Gå til innhold

Attest - Hvordan skriver man en.


Gjest

Anbefalte innlegg

En av mine nåværende ansatte sa at han ville ha attest grunnet han skal søke på ny jobb. Jeg har ikke vært sjef så veldig lenge og prøver og få sambo til å skrive ettersom asmbo var sjef for han i over 1 år, men han har ikke tid.

Dessverre vet jeg absolutt ikke hvordan jeg skriver en attest av noe slag. Har kun fått sluttattest engang, men han har jo ikke slutta enda så jeg har ingen ideer til hvordan jeg skal skrive den, ikke husker jeg hva som sto på min heller.

Veldig fint om noen kunne hjelpe meg med et oppsett eller lignende slik at jeg slipper mas fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Skrives på firmaets brevpapir.

Ansattes navn

adresse

poststed

Dato

ATTEST

Ansatte, født dd.mm.åååå, har vært ansatt i Bedrift fra dd.mm.åååå i stilling som Stilling.

I denne jobben har Ansatte utført oppgaver som (oppramsing). Eventuelt ansvar skrives særskilt - Ansatte har i sin stilling som ... hatt ansvar for ...

Bedrift oppfatter Ansatte som en (stryk det som ikke passer eller finn på egne ting som passer) hyggelig, positiv og engasjert person, profesjonell og lojal som passer godt inn i Bedrift.

Bedrift

Navnet ditt

stilling

---

Dette er akkurat som en attest ved opphør av arbeidsforhold, men istedenfor å ønske lykke til videre og å oppgi slutt og begynnelsesdato avslutter du etter den positive oppramsingen.

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier strengt tatt bare at man har krav på en attest hvor det står at XX (navn, født) har vært ansatt i firma XX fra - til.

Alt annet er opp til arbeidsgiver å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo nevnte også at han egentlig ikke skal få noen attest før han slutter, men jeg har aldri vært noe særlig borti dette. Jaja, får heller være slem og si at sambo kan være referanse istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dette står i AML §15.5 Attest

(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.

(2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.

(3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget.

Uthevet av meg.

Hva ønsker dere egentlig at arbeidstaker skal si om bedriften da dere sluttet? At dere var vanskelig med det meste eller at det ikke var vanskelig?

Det hender at man må ha en bekreftelse på at man har jobbet en plass før man slutter. Skal man ikke få attest da heller? Jeg måtte det da jeg skulle ta utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når mannen ber om en attest så gir du ham vel det, selv om du som sjef ikke klarer å skrive attester? Han trenger det tydeligvis i sin videre karriere og da skriver du vel attest til ham?

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får vel skrive en attest slik som den enkle forklart over med ansettelses forhold og hva oppgavene er. Saken er at jeg ikke er særlig fornøyd med han og derfor heller ville at sambo skulle skrive den siden han var mer fornøyd med han.

Hva personen kommer til og si videre om bedriften vet jeg allerede ettersom personene syntes bedriften er kjip og man får dårlig lønn (ja, hans egne ord), men er kun ansatt for godene.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du er sjef, men har problemer med å skrive en attest????? :overrasket:

Hvordan behersker du andre "utfordringer " som dukker opp som du som sjef skal ordne opp i, når du ikke vet hvordan man skriver en attest??

dette må være en bedrift med en lav gjennomsnittsalder på de ansatte, siden de kan ansette så unge og uerfarne sjefer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...siden de kan ansette så unge og uerfarne sjefer....

Alle er uerfarne før de blir erfarne. Et sted må man begynne og evner utvikles over tid, også sjefsevner og drittslengerevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sjef, men har problemer med å skrive en attest????? :overrasket:

Hvordan behersker du andre "utfordringer " som dukker opp som du som sjef skal ordne opp i, når du ikke vet hvordan man skriver en attest??

dette må være en bedrift med en lav gjennomsnittsalder på de ansatte, siden de kan ansette så unge og uerfarne sjefer....

De andre situasjonene jeg måtte komme opp i som resulatat når jeg er sjef er jeg klare over, men en attest er noe jeg faktisk hittil ikke har skrevet ennå og derfor heller spør om hjelp her. Spurte flere av vennene mine og, er faktisk ikke alle som er klar over hva som skal være med, kun de som hadde gått på almenn så ut til og vite dette (lurere hvorfor).

Dessuten er det ikke snakk om noen stor butikk her, men fire ansatte + meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...