venus* Skrevet 2. juli 2007 #22 Skrevet 2. juli 2007 Jeg har lenge stusset på dette med ketsjup-bruk blant voksne. Ketsjup består stort sett av sukker + noen tomater, så jeg skjønner godt at barn liker det, men voksne? Personlig synes jeg få ting ødelegger smaken av god mat som ketsjup.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #23 Skrevet 2. juli 2007 Fordi det er for lite tomatsaus. Det er ikke noe argument,jeg har sett bologneseporsjoner hvor det er plenty,men allikevel så er det noen som drar fram ketshupflaska.Fysj!
heffalumpen Skrevet 3. juli 2007 #24 Skrevet 3. juli 2007 Ketsjup bruker jeg på fint lite.... Synes ikke det er så godt... Mye bedre med en god tomatsaus ja.. Men om folk vil ha ketsjup på alt mulig, så må de bare det. Men her i huset får de ikke servert ketsjup til annet enn pølse, og det serverer jeg ikke gjester. Vet jo om de som har ketsjup på det meste, på kjøttkaker, taco, pizza osv... ville tro alt smakte likt etterhvert.... Bolognese serveres med en deilig tomatsaus, ketsjup unødvendig...
Gjest Lund Skrevet 21. juli 2007 #25 Skrevet 21. juli 2007 Har sett en matkultur som for meg fremstår som merkelig. Hvorfor i all verden presterer noen mennesker å sprute ketchup over en spaghettimiddag som består av spaghetti og en tomat og kjøttdeigbasert saus? Det blir jo i realiteten å krydre tomatsausen med nok en tomatsaus. Jeg bruker begge deler
Malama Skrevet 21. juli 2007 #26 Skrevet 21. juli 2007 Jeg ødelegger ikke god mat med ketshup, enkelt og greit. Derfor putter jeg naturlig nok ikke ketshup på hverken pizza eller kjøttsaus. Men jeg har ingen problemer med at andre gjør det altså, jeg skal ikke legge meg opp i hvordan dere vil spise maten deres, selvsagt. Så lenge jeg slipper
Gjest Lund Skrevet 21. juli 2007 #27 Skrevet 21. juli 2007 Jeg ødelegger ikke god mat med ketshup, enkelt og greit. Derfor putter jeg naturlig nok ikke ketshup på hverken pizza eller kjøttsaus. Men jeg har ingen problemer med at andre gjør det altså, jeg skal ikke legge meg opp i hvordan dere vil spise maten deres, selvsagt. Så lenge jeg slipper Du legger deg ikke i noe,slapp av.klem
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #28 Skrevet 22. juli 2007 Overrasket over ketchupkonsumet til dere her inne Er det litt samme greie som med salt og pepper? At noen salter maten av vane (og gjerne uten å ha smakt først)? Selv hadde jeg syntes det var litt kjipt om jeg laget en bedre middag og noen ville ha masse ketchup, sennep, ulike krydder osv. til å ha oppå. Da hadde jeg følt meg som en mislykka kokk.... Men om folk hadde tips til hvordan man kunne lage bedre mat ved å tilsette disse tingene underveis hadde jeg jo lyttet til det...
Malama Skrevet 23. juli 2007 #29 Skrevet 23. juli 2007 Pepper kan jeg finne på å putte på mat uten å ha smakt så mye på den, men ikke salt. Jeg er bare veldg glad i nykvernet pepper over ris, eller poteter f.eks. Men så er det jo gjerne jeg som har laget maten også da, slik at jeg selvsagt ikke gjør dette dersom jeg har laget en saus til som er ferdig peppret (men jeg pepprer heller sausen lite, sik at jeg kan kvene pepper over jeg da...) For meg blir det litt at jeg prioriterer når jeg tilsetter krydderet, ikke at jeg har det i tillegg. (med andr ord, som analogi til dette med den ketshupen på bolognesen, da hadde jeg laget en middag med lite tomatsaus, fordi jeg hadde lyst til å ta på mer etterpå (men nå synes ikke jeg personlig at ketshup er en god "tomatsaus" da, men det er en annen sak) Jeg kverner dog alltid pepper over maten mamma har laget uten å tenke på å smake på den, og finner frem ulike krydder før maten er ferdig engang. Dette fordi jeg vet mamma ikke bruker krydder i matlagingen i det hele tatt (hun kan ikke gjøre det pga egen intoleranse, hun tåler rett og slett ikke krydder av noe slag, pga en tidligere sprukket magesekk) Jeg ville jo ikke gjort det med andre kokker, som derimot lager maten krydret. Med andre ord: Jeg peprer mat uten å smake på den dersom jeg vet at den ikke er pepret/pepret ferdig, men ellers smaker jeg på den. Jeg salter også alltid maten i mitt barndomshjem fordi det brukes veldig lite salt i kosten der, men da smaker jeg jo på først for å se om/hvor mye salt som trengs. Men noen mennekser salter av vane ja. Mulig noen bruker ketshup av vane også, vet ikke. Det er jo dog litt rart, salt og pepper/krydder handler jo om å frembringe smaken i maten, ketshup handler mer om å overdøve den?
Bladlusa Skrevet 23. juli 2007 #30 Skrevet 23. juli 2007 Selv hadde jeg syntes det var litt kjipt om jeg laget en bedre middag og noen ville ha masse ketchup, sennep, ulike krydder osv. til å ha oppå. Er ganske enig i denne. Hvis jeg serverer bolognaise til gjester er det ikke akkurat snakk om ferdig saus på glass eller pose fra butikken, men oftest en saus jeg har stått flere timer på kjøkkenet for å lage. Da blir jeg nesten lei meg om noen pøser ketchup på...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå