Gjest Hmm Skrevet 29. juni 2007 #1 Skrevet 29. juni 2007 Jeg har hørt at man får åreknuter av å sitte med beina i kryss. Er dette en myte, eller er det faktisk sant? Eller er det "farlig" på andre måter? Om det er det skal jeg vende meg av med det så raskt som mulig!
wondergirl Skrevet 29. juni 2007 #2 Skrevet 29. juni 2007 Farlig har jeg aldri hørt, men du stanser jo blodsirkulasjonen i bena, så hvis du alltid sitter med bena i kryss, så får du kanskje åreknuter på sikt? Men jeg tror åreknuter er arvelig også.
Gjest StockDama Skrevet 29. juni 2007 #3 Skrevet 29. juni 2007 Aldri hørt om, så tviler sterkt på at det er farlig.
Bambine Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Jeg tror at å sitte mye med beina i kryss kan påvirke utvikling av åreknuter, men det er nok andre faktorer som spiller inn også dersom man får åreknuter. Hvis du sitter mye med beina i kryss bør du veksle på hvilket bein du har over det andre.
Saeria Skrevet 29. juni 2007 #5 Skrevet 29. juni 2007 Å sitte mye med beina i kryss er fy fy i følge min kiropraktor. Du kan risikere å begrense beinas mobilitet sidelengs, siden en ofte "låser" seg når en sitter med kryssede bein. hun vil helst at folk sitter som en mann.
Branna Skrevet 30. juni 2007 #6 Skrevet 30. juni 2007 Jeg sitter mye med bena i kryss, og har gjort det siden jeg var liten, men jeg er også veldig rastløs, så jeg veksler hele tiden på hvilket bein som er over det andre. Jeg tror ikke det er farlig dersom du bytter på, for da hindrer du at du stopper blodtilførselen i samme benet hele tiden. Har aldri hørt noe om åreknuter pga kryssing av bein.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #7 Skrevet 30. juni 2007 Jeg har også hørt om dette, og jeg sitter aldri med beina i kors lengre.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #8 Skrevet 30. juni 2007 hun vil helst at folk sitter som en mann. Hehe.. Sitte og skreve m.a.o
Amanlis Skrevet 30. juni 2007 #9 Skrevet 30. juni 2007 Jeg har også hørt at det ikke er bra å sitte med beina i kryss. Pga åreknuter. Husker farmor sa at hoftene mine ville bli skeive, men det er muligens bare tull.
Saeria Skrevet 1. juli 2007 #10 Skrevet 1. juli 2007 Hehe.. Sitte og skreve m.a.o Jupp! I det minste litt.
Gjest Trådstartern Skrevet 1. juli 2007 #11 Skrevet 1. juli 2007 Takk for svar! Jeg vet sannelig ikke hva som er rett og galt her, men jeg får prøve å skjerpe meg, slik at jeg legger vekk denne vanen (uansett om den ikke fører til åreknuter eller andre ting). Det blir vanskelig. Jeg har ganske rastløse ben nemlig.
Gjest mannegjest Skrevet 1. juli 2007 #12 Skrevet 1. juli 2007 Hehe.. Sitte og skreve m.a.o Jeg sitter da ofte med beina i kryss, selv om jeg er mann. Har ikke tenkt på at det er spesielle måter å sitte på for menn og kvinner.. ?
Gjest Sille Skrevet 1. juli 2007 #13 Skrevet 1. juli 2007 Det har ingen betydning om man sitter med beina i kryss, man skal jammen meg sitte lenge i nøyaktig samme stilling dersom det skulle få noen som helst konsekvenser i form av skjevt bekken ol. Blodsirkulasjonen har det også fint når man sitter med beina i kryss, den prikkende, sovende og stikkende følelsen man kan få hvis man sitter en stund i stillingen kommer av nerver i klem, og har intet med blodsirkulasjonen å gjøre. Nå tåler nervene heldigvis mye klem, så så lenge man ikke sitter uavbrutt i samme stilling i dagevis er ingen skade skjedd. Sitt som du vil
Gjest Sille Skrevet 1. juli 2007 #14 Skrevet 1. juli 2007 Å sitte mye med beina i kryss er fy fy i følge min kiropraktor. Du kan risikere å begrense beinas mobilitet sidelengs, siden en ofte "låser" seg når en sitter med kryssede bein. hun vil helst at folk sitter som en mann. Også må jeg bare få si at dette er hårreisende uttalelser å komme med av kiropraktoren. Det har ingen hold i virkeligheten.
Saeria Skrevet 1. juli 2007 #15 Skrevet 1. juli 2007 Det kan hende det bare gjaldt meg da, siden jeg har problemer med for stor svai i ryggen og bekkennerver som jevnlig går i klem. Har uansett tenkt å bytte kiropraktor, da reisetiden til henne er litt drøy.
siebaeo Skrevet 1. juli 2007 #16 Skrevet 1. juli 2007 Det har ingen betydning om man sitter med beina i kryss, man skal jammen meg sitte lenge i nøyaktig samme stilling dersom det skulle få noen som helst konsekvenser i form av skjevt bekken ol. Blodsirkulasjonen har det også fint når man sitter med beina i kryss, den prikkende, sovende og stikkende følelsen man kan få hvis man sitter en stund i stillingen kommer av nerver i klem, og har intet med blodsirkulasjonen å gjøre. Nå tåler nervene heldigvis mye klem, så så lenge man ikke sitter uavbrutt i samme stilling i dagevis er ingen skade skjedd. Sitt som du vil Jeg må bare spørre.. Er du fysioterapeut eller lege eller noe siden du kommer med en så bastant uttalelse? Her er en uttalelse fra en fysioterapeut: hun anbefalte at man ikke satt slik så mye. (Mest pga ryggens stilling.) Man kan hemme blodsirkulasjonen ved å sitte slik. (sier ikke at du stopper den, men hemmer noe av den) Er du disponert (for åreknuter) er dette ikke en bra stilling siden det kan være med å føre til åreknuter. Det er heller ikke en gunstig stilling for ryggen fordi du sitter skeivt og ikke får ordentlig kontakt med underlaget. Om man ble skeiv i bekkenet tvilte hun på men at man kan bli kort i musklene på innsiden f eks. var mulig. Det er vel ikke bra å sitte slik hver dag i mange timer tenker jeg. Selv om man ikke sitter sånn HELE tiden... Mange bekker små osv. Kom på noe. Jeg fikk betennelse bak knee en gang, veldig sannsynlig pga det konstante presset etter å ha sittet for mye sånn i en periode.
Devana Skrevet 1. juli 2007 #17 Skrevet 1. juli 2007 Jeg har fått beskjed nå av både fysioterapeut og legen min om å prøve å kutte ut å sitte med bena i kors fordi jeg sitter veldig mye, og da alltid blir sittende sånn. Dette har påvirket bena mine (spesielt det ene) veldig mye og jeg sliter faktisk med å sitte normalt nå pga at musklene har tilpasset seg bena-i-kryss-sittestillingen. Nå forklarte jeg det veldig dumt, men det er fordi jeg ikke husker helt nøyaktig hva legen sa. Det var blant annet noe med musklene i rumpa/bena. Men uansett..Jeg sliter med å endre sittestillingen min og sitter fremdeles mye med bena i kors, men er blitt bedre på det. Sammenheng mellom åreknuter og å sitte med bena i kors har jeg lest et sted før, men legen min nevnte i hvert fall ikke noe om det.
minienthe Skrevet 2. juli 2007 #18 Skrevet 2. juli 2007 når dere snakker om bena i kryss... tenker dere på "sitte i høy stol og ett bein over det andre" stillingen eller "yoga" stillingen ?
Saeria Skrevet 2. juli 2007 #19 Skrevet 2. juli 2007 Jeg mener første stillingen. Ett beinover det andre. Ikke yogaen
Devana Skrevet 2. juli 2007 #20 Skrevet 2. juli 2007 Jeg mener første stillingen. Ett beinover det andre. Ikke yogaen Og jeg mente stilling nr 2, yogastilling. Tydeligvis er ingen av delene noe bra å gjøre over lengre varighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå