Gå til innhold

Prior kyllingfilet strimler: godter seg i fett?

Anbefalte innlegg

Gjest Misfornøyd Prior-kunde
Skrevet

Prior kyllingfilet er dyrt i Norge.

Når det gjelder Prior kyllingfilet ferdig kuttet opp i strimler er jeg skuffet over Prior på hva de tilbyr kundene sine: Har Prior samlet alle fettklumpene som er til overs og puttet alle restene i pakkene som koster ganske mye, og kalt det "kyllingstrimler"?

Jeg synes dette produktet er elendig. Det er ikke verdt halve prisen engang.

Er det flere som har prøvd strimlene til Prior og oppdaget alt fettet som er på kjøttet i forhold til f.eks pakker med hele kyllingfileter?

Dette var skuffende :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har merket at den ferdig oppkuttede kyllingen er av dårlig kvalitet. Derfor kjøper jeg den aldri lenger.

Skrevet

Jepp, enig med du!

Hvis jeg skal ha strimler, kjøper jeg hele fileter og kutter de selv.

Litt tungvindt når det egentlig finnes slikt produkt, men jeg haaater fett-slingser :frustrert:

Skrevet

Jeg har opplevd det samme så jeg kjøper også heller hele kyllingfileter og kutter opp selv.

Den Stolte Hane sin synes jeg imidlertid er enda værre en Prior sin. Spesielt har Den Stolte Hane sin salatkylling nesten bare ekle fettklumper og skinn og kyllingfiletene inneholder mye vann...

Gjest Gjest
Skrevet

Kylling i strimler er ikke strimler kyllingfilet, men andre deler av kyllingen. Jeg kjøper aldri ferdig strimlet kyllingkjøtt siden jeg foretrekker det hvite kjøttet.

Gjest Gjest
Skrevet

Så si meg, hvordan kan en matprodusent slippe unna med følgende:

Å selge dårlige og fett kjøtt til en dyr penge?

Burde ikke noen si i fra til PRIOR om at dette ikke er akseptabelt?

Vi kunder ønsker ikke fettramser og samtidig betale dyrt for det som om dette var bra kjøtt. :frustrert:

Skrevet
Kylling i strimler er ikke strimler kyllingfilet, men andre deler av kyllingen. Jeg kjøper aldri ferdig strimlet kyllingkjøtt siden jeg foretrekker det hvite kjøttet.

Nettopp. I strimlet kylling brukes ikke de beste delene av dyret.

Så si meg, hvordan kan en matprodusent slippe unna med følgende:

Å selge dårlige og fett kjøtt til en dyr penge?

Burde ikke noen si i fra til PRIOR om at dette ikke er akseptabelt?

Vi kunder ønsker ikke fettramser og samtidig betale dyrt for det som om dette var bra kjøtt. :frustrert:

Så lenge de holder seg innen loven, så er det greit. Vil du ha ordentlige rene strimler, må du kjøpe kyllingfileter og strimle dem selv. Billigere og bedre.

Gjest Gjest
Skrevet
Nettopp. I strimlet kylling brukes ikke de beste delene av dyret.

Så lenge de holder seg innen loven, så er det greit. Vil du ha ordentlige rene strimler, må du kjøpe kyllingfileter og strimle dem selv. Billigere og bedre.

Det er borte i mot den verste betraktningen jeg har hørt.

Alt er ikke greit så lenge man holder seg innenfor loven.

Det er ingen logikk i at PRIOR selger dyre kyllingfileter (som er tilnærmet fettfrie og fine), og samtidig selger like dyre strimlede kyllingfileter som er like dyre, men som kvalitetsmessig er verre produkter fordi de er full av fett.

Det er verken logisk eller greit.

Jeg håper folk svarer med forbrukermakt: dvs. lar være å kjøpe ferdigstrimlet kylling.

Skrevet

Jeg beklager at min betraktning ikke faller i smak, men dette er realiteten.

Det beste kjøttet brukes heller ei i pølser og farser. Ofte er strimler avskjær fra deler av dyret som ikke brukes som stykningskjøtt. På denne måten får en brukt større deler av dyret.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg beklager at min betraktning ikke faller i smak, men dette er realiteten.

Det beste kjøttet brukes heller ei i pølser og farser. Ofte er strimler avskjær fra deler av dyret som ikke brukes som stykningskjøtt. På denne måten får en brukt større deler av dyret.

Du sier at din betraktning er realiteten. Jeg kan gå med på at det er din betraktning men ikke på at det er realiteten.

Det er faktisk ikke realitet at "alt som er innenfor loven er akseptabelt". Spesielt ikke når vi snakker om marked, produkter og forbrukere. Da er det litt andre faktorer enn produktlov som gjelder.

Som for eksempel folks preferanser og hva de ønsker.

Hvis det er tilfelle som du sier, at strimler ofte er kjøtt som har "lavere" kvalitet (dvs. har mer fett og kommer fra andre deler av dyret enn de typiske filetene med svært lite fett), så er det markedsmessig sett ikke riktig av PRIOR å ta seg like godt betalt for de strimlede fettproduktene.

Det er hva som er poenget her. Men jeg er ikke sikker på om du forsto det.

Skrevet

Hva som er akseptabelt er jo opp til forbrukeren selv å bestemme. Vil en ikke betale for at varen er mer preparert og da følgelig med større fettinnhold enn hele stykker, så er det opp til forbrukeren og la være å kjøpe det.

Hadde ikke folk ønsket ferdigstrimlet kjøtt, så hadde det heller ikke solgt. Mange mener at det er dårlig gjort å tilby strimlede produkter med mer fett enn hele stykker, men her betaler forbrukeren for at maten er klar til å hives i f.eks. woken.

Jeg ser selv hvor mye strimlet kjøtt som går i løpet av en uke. Jeg snakker om stofestrimler og selv om dette ikke lages av indrefileten av dyret, så er dette produkter folk vil ha. Ikke alle, naturligvis, men mange.

Skrevet

Det heter vel strimlet kylling og ikke strimlet kyllingFILET? Isåfall gjør ikke Prior noe galt, men det er vel heller kunden som forventer at det er snakk om kyllingfilet i pakken. At det er dyrt er vel heller ikke uventet, man betaler nemlig for at det er ferdig oppskåret. Slik er det med all ferdi oppskåret mat, kjøtt, fisk eller grønnsaker, det er dyrere enn å kjøpe varen i hele stykker.

Gjest StockDama
Skrevet

Om du er så villig til å klage, har du gjort det enda?

Meg plager det ikke i det heletatt, som sagt over, man betaler det lille ekstra fordi det er allerede ferdig oppskåret, man betaler det lille ekstra for den lille ekstra tia man sparer.

Og det står ingenting på pakken at det er en kyllingfilet som er skåret i skiver....

De lyver jo ikke, så jeg ser da virkelig ikke problemet.

Gjest Gjest
Skrevet
Det heter vel strimlet kylling og ikke strimlet kyllingFILET? Isåfall gjør ikke Prior noe galt, men det er vel heller kunden som forventer at det er snakk om kyllingfilet i pakken. At det er dyrt er vel heller ikke uventet, man betaler nemlig for at det er ferdig oppskåret. Slik er det med all ferdi oppskåret mat, kjøtt, fisk eller grønnsaker, det er dyrere enn å kjøpe varen i hele stykker.

Dette handler ikke om at PRIOR gjør noe galt i form av å bryte norsk lov... :overrasket:

Det handler heller ikke om at det er åpenbart at kunden betaler for ferdig oppskjært kjøtt.

Igjen: Poenget er at "kjøttet" i disse ferdig oppskjærte pakningene er dårlig kjøtt og har altfor mye fett i seg.

Hvorfor skal det ikke være mulig å få rent kyllingkjøtt oppskjært i biter/strimler?

Det er spørsmålet.

Ps! Hardt budskap/vanskelig kommunikasjon her? :tommel:

Skrevet

Hvis trådstarter vil ha kyllingFILET oppskåret så får h*n heller kjøpe kyllingfilet og gjøre jobben selv. Resten av kyllingen er ikke så lett å renskjære uten at sluttproduktet blir veldig kostbart.

