Gjest Gjest_sarah_* Skrevet 1. juli 2007 #1 Skrevet 1. juli 2007 Har et pass som et åtte år gammelt. Nå i sommer skal jeg reise til Praha og må da vise passet. For tre år siden giftet jeg meg, og fikk da et ekstra navn, med bindestrek bak mitt gamle navn. Det vil si at på billetten står det sarah "nilsen-vik" mens på passet står det sarah nilsen. Har dette noe å si, eller bør jeg gjøre navneendring på flybilletten før jeg reiser?
Gjest Mrs Darcy Skrevet 1. juli 2007 #2 Skrevet 1. juli 2007 Det er vel passet og ikke flybilletten som må endres!
Gjest Veronica Mars Skrevet 1. juli 2007 #3 Skrevet 1. juli 2007 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
Gjest Mrs Darcy Skrevet 1. juli 2007 #4 Skrevet 1. juli 2007 Min samboer greide i hvert fall å reise med billett uten mellomnavnet, selv om det står i passet. Dvs, hvis han heter Ola Hansen Olsen sto det bare Ola Olsen på biletten. Men jeg tror ikke jeg hadde turt å prøve i ditt tilfelle... Det blir jo noe ganske annet da, det er mange som har mellomnavn de ikke bruker til vanlig. Jeg vil tro det er noe annet når det er etternavnet det dreier seg om. Uten at jeg vet. Det er jo ikke sikkert de bryr seg om å ÅPNE passet engang.
Gjest Deception Skrevet 1. juli 2007 #5 Skrevet 1. juli 2007 Det er kanskje uansett på tide med nytt pass, siden det ikke er oppdatert i forhold til det navnet du har som gift?
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juli 2007 #6 Skrevet 1. juli 2007 Med mindre du skal til USA eller andre land der de krever de nye elektroniske passene kan du få navneendringen skrevet inn. Det gjør de på passkontoret og det koster ingenting.
Gjest Gjest_sarah_* Skrevet 1. juli 2007 #7 Skrevet 1. juli 2007 Det er vel passet og ikke flybilletten som må endres! Tenkte det var enklere for denne gang å endre navn på billetten, framfor å skaffe nytt pass. Passet vil jo være gjeldene som leg, så så lenge det står samme navn der og på billetten må det jo gå bra.
Gjest Gjest_sarah_* Skrevet 1. juli 2007 #8 Skrevet 1. juli 2007 Det er kanskje uansett på tide med nytt pass, siden det ikke er oppdatert i forhold til det navnet du har som gift? Så sjeldent som mitt pass er i bruk, bruker jeg ikke masse penger på nytt pass før det er nødvendig. Passet utgår mot slutten av neste år, så da blir det nytt pass med nytt navn.
Gjest Gjest_sarah_* Skrevet 1. juli 2007 #9 Skrevet 1. juli 2007 Med mindre du skal til USA eller andre land der de krever de nye elektroniske passene kan du få navneendringen skrevet inn. Det gjør de på passkontoret og det koster ingenting. Takk for opplysninga! Dette skal jeg få gjort!
Gjest Janken Skrevet 5. august 2007 #10 Skrevet 5. august 2007 Dersom ikke passet ditt går ut, er det bare å få passkontoret til å skrive melding om navneendring bak i passet ditt, og stemple. ta med navneendringsdokumentet du fikk da du skiftet navn. Gratis. Du trenger ikke nytt pass når du har den eldre utgaven. Har nettopp gjort dette selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå