Gå til innhold

Sykkeltur i Europa?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vi (samboer og jeg) har fått sykkeldilla og begynner å fantasere om neste års feriemuligheter. Er det noen som har erfaring med å dra på sykkelferie rundt om i Europa? Hvilke land, hvordan er det med tilrettelegging av sykkelveier og ellers andre erfaringer og råd mottas med stor takk :) Er spesielt lysten på Frankrike, tror jeg, men Danmark, Tyskland, Polen og egentlig alt er av generell interesse.

Tenker forresten ikke på storbysykling, mer å reise rundt på landsbygda og evt ta tog (priser med sykkel?) mellom områder der det passer sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Takk for svar:) Bornholm virker fint, ja - hvor stort er det der? Er det fullt av andre syklister om sommern, f eks? Om vi drar til Danmark er nok Bornholm et aktuelt mål.

Noen som vet hvordan det er å sykle i skog/terreng nedover i Europa? Regner med det kan være fler restriksjoner enn i Norge på ferdsel og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det er å sykle i skog/terreng nedover i Europa? Regner med det kan være fler restriksjoner enn i Norge på ferdsel og sånt?

Ofte er det mye mer tilrettelagte tur/sykkelstier så du vil ikke ha problemer med å finne flotte turruter. Nå kjenner jeg best Sveits, men her er det massevis av fantastiske turruter overalt. Veldig tilrettelagt for sykkel både i by ogpå landet + veldig greit å ta med sykkel på toget. Har du lyst til å sykle i Alpene så er det ideelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå har jeg ikke vært på sånne lange sykkelturer selv, men da jeg var i Irland for noen år siden traff jeg flere ganger folk som reiste rundt i landet på den måten, og det virket som om de var veldig fornøyde! Det var mange byråer som leide ut sykler, og mange av disse hadde kontorer rundt om kring i landet, så det var ikke noe problem å f.eks leie sykkel i Dublin og levere den inn i Galway.

Men sånn går jeg ut ifra at det er i flere land, og uansett er det jo kun relevant hvis man har planer om å leie sykkel, og ikke ta med seg sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på sykkeltur fra vingård til vingård i Rioja for et par år siden. Helt fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Holland! Jeg elsker å sykle i Holland! Alt er veldig tilrettelagt, det er flatt og jeg liker landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Vi syklet en uke i Danmark en gang. Tok danskebåten med egne sykler. Syklet da nedover østkysten av Jylland, så langt vi rakk på den tiden vi hadde. Tok toget opp igjen så vi rakk båten tilbake til Norge. På denne måten kom vi langt nedover, og vi slapp å sykle samme veien tilbake eller finne en rundtur. Tok det hele veldig på impuls. Campet i telt underveis. Kjempefin tur! Passe behagelig og aktivt samtidig.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederland er suverent som sykkelland, ja. Flatt, god temp stort sett men se opp for sterk motvind, koselige små landsbyer, lite og kompakt land og ikke langt til noe (relativt sett..), gode sykkelstier 'overalt' de bor jo på to hjul her nede ;) Er i holland nå kom akkurat inn etter noen timer på sykkel. Eneste leie i dag var motvind og at glidelåsen på jakka mi røyk:/ Nydelig ved fint vær da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for enda flere svar :) Så bra at alle har gode erfaringer! jeg tror absolutt dette er en ferieform som passer oss også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Nederland og Belgia : Overnattin

Tips for 2008 : Rimelige sykkelturer for sykkelturister i Nederland og Belgia.

Du kan velge mellom 3500 adresser hos privatpersoner hvor du betaler 17 euro per person per overnatting. For medlemmer av 'Vrienden op de Fiets' (”Syklende venner”). Medlemskap koster 9 euro.

http://www.vriendenopdefiets.nl (er desverre kun på nederlandsk, men har sammenfatninger på engelsk og tysk).

Sykkelturer i Nederland

http://www.fietsplatform.nl/routes/routes.asp (på nederlandsk, sammenfatninger på engelsk og tysk, med interaktivt kart).

Sykkelturer i Belgia (Vlaanderen Fietsroute)

http://www.groteroutepaden.be/grlf/v1.nsf/...B7?opendocument (på nederlandsk med interaktivt kart).

Ha en riktig god sykkeltur

Fietslogies

Gent - Belgia

Overnattinger for sykkelturister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...