Gjest vimselot Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Jeg vil helst ikke ha det, men ei venninne klarer jeg aldri si nei til, selv om jeg føler meg utrygg. Hun bruker pulver. Jeg liker heller ikke folk som har drukket, hvis jeg selv er edru, men pulver bruker jeg ikke. Nå kommer hun, men har alliert meg med en venninne slik at jeg slipper alt alene. Har brukt pulver før, og nå kommer stresshodepinen igjen. Dumsnilt av meg, for hun er litt mye opp og down, hun kan finne på å bi aggresiv. Hun ringte meg nå, jeg ringte tilbake og sa ... jeg skulle si at jeg var opptatt, men klarte det ikke. Jeg er jo glad i dama, men ikke i rusen. Vet jeg må kutte ut, rusa venner, men har mista venninner i overdose så det er ikke lett. Hadde jeg bare vært en bedre venninne...osv. Nå må jeg leke skuespiller og late som jeg ikke er bekymret. Er så trett. Og dette gjør meg mer trett. Det handler ikke kun om rus men også om at hun går inn i psykose stadig vekk og blir voldelig. Har ringt ei venninne, hun kommer og støtter meg. KJenner historien.
billie Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Jeg for min del hadde nok kuttet kontakten tvert.. Kansje sagt at hun kunne ta kontakt når hun er nykter? Det er ikke mye man får ut av relasjoner der den ene/begge bruker stoff.
Gjest Frøken Titt Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 Jeg for min del hadde nok kuttet kontakten tvert.. Kansje sagt at hun kunne ta kontakt når hun er nykter? Det er ikke mye man får ut av relasjoner der den ene/begge bruker stoff. Nemlig. Det gjorde jeg med en venninne. Har ikke sett henne siden da men... Nei, jeg hadde ikke orket kontakten, uansett hvor glad i. Hva gir hun deg da? tydeligvis ikke så mye positiv energi?
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 Dette er ikke lett Vimselot, det skjønner jeg. Likevel må jeg spørre deg et par spørsmål: Du har selvsagt lyst å være en god venninne, og støtte. Men til hvilken kostnad? Hvis du svømte over fjorden med en venninne på slep og du midt ute i det oppdaget at du enten måtte slippe henne eller så druknet dere begge, hva ville du gjort? Det er grenser for hva som er ditt ansvar. Vi kan støtte og vi kan hjelpe, men i hvor stor grad skal dette gå på bekostning av oss selv? Er det ikke innimellom på tide å si nei? Istedenfor å si at du er opptatt, si at du ikke er hjemme og stryk straks på dør med en gang du har sagt det. Hvis din andre venninne kan komme over for å støtte deg, kan hun ikke ta i mot deg hjemme slik at du slipper være der når den "plagsomme" kommer? Det er også klart at man skal støtte sine venner, men hvis de ikke gjør fremgang eller tar tak i sine problemer? Hvilket råd ville du gitt dersom det var en venninne av deg som kom til deg med de problemene du beskriver, ville du ikke sagt at hun måtte sette grenser?
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 Tror jeg hadde sagt at hun fikk komme igjen når hun var nykter, og at du føler at du ikke orker/klarer å stille opp for henne når hun er rusa. Det er sympatisk av deg å ville stille opp, men du må ha lov til å ta hensyn til deg selv også.
Fibi Skrevet 28. juni 2007 #6 Skrevet 28. juni 2007 Jeg har selv en venninne som med tiden er blitt sprøytenarkoman. Hun har perioder der hun er "edru" og da har vi kontakt. Når hun er utpå hører jeg ikke fra henne, det synes jeg er veldig greit. Jeg ønsker å ha henne i livet mitt, men jeg har barn og synes ikke de skal omgås personer som er ruset. Hun forstår og respekterer dette. Vi har aldri snakket om det, det er blitt slik av " seg selv" Trenger hun hjelp gjør jeg det jeg kan uten at barna blir involvert eller det blir for mye for meg. Hun vet imidlertid at døren alltid er åpen når hun er rusfri.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 nei, jeg ønsker ikke jevnlig omgang med folk som ruser seg. jeg synes det blir slitsomt, man er jo ikke på bølgelengde. man må tenke på seg selv også, ikke bare være snill. når det knyter seg i magen, er det vel et tydelig tegn på at man gjør noe som bryter med egne ønsker. jeg har en venninne som "bare" spiser piller og røyker hasj, og jeg fikser ikke å ha kontakt lenger. går vi på kafe', er hun høylytt fjortis og animert. nei, jeg har blitt for gammel for sånt.
Gjest vimselot Skrevet 29. juni 2007 #8 Skrevet 29. juni 2007 Jeg har jo ikke barn, og det vet hun. Vet ikke om det ville gjort noen forskjell, men. Godt sagt det om å legge ut på svømmetur, men jeg tar ikke pulver. En "venninne" ga meg ett råd, og det var at hun har hatt det så vanskelig, men selv har hun ikke kontakt med henne. Det er bare så forstyrrende, fordi jeg aldri vet hvor jeg har henne når hun er ruset. Sprøyter bruker hun ikke, men hun kan gå over i psykoser og da er hun ikke lett å omgås. Jeg vet aldri når det evt. skjer og håper jo ikke at det skjer igjen. Men så har jeg samtidig hørt at (fra hun som er død) hun var så glad for at jeg ikke drev med pulver og ga henne et vennskap uten rus, men denne dama ruser seg jo likevel. Jeg er ikke den beste i klassen, men holder meg kun til alkohol og av og til litt hasj. Nå har hun ringt halve natta, har tlf. på lydløs, er ganske lei og kommer ikke til å svare selv om jeg har dårlig samvittighet. Men selvfølelsen min er sterkere enn samvittigheten nå. Takk for svar forresten, måtte bare skrive denne tråden og få litt utløp for frustrasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå