treningsjenta Skrevet 29. juni 2007 #1 Skrevet 29. juni 2007 jeg tok opp studielån for høst 06 vår 07. deler av dette blir så omgjort til stipend dersom man består eksamen. jeg bestod dessverre ikke. jeg vil unngå renter og kan betale det tilbake i sin helhet. jeg leste et sted at rentene begynner ikke å løpe før man avslutter sitt studium, og jeg skal gå to år til ..minst. men et annet sted leste jeg at rentene begynner å løpe så fort man ikke mottar mer støtte fra lånekassen, og jeg har ikke per dags dato tegnet noe mer avtale med dem.. hva gjelder for meg da? et annet spm er, jeg skal jo ta opp eksamen til høsten igjen og kanskje jeg består da...eventuelt hva blir gjort da med lånet? hva om jeg tilbakebetaler alt nå, også består jeg til høsten - går jeg glipp av mitt stipend da?
Annikken Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Angående det helt siste spørsmålet, ja, da mister du "omgjøringa" til stipend. Du har jo tilbakebetalt lånet. Hvordan det fungerer med omgjøring når du konter eksamener er jeg litt usikker på. Jeg vet at Lånekassens hjemmesider er en jungel, men finner du ikke noe info der? Og angående renter så løper ikke de før ca 7 måneder etter at du avsluttet studier/ hadde siste utbetaling. Har du motatt siste støtte juni 07 skal altså ikke noe plan for innbetaling gjøres før ca februar 08. Så det er ikke noe stress. Om du søker lån på nytt igjen før februar 08 eller litt etter så stanses tilbakebetalingsprosessen.
Pnin Skrevet 9. juli 2007 #3 Skrevet 9. juli 2007 Og angående renter så løper ikke de før ca 7 måneder etter at du avsluttet studier/ hadde siste utbetaling. Dette stemmer ikke. Du begynner riktignok ikke å betale tilbake før 7 måneder etter studieslutt, men rentene løper fra første måned etter studieslutt. Betalingsplan og rentebelastning Lånet er rentefritt så lenge du får penger fra Lånekassen. (Er du i deltidsutdanning, vil tidligere lån bli rentebelastet). Når du er ferdig med utdanningen, har sluttet eller ikke lenger får stipend eller lån, blir det regnet renter fra første månedsskifte. Du får en betalingsplan i posten ca. fire måneder etter dette. I betalingsplanen ser du hvor mye du skal betale i renter og avdrag (terminbeløp). Første innbetaling Du får en betalingspause på ca. sju måneder etter at utdanningen er avsluttet. Husk at rentene løper og at gjelden dermed øker i denne perioden. (Fra Lånekassens hjemmesider, mine uthevninger)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå