Gå til innhold

Dere med grønnsaksabonnement


Scheherazade

Anbefalte innlegg

Har akkurat bestilt økologisk grønnsaks- og fruktabonnement, og fikk første pakke i går. Jeg har plassert ting så godt jeg kan i kjøleskapet, men har ikke verdens største plass akkurat.

Akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få grønnsakene og frukten til å holde i to uker? Hvordan lagrer dere varene?

Jeg har en sånn oppbevaringsboks med rist i bunn, den fungerer jo kjempebra til broccoli, gulrøtter og blomkål, men har ikke plass til mer enn dette oppi.

Tror fort dette kan bli slik at vi spiser masse frukt og grønt første dagene, for så å kjøpe mer i butikk neste uke. Salat f.eks. holder seg jo ikke to uker? (Salatslyngen har jeg ikke plass til i kjøleskapet. :forvirret: )

En annen ting, hvor mye kjøper dere for? Vi bestilte for 450 kroner, 250 i grønt og 200 i frukt. Ser at dette er for lite i to uker, men har jo ikke plass til stort mer.

Dessverre tilbyr bare leverandøren levering annenhver uke.

Er dette bare nybegynnerproblemer eller? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor stor familie det er, men det hørtes mye ut, ja.

Vi er bare to stk, samboer og jeg. Vi bestiller for 170 kroner i uken. Hadde annenhver uke, men har nå gått over til hver uke. Vi legger grønnsaker (ikke løk og hvitløk) i kjøleskapet, og frukt i en bolle på kjøkkenbenken.

Økologisk frukt og grønt er ikke sprøytet med konserveringsmiddel, og det har derfor beholdt sin naturlige råtningsprosess.

Vet ikke om dette hjalp noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har droppet abonnementet nå pga lagringen. Synes dessuten at det ble altfor dyrt og etterhvert ble jeg lei av brokkoli, tomat og agurk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det dere bestiller dette? Er det billigere enn butikk? økologisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har droppet abonnementet nå pga lagringen. Synes dessuten at det ble altfor dyrt og etterhvert ble jeg lei av brokkoli, tomat og agurk.

Synd dere ikke hadde bedre utvalg - med vårt abonnement kan vi velge hva vi ønsker av varer hver uke. :)

Personlig foretrekker jeg varer som har beholdt sin naturlige råtningsprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd dere ikke hadde bedre utvalg - med vårt abonnement kan vi velge hva vi ønsker av varer hver uke. :)

Personlig foretrekker jeg varer som har beholdt sin naturlige råtningsprosess.

Hadde jeg kunne velge selv så hadde jeg garantert fortsatt. Men det var alltid akurk, tomat, koriander og brokkoli. Der var også hvitløk nesten hver gang - jeg hadde annenhver uke.

Jeg hadde fruk en kort periode også, men det var masse eple og det er jeg kresen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller fra Finnegarden (Voss). Har også et type abonnement hvor man kan krysse vekk fra en lang liste det man ikke vil ha, og velge om man vil ha fast noe eller alt, eventuelt i kombinasjon med sesongpakke. Syns så langt konseptet er genialt.

Fikk gulrot, asparges, blåbær, kiwi, appelsin, aprikos (kjempegode!), to nektariner, broccoli, vårløk, urteblanding, kruspersille, poteter, melon, sitron, purre, salat, grønnkål, sopp og løk. Mye forskjellig, med andre ord. Vi er bare to personer, men spiser nok mer enn dette på to uker ja... :sjenert: Ser det høres mye ut, men skal jo være fem per dag minus juice til frokost ganger to = 56 enheter, og det er det ikke.

Du oppbevarer løk på kjøkkenbenken altså, Tabris? Har lest at dette går an, spirer det saktere da enn i kjøleskap? Frukte ble også stablet i kjøleskapet ja, har ikke kommet så langt i utpakking at fruktfatetet er kommet frem ennå.

Kvaliteten er kjempebra på det vi har spist hittil, mye bedre enn rynkete, innskrumpete økologiske grønnsaker fra butikk. Syns ikke prisen er helt hårreisende heller. Mangoen var litt overmoden, det var det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. oppbevaring av salat og andre bladgrønnsaker: Vask godt og spinn i salatspinneren din, og oppbevar salaten i store, tette ziplock-poser i den kalde delen av kjøleskapet (dvs. ikke i grønnsaksskuffen). Da holder den seg fint i to uker, dvs må evt skylles litt på ny og spinnes før bruk hvis den har ligget en stund. Grønnkål, mangold og spinat oppbevares på samme måte, og gjerne også stangselleri.

Tenk ellers på å bruke opp det som holder seg dårligst først - gulrøttene og andre rotgrønnsaker holder seg feks lenge, det samme gjelder løk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppbevarer løk på kjøkkenbenken altså, Tabris? Har lest at dette går an, spirer det saktere da enn i kjøleskap?

Har dem i kjøkkenskapet sammen med tørrvarer, men jeg synes de spirer ganske fort, ja, når jeg tenker meg om. Er det bedre å oppbevare løk og hvitløk i kjøleskapet?

Er det farlig å spise løk som har begynt å spire, forresten? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...