Gjest Mayamor
Skrevet

Vil ikke kunden ha produktet må produsenten spørre seg selv hvorfor; er produktet for dårlig, er der ikke bruk for et slikt produkt, er prisen for høy etc. Så lenge produktet selger, produserer produsenten til den kvalitet og pris en har. Blir der etterspørsel; settes ofte prisen opp. Vi som forbrukere bestemmer selv hva vi synes er akseptabel pris og kvalitet. Personlig kjøper jeg helt kjøtt og strimler selv da jeg ikke er villig til å betale dyrt for dårlig produkt. :)

Skrevet

Hvorfor det ikke er mulig å få rent kyllinkjøtt oppskåret? De tjener mer på å selge de finere delene som stykket kjøtt.

Et hvert dyrs hele stykker har en egen pengeverdi. Dette bestemmes i stor grad av hvor mye dyrets muskler belastes før slakt. Indrefileten hos storfe utsettes for lite belastning og resultatet er et stykke rent og mørt kjøtt uten sener og med lite fett, noe som gjør at det går raskt å steke kjøttet.

Bryst/bibringe belastes mye mer i løpet av dyrets liv og er mer spekket med fett og sener og tar følgelig lengre tid å få mørt under matlagingen. De "belastede" musklene har ofte mer smak og de finere stykkene mindre, men det faktum at de minst belastede musklene er mørere, lettere å tygge og tar mye mindre tid å preparere til middagen, gjør de dyrere. Dessuten er det lettere å smakssette de fine stykkene, da kjøttets naturlige smak ikke vil dominere over krydderne/urtene.

Samme prinsippet gjelder for kyllingen, som faktisk knapt bruker brystmusklene sine. Resultatet er møre fileter. Lårene belastes mye og en har da et stykke kjøtt som er mørkere på farge, som har litt mer smak, men som ikke er like mørt og lekkert som brystet. Følgelig er brystkjøttet dyrere.

Da er det mer økonomisk for produsentene av kjøttvarer å selge de fine kjøttstykkene til en høy pris og det kan de, for dette er kvalitetskjøtt og litt "luksus". For at de skal utnytte skrottene best mulig, vil evt. avskjær kunne brukes til å lage strimler eller blandingsprodukter som pølser. Da betaler en ikke for luksusen, men for at maten er mer preparert.

Så konklusjonen er at produsenten får brukt mer av skrotten til dyret de kjøper, og de tjener mer penger på virksomheten sin.

Personlig mener jeg at det er bra at mest mulig av kjøttet på dyret brukes. Hadde vi bare brukt av de fine delene, hadde vi måttet slakte mange flere dyr for å holde tritt med den stadig større etterspørselen etter kjøtt og særlig dyr som sauer og kyr slipper ut mye metan noe som kan være skadelig for naturen.

Gjest Mayamor
Skrevet

Enig i dine tanker om kjøttproduksjon, Saeria, men kan jeg velge mellom ferdig strimlet kjøtt (av dårligere kvalitet) og hel filet (av bedre kvalitet enn det ferdig strimlede) og betale det samme: jeg tar det beste selv om det medfører litt merarbeid for meg. Blir det erfaringen til Prior også - setter de kanskje ned prisen på produktet og ser om forbrukeren da er villig til å kjøpe det. :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at det er så mye merarbeid å strimle kyllingfileten selv. :) Det tar jo knapt 2 minutter å strimle 2 fileter, og en ekstra kniv + skjærefjøl til oppvasken. ;)

Skrevet
Enig i dine tanker om kjøttproduksjon, Saeria, men kan jeg velge mellom ferdig strimlet kjøtt (av dårligere kvalitet) og hel filet (av bedre kvalitet enn det ferdig strimlede) og betale det samme: jeg tar det beste selv om det medfører litt merarbeid for meg. Blir det erfaringen til Prior også - setter de kanskje ned prisen på produktet og ser om forbrukeren da er villig til å kjøpe det. :)

Jeg har nok lært ett og annet i løpet av mine år i kjøttbransjen. ;)

Er enig med deg Mayamor. Hvis folk slutter å kjøpe det ferdig strimlede pga. at prisen er for høy i forhold til kvalitet og det som kreves av merarbeid for å få strimlet kjøttet, så vil nok produsenten vurdere priskutt som et tiltak før de tar produktet av markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...