Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg prøver å lage en egen avatar. Har forminsket bildet masse, men fremdeles er det for stort. Hvordan kan jeg få det under 80 piksler? (er det ikke det som er grensen?)

Julie.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvitveis
Skrevet

Det er to måter, å krympe det fysisk og å ta bort piksler (i praksis er det kvalitetsforringelse, mens siden du skal ha den på nettet spiller det ingen rolle).

Når du krymper det fysisk vil du oppleve at du likevel har for stort bilde, det er for mange piksler i bildet som øker antall bitts som gjør det stort, mens den mest effektive måten er å tilpasse det til nett er ved å sette at antall piksler på inch (eller er det cm - akkurat nå husker jeg ikke) skal være 72.

Litt avhengig av hvilket billedredigeringsprogram du har så skal det være mulighet for å redusere antall piksler, ofte under fanen Image.

Prøv også å konvertere til .gif eller .jpg for å se hva som lønner seg i ditt tilfelle.

Skjønte du meg?

Skrevet

Hei igjen!

Takk for svar.

Nå har jeg fått bildet under 80 piksler, men det ble ganske utydelig. Finnes det noen måte å få det skarpere på, eller går det ikke?

Julie.

Gjest Hvitveis
Skrevet

Strekker du bildet, er det derfor det blir utydelig (pikslene blir veldig tydelig, men dermed så blir bildet blurry), eller er det bare uskarpt, en opphopning av piksler på feil steder? Har du ikke skarphetsverktøy i billedredigeringsprogrammet ditt? Hva skjer hvis du bruker det?

Kanskje det blir lettere å hjelpe deg hvis du sier hvilket billedredigeringsprogram du bruker?

Jeg bruker Photoshop og da gjør jeg følgende hvis jeg skal bruke det på nettet:

1. Tar fram bildet og under Image konverterer jeg bildet til 72 piklser.

2. Tar fram kuttern og under egenskaper skriver jeg hvor stort jeg vil ha det (80 x 80), og bruker kuttern på det området jeg vil ha i den størrelsen.

3. Vips - så er det den størrelsen. Er det uskarpt bruker jeg Sharpen.

Det kan da hende det fortsatt er for mange piksler så da reduserer jeg dem enten ved å lagre bildet som dårligere kvalitet eller at jeg tar bort en farge.

Det var noen som opplyste her tidligere om et nettsted der man kunne legge inn bildet sitt så ville det konverteres til de målene man oppga det skulle være. Er dte noen som husker hvilket nettsted det var? Eller vet du hvilket jeg mener?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...