermisjon som far da ikke har krav på.

Engangsstønaden "kompenserer" for de 3 ukene før fødsel, og 6 uker etter fødsel som mor må ta...

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Okay, så det er 29 og 39 uker, ikke 25 og 35? Synd de siste 6 ukene faller bort da...

Jeg så et sted at du hadde hatt tre mnd permisjon og faren resten forrige gang. Tok du da tre mnd etter fødsel og begynte på skolen igjen? Hvordan var det? Gikk det greit å begynne igjen, mener jeg?

Og hvordan løste dere det med penger; fikk du fødselstipend i 3 mnd?

Mange spm, man håper du vil svare :)

Skrevet

Jeg fødte i mai og begynte på skole igjen i august ja.

Pappaen tok da permisjonen ja.

Det var tøfft, og jeg angrer nå på valget jeg tok. Jeg synes det var tidlig å reise ifra den lille, jeg var ukonsentrert, og greide ikke å fullføre studieåret (men så hadde jeg jo en liten en fra før også, samt ble gravid igjen veldig raskt - så dersom jeg bare hadde hatt den lille babyen, så kunne det nok kanskje fungert)

Ang fødselsstipend, så fikk vi litt "i pose og sekk".

Mannen tok nemlig et studie på kveldstid i tillegg til sin vanlige jobb, så han tok bare permisjon fra jobben. Han var da fremdeles student, og da fikk jeg fødselspenger fra Lånekassen for hele perioden.

Vi tok oss "vann over hodet" dette studieåret ja :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...