Gå til innhold

Tannlege som tilbyr narkose

Fremhevede innlegg

Gjest au...
Skrevet

Noen som kan komme med navn / nummer / adresse?

:sprettoy:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må på sykehuset for å få tannbehandling med narkose. Nå er dette i Bergen, men jeg tviler på at vanlige tannklinikker tilbyr narkose da det krever anestesipersonale. Hør med tannlegen din, hun/han må sikkert henvise deg.

Skrevet

Moxnessklinikken i Trondheim tilbyr dette, men det hjelper vel ikke stort om man bor i Østfold. "Vanlige mennesker" stiller bakerst i køen på sykehuset, bak folk som bor på institusjon f.eks. Det kan være svært lang ventetid.

Skrevet

Har du prøvd lystgass? Flere tannleger som er sertifisert for det, det funket kjempefint på meg. Jeg sovnet nesten faktisk, og jeg pleier å bli hysterisk og stikke av :forvirret:

Det fungerer mye som narkose, du blir på en måte full, først i godt humør og så blir en mer og mer sløv og sovner gjerne (eller er et sted midt i mellom søvn og å være sløv). Men når du er ferdig får du tilført oksygen og blir helt våken og slipper å være groggy resten av dagen.

Jeg bor også i østfold, men bruker Dentalia i Oslo.

Skrevet
Jeg må på sykehuset for å få tannbehandling med narkose. Nå er dette i Bergen, men jeg tviler på at vanlige tannklinikker tilbyr narkose da det krever anestesipersonale. Hør med tannlegen din, hun/han må sikkert henvise deg.

Jeg har en anestesilege i familien, og han blir av og til kalt ut til tannleger for å sette narkose. Så det kan godt være at det finnes tannklinikker i Østfold som tilbyr dette.

Skrevet

Lurer på dette i drammen jeg.. Jeg hsr så utrolig panikk for tannlegge og spesielt sprøyter at jeg nå har utsatt turen til tannlegen med minst et år, dumt siden jeg har knekt en del av tanna mi bak som nå har blitt stort hull..

Skrevet

Jeg trakk en visdomstann under inflytelse av lystgass. Har panikk for trekking av tenner siden en tannlege har trukket en tann uten bedøvelse til meg når jeg var yngre :frustrert:

Jeg lå og lo underhele ingrepet jeg....kjempegøy :ler:

Så slipper en å være groggy resten av dagen

• 2 uker senere...
Gjest Frysepulver
Skrevet

Narkose er jo litt pes ettersom en slange ned i halsen vanskeliggjør inngrep i munnen.

Hos den ene tannlegen jeg jobbet for før hadde vi en gang en pasient som ønsket sedasjon. Da bestilte vi anestesilege fra det lokale sykehuset som pasienten måtte bekoste. Det hele kostet mange tusen og jeg ser heller ikke poenget med den typen sedasjon pasienten fikk, ettersom h*n var våken under hele greia. Han klaget også i etterkant på at han husket det som hadde skjedd.

Jeg vil tro lystgass er et bedre alternativ, men mange blir jo kvalme av det - noe som absolutt ikke er heldig ;)

Skrevet
Lurer på dette i drammen jeg.. Jeg hsr så utrolig panikk for tannlegge og spesielt sprøyter at jeg nå har utsatt turen til tannlegen med minst et år, dumt siden jeg har knekt en del av tanna mi bak som nå har blitt stort hull..

Du har selvfølgelig prøvd å bruke bedøvende krem før eventuelle sprøyter? Ellers får du prøvde det først, jeg har alltid hatt "sprøyteskrekk", helt til tannlegen brukte den kremen hun først smurte på tannkjøttet som gjorde alt "iskalt", helt surrealtistisk å ikke kjenne smertene fra sprøyten.. :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Dette minner meg om en tråd jeg så på Debatt:SOL.

En jente planla å drikke 6-7 vodkashots før hun skulle borre. Hun var redd smertene, men også de vonde bedøvelsessprøytene.

Målet var å bli så full at hun ble nummen i ansiktet uten at tannlegen merket det! Vet ikke om hun gjorde det.

:ler:

• Liker 1
Skrevet
Du har selvfølgelig prøvd å bruke bedøvende krem før eventuelle sprøyter? Ellers får du prøvde det først, jeg har alltid hatt "sprøyteskrekk", helt til tannlegen brukte den kremen hun først smurte på tannkjøttet som gjorde alt "iskalt", helt surrealtistisk å ikke kjenne smertene fra sprøyten.. :sjenert:

Dessverre har jeg den mest beryktete tannlegen i hele drammen og hun skal vist være sleeeeem. Hater når de dytter inn sprøyta, er ikke noe godt..

Skrevet
Dessverre har jeg den mest beryktete tannlegen i hele drammen og hun skal vist være sleeeeem. Hater når de dytter inn sprøyta, er ikke noe godt..

sender deg en pm med tips til flink tannlege ;)

jeg har søkt om narkose for å fjerne et helvete av en visdomstann nå, type "hakke, mose, dele, skrape" inngrep som jeg BLÅNEKTER å ta i bevisst tilstand.

sykehuset prioriterer ikke denne type saker så jeg risikerer å vente noen år.

snakket faktisk med kirurgen på onsdag og spurte om muligheten til å få noe skikkelig dop istedet for narkose men jeg er en kinkig pasient siden jeg må opp i type "hestedop" for å få noe effekt og det er de skeptiske til å gi ut.

Skrevet

Heisann :)

Som tannlege selv, vil jeg anbefale at du FØRST prøver å finne en tannlege som har mange pasienter med tannlegeskrekk. De flinkeste med dette er ofte de som er spesialister innen barnetannpleie faktisk, dette er en 3årig spesialistgrad, etter fullførte 5 år på tannlegestudiet og 2 års arbeidserfaring.

Disse kan ofte hjelpe deg godt med alternativer til narkose/lystgass/sedasjon. Det aller viktigste i en tannbehandlingssituasjon er jo at man stoler på tannlegen!

Som alternativ nr 2 er sedasjon/lystgass ett godt alternativ. Selv gir jeg "ofte" redde pasienter først en time for tilvenning, dvs en time hvor vi BARE snakker sammen, jeg viser frem ting, og forklarer. Pasienten får også et tegn han/hun kan gi meg, om hun vil at vi skal ta en pause i behandlingen, man føler seg fort mye tryggere om man har litt kontroll selv og :) Om dette ikke holder, gir jeg gjerne beroligende. Noen ganger får de en tablett å ta om kvelden før, for å sikre en god natts søvn, og så en tablett på venterommet 30 min før behandlingen, andre ganger får de bare tablett 30 min før. Dette hjelper i svært mange tilfeller, og er ofte mer effektivt på lang sikt ifhld til narkose, da man i etterkant "husker" at alt gikk bra! Lystgass er også et supert alternativ her, men det er dyrere og man må til en tannlege som har lystgass"sertifikat" og ekstrautstyr til dette.

Narkose er, for meg, absolutt siste alternativ. Her øker man risikoen for komplikasjoner endel i forhold til de andre alternativene. Man trenger også som nevnt over her, anestesilege + -sykepleier, pluss mye mer utstyr. Ang. intubering er dette selvsagt litt klønete om det gjøres via munn, men dette kan også gjøres via nese, noe som kan gi litt økt fare for komplikasjoner. Jeg henviser sjelden pasienter til narkose, det er da i så fall små barn med mye karies (må trekke flere tenner osv), som jeg vil være sikker på at ikke husker noe etterpå og som jeg vet er for umodne til å takle behandling på andre måter, og psykisk/fysisk utvilkingshemmede som tradisjonell behandling blir for vanskelig/umulig på. Narkose er også ett godt alternativ om intet annet fungerer, men man må være obs på at dette er mer risikofylt og svært mye dyrere enn annen tannbehandling, som selvsagt er dyrt nok allerede :)

Ellers vil jeg også slå ett slag for bedøvelseskrem, det virker supert, på både voksne og barn!

(og om noen lurer på mer om noe av dette er det bare hyggelig å svare :) )

• Liker 1
Skrevet

Tinesol.... du nevner beroligende som et alternativ, hva slags medikament er det du gir ut da, evnt om du vet hva som er vanlig ?

jeg sliter veldig med at jeg ikke reagerer på diverse legemidler og lystgass er ikke et alternativ.

hvis du ikke vil si det her så om du kan sende meg en pm ?

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

jeg fikk tre vival av min psyko tannlege en time før jeg skulle ha behandling, de funka ikke før jeg kom ut fra tannlege kontoret... :kjefte:

Endret av punkish
Skrevet

Jeg har fått fjernet alle fire visdomstennene under narkose. Dette ble gjort på sykehuset og ikke hos tannlegen min. Det hadde overhodet ikke fungert for meg, å få gjort dette mens jeg var våken. Jeg er så utrolig redd, selv på valium, at jeg kaster opp og besvimer. +++

Skrevet

Må bare stjele tråden litt... :sjenert:

Noen som vet om en lege i trondheim som ikk er alt for dyr, og som tilbyr lystgass?

Legen min gir meg bare vonde bedøvelsessprøyter, dessuten er han ikke særlig sympatisk :(

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Jeg har skikkelig tannlegeskrekk, men da jeg måtte rotfylle en tann fikk jeg en tablett 30 min. før jeg skulle inn (Flunipam, tror jeg den het....). Jeg SOVNET under rotfyllinga og merket ingenting! Helt nyyyydelig. Måtte ha noen til å hente meg, for jeg sov i mange timer etterpå.

Skrevet

Jeg var til Øyasæther i Hemne, når jeg fikk lystgass. Et lite stykke unna da men :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...