Gå til innhold

Barn alene over natten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dette har du tydeligvis ingen erfaringe med....

Jeg bare regner med at så store unger er bevisst sin egen sykdom så det ikke skal bli noe problem å være unna foreldrene. Er de ikke det får de store prblemer den dagen de skal feks på leirskole eller andre ting uten foreldrene.

Jeg har en bror på 15 år som har adhd han klarer fint å ta medisinene sine selv uten at noen må minne han om det, han er også rett som det er hjemme alene i helgene.

Ei annen jeg kjenner på samme alder har både diabetes og cøliaki, ingen problemer for henne å være uten foreldene sine, hun ordener seg selv og vet hva hun kan spise og ikke spise.

Så derfor regner jeg faktisk med at 15 åringer som har en eller annen form for sykdom klarer å takle det uten at foreldrene må følge de 24/7.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes også at du overreagerer. Da jeg var ca 14 år var jeg ofte barnevakt over natten hos andre familier. Barna jeg passet var mellom ca 4 og 9 år.

Men det var jo en ting som kom frem etterhvert her og det var jo at "barnet" på 15 hadde ADHD og AS. Du kjenner jo hans/hennes dømmekraft mm. best og er sikkert den som vet best om det er riktig elller galt at h*n er hjemme alene over natten.

Skrevet

Hadde nok aldri latt en 12 åring være alene hjemme når vi dro på ferie, det er altfor tidlig, uansett hvor moden 12 åringen er..men jeg har vært borte fra fredag til søndag, når eldstemann har vært hjemme med de yngste (eldsten er 20 år de to andre er 13 og 8)

Skrevet

Det hadde nok gått helt greit dette, hvis de hadde fått lov.

Og vil bare si at selv om barnet har ad/hd med as så bør en 15 åring være såpass opplyst om sin egen sykdom og klare å ta medisinen sin selv.

Vi har en 7-åring med samme diagnose. Og siden han ofte er hos kompiser ol har vi løst problemet med at han har en pilleboks med alarm slik at han får tatt medisinen sin.

Du får skaffet slike alarmer på hjelpemiddelsentralen i hjemkommunen din.

Gjest Gjest
Skrevet
Det hadde nok gått helt greit dette, hvis de hadde fått lov.

Og vil bare si at selv om barnet har ad/hd med as så bør en 15 åring være såpass opplyst om sin egen sykdom og klare å ta medisinen sin selv.

Vi har en 7-åring med samme diagnose. Og siden han ofte er hos kompiser ol har vi løst problemet med at han har en pilleboks med alarm slik at han får tatt medisinen sin.

Du får skaffet slike alarmer på hjelpemiddelsentralen i hjemkommunen din.

TS her: Hvis gutten din på 7 år med ADHD klarer å passe på pilleboksen sin synes jeg han er kjempeflink. Vi hadde to slike bokser til gutten når han var på den alderen. De kosta 300 kr stk og ble mistet fortere enn vi fikk dem i hus.

Når adhd barn er umedisinerte er de svært ukonsetrerte, å huske ¨å ta medisin under slike forhold fungerer bare av og til hos oss. Ikke noe vi kan stole på.

Til deg som refererte til leirskole ol. Gutten har med seg egen assistent på leirskole. Forøvrig bør en ikke samenlikne andre sykdommer og medisinering med ADHD. Det er nettopp ukonsentrasjonen som gjør at han glemmer å ta medisin. Det går hardt utover de rundt for å si det sånn......

Skrevet

Litt avsporing, men...

Det virker på meg som om du har en negativ og oppgitt holdning til din sønn og hans diagnose. Fordi han har adhd kan han ikke klare blablablabla...........

For barn med adhd er det utrolig viktig med støtte fra alle rundt seg. De har ett enda større behov for mestringsfølelse. Jeg har ikke erfaring fra adhd barn i den alderen der, men jeg har noen tips som kanskje kan funke allikevel.

Er det noe gutten har veeeeeeldig lyst på?

Ta for eksempel at han har lyst på en mp3 spiller som koster 1000 kr.

Hvis han klarer å ta medisinene sine i 1 uke uten at man må mase skal han få 200 kr ( husk kortsiktige mål for at han skal ha muligheten til å nå målet )

Klarer han 1 uke til blir det ytterligere 200 kr.

Klarer han 2 uker til drar dere i butikken og kjøper mp3 spilleren.

Det som er viktig med sånne belønningssystemer er å aldri ta fra dem belønningen ved negativ adferd. Negativ adferd skal ha andre konsekvenser.

Og i løpet av 5 år er han mest sannsynlig ute av redet, en gang MÅ han lære å takle alt dette selv og det klarer han ikke alene.

Og forresten det du nevnte med pilleboksen til min sønn. Han er ikke ferdig utredet for as enda, men vi regner med at den kommer med. Og han får 50 kr i uka ( 10 kr dagen) for at pilleesken er der den skal være ( selv om jeg har 5 ekstra i tilfelle liggendes i skapet ) og den med alarm har han kun med seg om han skal bort i medisintid.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg var ofte alene av forskjellige grunner, og ofte overnatter venninner hos meg. Første gangen jeg var helt alene hjemme, en natt, var jeg 12 år. Hadde bikkjene hjemme så var ikke helt alene, men var kanskje litt for ung. Er /var litt mørkeredd, så jeg turte ikke gå opp og legge meg, men sovna på sofaen.

Det fortalte jeg ikke foreldrene mine, jeg likte at de ga meg frihet under ansvar, og ville ikke at de skulle bli overhysteriske.

Gjest Gjest
Skrevet
Litt avsporing, men...

Det virker på meg som om du har en negativ og oppgitt holdning til din sønn og hans diagnose. Fordi han har adhd kan han ikke klare blablablabla...........

For barn med adhd er det utrolig viktig med støtte fra alle rundt seg. De har ett enda større behov for mestringsfølelse. Jeg har ikke erfaring fra adhd barn i den alderen der, men jeg har noen tips som kanskje kan funke allikevel.

Er det noe gutten har veeeeeeldig lyst på?

Ta for eksempel at han har lyst på en mp3 spiller som koster 1000 kr.

Hvis han klarer å ta medisinene sine i 1 uke uten at man må mase skal han få 200 kr ( husk kortsiktige mål for at han skal ha muligheten til å nå målet )

Klarer han 1 uke til blir det ytterligere 200 kr.

Klarer han 2 uker til drar dere i butikken og kjøper mp3 spilleren.

Det som er viktig med sånne belønningssystemer er å aldri ta fra dem belønningen ved negativ adferd. Negativ adferd skal ha andre konsekvenser.

Og i løpet av 5 år er han mest sannsynlig ute av redet, en gang MÅ han lære å takle alt dette selv og det klarer han ikke alene.

Og forresten det du nevnte med pilleboksen til min sønn. Han er ikke ferdig utredet for as enda, men vi regner med at den kommer med. Og han får 50 kr i uka ( 10 kr dagen) for at pilleesken er der den skal være ( selv om jeg har 5 ekstra i tilfelle liggendes i skapet ) og den med alarm har han kun med seg om han skal bort i medisintid.

Heisann TS igjen. Nå er jo diskusjonen blitt hva en med ADHD kan klare eller ikke, og det var ikke utgangspunktet, og også grunnen til at jeg først ikke nevnte det... Jeg syns ikke mindreårige barn skal være nødt å være alene over natten fordi foreldre skal ivareta sine behov (jobb er annerledes) Men over til problemstillingen ADHD. Gutten er kjempeflink når han er medisniert. Har jobb og klarer med litt påminnelse fra oss å gjøre dette kjempefint. Også på skolen fungerer han etter forholdene greit når han har medisiner (sist periode møtte han på skolen 3 dager u da han var hos far) Da er han svært svært høyt giret. Skjønner ingen sosiale spilleregler, sier det som passer han og fostår ikke hvorfor folke blir sure, kaster ting etter folk osv.... Belønningssystemet du referer til fugerer nok greit hos dere som har en forholdsvis liten gutt, men en 15 .... nope... Men som sagt, han er en av de som fugerer helt optimalt med meidisner, men trenger stort sett påminnelse av oss til å ta dem... Dette var en lang avsporing ........................

Gjest Pjusk
Skrevet
Hvorfor sa du ikke det med en gang? Det er da forskjell på en frisk femtenåring og en med ADHD. Akkurat som om noen skulle spørre "Kan 25-åringen min være alene hjemme i to uker?" og alle sier Herregud, selvfølgelig,er du helt hysterisk? og så kommer det en tilleggsopplysning om at han er lam fra halsen og ned og blind og døv. Gi relevante opplysninger i startinnlegget, så slipper man å diskutere på feil grunnlag.

He he! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...