Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var og handlet på Meny nå i ettermiddag, og vi hadde bestemt oss for en enkel, mager middag. Da ble det kylling med paprika og squash. Siden det er tirsdag - og litt slunken lommebok for tiden - grep jeg nærmest automatisk etter de vanlige gule pakkene med kyllingfilet fra Prior.

Så fikk jeg øye på Liveche kylling filetene. De så veldig mye bedre ut kvalitetsmessig. Liveche er pakket litt eksklusivt og det står på pakken at kyllingene får spesialfor og at de er frittgående i lange perioder. De vanlige gule pakkene med kyllingfilet ser billigere ut - og en smule uappetittelig.

Her er fra Priors hjemmeside:

"Liveche kylling blir fòret med et spesielt fòr bestående av overveiende korn og løpstikke. Den får gå ute og har i det hele tatt et godt, naturlig liv og vokser seg til i rolig tempo.

Prior har utviklet denne kyllingen med inspirasjon fra Frankrike, slik navnet antyder. At kyllingen har hatt det bra og ikke har opplevd stress, merkes tydelig på smaken. Dette er et gourmet produkt som en finner i utvalgte forretninger. Hvis du virkelig vil servere noe utsøkt, er dette noe å anbefale."

Og så til saken: Liveche er - hold dere fast - billigere enn de småkjipe gule eskene! Forstå det den som kan.....

Blir vi lurt til å tro at det som ser billig ut er billig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er de virkelig billigere? Det høres rart ut...

Skrevet
Er de virkelig billigere? Det høres rart ut...

I min lokale Meny butikk koster de vanlige filetene 191,? pr. kg. Liveche 189,-.

Jeg spurte til og med gutten som satt i kassa om prisen var riktig.

Trenger vel ikke å si at vi spiser Liveche kylling til middag i dag :ler: Ikke mer gule kjipe pakker hos oss.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det har jeg også lagt merke til. Enten er det billigere eller omtrent samme pris som vanlig prior kylling. Det kan være at de priser den lavere for å få den inn i markedet.

Gjest Elfrida
Skrevet
Blir vi lurt til å tro at det som ser billig ut er billig?
Det er helt sant. Folk kjøper ikke billige ting hvis de er pakket på en slik måte at de ser eksklusive ut. Det må SE billig ut også...markedsføringshodene forsker mye på hvordan de skal lure oss der vi styrter gjennom butikken og rasker med oss ting.
Gjest Kristin_
Skrevet

Nice :D Da blir det ikke mer halvkjip småtørr vanlig priorkylling på meg! Tusen takk for tipset.

(Og hvis folk virkelig vil kjøpe billig kylling, gå for first price sin frosne kyllingfilet, myye billigere enn prior sin vanlige filet)

Skrevet
Det har jeg også lagt merke til. Enten er det billigere eller omtrent samme pris som vanlig prior kylling. Det kan være at de priser den lavere for å få den inn i markedet.

Jeg tror faktisk at det er verre enn så. Jeg tror at siden Prior i veldig mange butikker - og kanskje utenfor de større byene - er enerådende på kyllingfilet (les: kjipe, gule pakker) så har de priset disse veldig høyt. Fordi mange ikke har noe valg. Og så ser jo pakkene veldig billig ut.

Gjest Kristin_
Skrevet

Du har helt rett, Prior har nærmest monopol mange steder. Derfor skal det bli fint når Gilde og Prior fusjonerer, sånn at det blir enda mer konkurranse på matvaremarkedet :ironi:

Skrevet
Du har helt rett, Prior har nærmest monopol mange steder. Derfor skal det bli fint når Gilde og Prior fusjonerer, sånn at det blir enda mer konkurranse på matvaremarkedet :ironi:

Jepp, la de store matvaregigantene dominere butikkene med sunn og billig mat :ironi:

Gjest Kristin_
Skrevet

Kjøp First Price sier bare jeg, det er kylling så det skal uansett gjennomstekes, så det er ikke så forferdelig nøye hvor det kommer fra heller ;)

Jeg har aldri likt prior sine "billigfileter" de har vært full i blod og gørr og seige slintrer... Satser på at "luksusfiletene" er gode, tror jeg skal kjøpe meg noen i morgen. Burde aldri lest dette sulten ;)

Skrevet
Kjøp First Price sier bare jeg, det er kylling så det skal uansett gjennomstekes, så det er ikke så forferdelig nøye hvor det kommer fra heller ;)

Jeg har aldri likt prior sine "billigfileter" de har vært full i blod og gørr og seige slintrer... Satser på at "luksusfiletene" er gode, tror jeg skal kjøpe meg noen i morgen. Burde aldri lest dette sulten ;)

Skal gi deg tilbakemelding på kvaliteten. Venter nå på at min bedre halvdel skal fyre opp ovnen og lage gourmetkylling-måltid til meg. (Jeg handler og rydder, han lager maten :ler: )

Gjest Gjest
Skrevet

Tror vanlig pris er rundt 100,- per kilo om man kjøper 750g eller lignende.

Gjest Gjest
Skrevet

First Price sin frosne kyllingfilet er da helt suveren den :) Har alltid av den i fryseren, tar opp om morgenen etter behov. Billig og da slipper jeg også unødige småturer til butikken.

Skrevet
First Price sin frosne kyllingfilet er da helt suveren den :) Har alltid av den i fryseren, tar opp om morgenen etter behov. Billig og da slipper jeg også unødige småturer til butikken.

Er det sprøytet inn mye vann i den, eller er det 100% kyllingkjøtt?

Gjest Kristin_
Skrevet

Ikke sikker faktisk, men jeg føler ikke at den "krymper" noe særlig. Skal sjekke på pakken neste gang jeg har den tilgjengelig ;)

Skrevet
(Og hvis folk virkelig vil kjøpe billig kylling, gå for first price sin frosne kyllingfilet, myye billigere enn prior sin vanlige filet)

Hvor mye koster disse, sånn ca per kg i forhold til prior??

Gjest Kristin_
Skrevet

Koster rundt 80 kr kg om jeg ikke husker feil. Kommer i 2 kg poser

Skrevet

Mener First Price bare inneholder 90% kylling, sjekket en gang og kjøpte ikke av den grunn.

Gjest Gjest
Skrevet

Kyllingfilet og kylling generelt (kyllingpålegg, etc.) er veldig dyrt i Norge. Det er fordi bøndene og staten skal ha sitt i landbrukspolitikken sin. Dessuten vil butikkeierne karre til seg så mye av moms og avgifter som mulig.

Tilbake står den norske kunden: forvirret over at kylling koster 5 ganger så mye i Norge som i EU-landene.

:frustrert:

Gjest Kristin_
Skrevet

Mat er ikke dyrt her til lands sett det gjennomsnittlige lønnsnivået. Vi må jobbe relativt mye mindre timer for å sette mat på bordet enn i veldig mange andre land vi liker å sammenlikne oss med.

Og butikkeiere får verken moms eller avgifter, det er slikt man betaler inn til staten. Men ja, prisen på kylling i Norge er veldig mye høyere enn i andre land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...