Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Mine 2 skjønne små barn på 12 og 15 :rødme: bor annenhver uke hos faren sin og andre uka hos meg. I uka nå skulle far på ferie, dette var på slutten av uka de var hos han. Han reiser søndag morgen, og har planlagt at barna skal være alene over natten, og til jeg kom hjem fra jobb dagen etter. Jeg fikk vite det helt tilfeldig, og var mildt sagt sint. Tenkte på brann, innbrudd osv. Jeg hentet barna hjem selvfølgelig, men dette i tilegg til andre episoder har gjort meg "redd" for å sende dem ...... Er det jeg som overreagerer....
Gjest Veronica Mars Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Da jeg var 12 og min bror 15 var vi ofte alene over natten, så de hadde sikkert greid seg helt fint. Men det betyr ikke at det var riktig av faren deres, det er jo helt unødvendig at de skal være der alene når han kunne sagt i fra til deg at han dro på ferie i stedet.
Gjest Gjest_thea_* Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Ja du overreagerer.Eldstebarnet er jo 15 år og h*n er jo ikke så liten h*n på 12 år heller da. Tror ikke du bør bli så sint for dette da faren til barna helt sikkert har gitt dem forhåndsregler vedr. slukke lys, skru av ovnen osv.
Gjest Silmarill Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Han burde jo ha sagt i fra til deg om dette syntes jeg, spesielt når du hadde anledning til å ha dem isteden. Ellers er jeg enig med gjest Thea
Gjest Elastica Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Den sommeren rett før jeg fylte 14 år, var jeg alene i huset en uke mens mine foreldre var på hytta. Jeg var en voksen og ansvarsfull trettenåring, og foreldrene mine synes dette var fullt ut forsvarlig. Jeg var hverken engstelig for å være alene eller ensom. For å være ærlig synes jeg du er i overkant hysterisk hvis du synes en femtenåring er for ung til å være alene en natt. Mange flytter for seg selv når de begynner på videregående. Du gjør ungene en bjørnetjeneste dersom de ikke stilles slike krav til at de kan overnatte i et hus alene. Dette selv om det er en tolvåring med. Men jeg kan godt forstå at dette skulle være avklart med deg, men det var vel ikke dette som var temaet.
ToveM Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 Det burde gå helt greit å la de være alene over natten, men en annen ting er at du burde få vite det
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 Da jeg var 12 og min bror 15 var vi ofte alene over natten, så de hadde sikkert greid seg helt fint. Men det betyr ikke at det var riktig av faren deres, det er jo helt unødvendig at de skal være der alene når han kunne sagt i fra til deg at han dro på ferie i stedet. TS: Hva gjorde at dere ofte var alene?? Eller generelt, : Hva er akseptabel grunn for å gå fra barn alene over natten....Jeg var aldri alene på den alderen, heller ikke vennene mine..... Ingen av mine venners barn har heller vært alene...
*Mina* Skrevet 27. juni 2007 #8 Skrevet 27. juni 2007 (endret) Faren har sikkert vurdert dette til å være forsvarlig, og siden han har like mye han skulle ha sagt om slike ting som deg mener jeg at han ikke måtte informere deg om dette. Informerer du han om alt barna gjør hos deg? Eller er det slik at han må informere deg om alt, siden du er moren? Den eldste er 15, og det er ikke for tidlig å være hjemme en hel natt. Det er kanskje på tide at gutten får et slikt ansvar, for før eller siden skal han klare seg selv. Det er jo en del som flytter på hybel når de er 16, og før det bør de kanskje ha vent dseg til å være litt alene. Men er ikke 15 åringen ansvarlig, ville jeg reagert kraftig på dette. For han skulle ikke bare ha ansvaret for seg selv, men også for 12 åringen. Endret 27. juni 2007 av *Mina*
*Mina* Skrevet 27. juni 2007 #9 Skrevet 27. juni 2007 TS: Hva gjorde at dere ofte var alene?? Eller generelt, : Hva er akseptabel grunn for å gå fra barn alene over natten....Jeg var aldri alene på den alderen, heller ikke vennene mine..... Ingen av mine venners barn har heller vært alene... Akseptabell grunn kan være at man ønsker å lære barna å bli litt mer selvstendige, for de skal ut i den store vide verden før eller siden. Noen flytter på hybel når de er 16, og en kan ikke bare kaste de ut i det da. Foreldre i dag har blitt hysteriske på alt mulig, og det er faktisk så gale at selv enkelte 18 åringer ikke ville klart seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #10 Skrevet 27. juni 2007 Akseptabell grunn kan være at man ønsker å lære barna å bli litt mer selvstendige, for de skal ut i den store vide verden før eller siden. Noen flytter på hybel når de er 16, og en kan ikke bare kaste de ut i det da. Foreldre i dag har blitt hysteriske på alt mulig, og det er faktisk så gale at selv enkelte 18 åringer ikke ville klart seg selv. TS: her. Så om man ønsker selvstendige barn går man fra dem på natten- ; men hvor skal foreldrene siden de går fra dem på natta. Nei , 15 årigen er ikke ansvarlig, hun har ADHD og AS og er helt avhengig av medisiner.... Far hadde nok ikke vurdert dette , for når jeg nevnte brann og inbrudd, spurte han søstera til kona om hun kunne være hos dem. Det var ikke nødvendig da de har en mor de kunne være hos.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #11 Skrevet 27. juni 2007 Nei , 15 årigen er ikke ansvarlig, hun har ADHD og AS og er helt avhengig av medisiner.... Hvorfor sa du ikke det med en gang? Det er da forskjell på en frisk femtenåring og en med ADHD. Akkurat som om noen skulle spørre "Kan 25-åringen min være alene hjemme i to uker?" og alle sier Herregud, selvfølgelig,er du helt hysterisk? og så kommer det en tilleggsopplysning om at han er lam fra halsen og ned og blind og døv. Gi relevante opplysninger i startinnlegget, så slipper man å diskutere på feil grunnlag.
Helen Skrevet 27. juni 2007 #12 Skrevet 27. juni 2007 Jeg synes det er i overkant hysterisk når foreldrene tror det blir brann eller innbrudd så fort ungene er alene hjemme. En 12 åring og en 15 åring klarer seg utmerket alene. Jeg regner med at 15 åringen er såpass besvisst sin egen sykdom at medisiner ikke er noe problem. Da jeg var 13 år flyttet foreldrene mine fra hverandre, jeg bodde da igjen hos min far som var trailersjåfør. Han var borte flere netter hver uke, men det gikk bra det. Jeg hadde ingen problemer med å være hjemme alene, ikke ble det brann og ikke innbrudd. Jeg synes mange foreldre er hysteriske når det gjelder å stole på ungene sine, selv er min 11 åring en del hjemme alene når han er hos faren sin uten at jeg flyr i taket av den grunn. Han er ikke alene om natta men det hender faren ikke er ferdig på jobb før midtnatt, da sover vår sønn godt når han kommer hjem. Min datter på 15 år har flere ganger vært hjemme om natta og passet småsøsknene sine hos faren når han og samboeren har vært borte hele natten. Jeg synes det er riktig at foreldrene gir ungene ansvar og stoler på dem, det er utrolig hva de greier bare de får lov til å vise det.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #13 Skrevet 27. juni 2007 Jeg synes det er i overkant hysterisk når foreldrene tror det blir brann eller innbrudd så fort ungene er alene hjemme. En 12 åring og en 15 åring klarer seg utmerket alene. Jeg regner med at 15 åringen er såpass besvisst sin egen sykdom at medisiner ikke er noe problem.Da jeg var 13 år flyttet foreldrene mine fra hverandre, jeg bodde da igjen hos min far som var trailersjåfør. Han var borte flere netter hver uke, men det gikk bra det. Jeg hadde ingen problemer med å være hjemme alene, ikke ble det brann og ikke innbrudd. Jeg synes mange foreldre er hysteriske når det gjelder å stole på ungene sine, selv er min 11 åring en del hjemme alene når han er hos faren sin uten at jeg flyr i taket av den grunn. Han er ikke alene om natta men det hender faren ikke er ferdig på jobb før midtnatt, da sover vår sønn godt når han kommer hjem. Min datter på 15 år har flere ganger vært hjemme om natta og passet småsøsknene sine hos faren når han og samboeren har vært borte hele natten. Jeg synes det er riktig at foreldrene gir ungene ansvar og stoler på dem, det er utrolig hva de greier bare de får lov til å vise det. Dette har du tydeligvis ingen erfaringe med....
Gjest Miss Guided Skrevet 27. juni 2007 #14 Skrevet 27. juni 2007 Min datter på 15 år har flere ganger vært hjemme om natta og passet småsøsknene sine hos faren når han og samboeren har vært borte hele natten. Jeg synes det er riktig at foreldrene gir ungene ansvar og stoler på dem, det er utrolig hva de greier bare de får lov til å vise det. Jeg var barnevakt for mine søsken da jeg var 12 år, og da var min yngste bror 2 år. Skiftet bleier, ga de mat og passet på alt som måtte passes på. Mine foreldre var ute på byen og danset. I tillegg var jeg fast barnevakt for 3 familier, to familier med 3 barn hvorav den yngste i begge familiene var under ett år. Jeg og min eldste bror som er tre år yngre enn meg var alene 14 dager hver sommer fra jeg ble konfirmert, og til jeg flyttet hjemmefra 17,5 år. Men selvfølgelig skal man se an tenåringene, alle er ikke like "voksne". Gi dem gradvis mer ansvar.
Gjest Veronica Mars Skrevet 27. juni 2007 #15 Skrevet 27. juni 2007 TS: Hva gjorde at dere ofte var alene?? Eller generelt, : Hva er akseptabel grunn for å gå fra barn alene over natten....Jeg var aldri alene på den alderen, heller ikke vennene mine..... Ingen av mine venners barn har heller vært alene... Vi var ofte alene fordi min mor flyttet 17 mil unna, og min far hadde diverse kjærester som gjorde at han sjelden var hjemme om natta (eller om dagen for den saks skyld). Jeg påstår ikke akkurat at det er bra å være så mye borte som min far var, men det var vel ikke spørsmålet heller. Vi fikk også lov til å være alene hjemme hvis vi ville allerede fra jeg var 9-10 år tenker jeg, hvis foreldrene våre skulle på et eller annet og ikke var hjemme før sent. Jeg hadde ingen problemer med å greie meg alene fra den alderen. Det er selvfølgelig forskjell på hvor modne barn er, men før eller senere må barna faktisk lære seg å greie seg selv også.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #16 Skrevet 27. juni 2007 :Jeg var barnevakt for mine søsken da jeg var 12 år, og da var min yngste bror 2 år. Skiftet bleier, ga de mat og passet på alt som måtte passes på. Mine foreldre var ute på byen og danset. I tillegg var jeg fast barnevakt for 3 familier, to familier med 3 barn hvorav den yngste i begge familiene var under ett år. Jeg og min eldste bror som er tre år yngre enn meg var alene 14 dager hver sommer fra jeg ble konfirmert, og til jeg flyttet hjemmefra 17,5 år. Men selvfølgelig skal man se an tenåringene, alle er ikke like "voksne". Gi dem gradvis mer ansvar. TS her: Her på KG har det vært endeløse diskusjoner om snop i hverdagen, is hos naboen, hvor mye tv titting som er forsvarlig.... men at en 12 åring har ansvar for sine yngre søsken hele natta for at mor og far skal ut og danse, eller er alene hjemme 14 dager for at mor og far skal på ferie Jeg har ikke ord. Personlig hadde jeg ringt barnevernet om min 14 årige nabo var alene hjemme i 14 dager og passet søsken.
Gjest Gjest_regine_* Skrevet 27. juni 2007 #17 Skrevet 27. juni 2007 Det vittigste er at det kommer an på hvem som spør. Det har da vært endeløse tråder her om hvor uansvarlig foreldre er som lar unger i siste halvdel av tenårene være hjemme alene. Tråder hvor den ene etter den andre hyler om barnevernet om "barna" er alene hjemme om kvelden/natta - selv om "barnet" er 16/17 år. Nå har vi jo også tråden om tenåringsbarn og ferie, hvor det igjen viser seg at flere plutselig mener at 12-åringer godt kan være hjemme alene. til denne tråden: Jeg skjønner godt at trådstarter reagerer. Det høres ut som om far i denne situasjonen er mer opptatt av at barna IKKE skal til mor, enn å i vareta deres interesser.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #18 Skrevet 27. juni 2007 Da mine barn var 9 mnd, 6 år og 7 år var en jente på 13 år barnevakt om natten mens jeg var på jobb. Det gikk fint. Nå er min datter som er 16 på sykkeltur med en venninne. Langt hjemmenfra. Sykler ca 9 mil hver dag og sover i telt. Det går også helt fint. Men enig i prinsippet at faren bør gi deg beskjed. Kanskje barna selv ønsket å være alene der istedet for å dra hjem tidligere? Eller kanskje det er viktig for han at de sover der så han slipper å betale så mye barnebidrag? I vårt tilfelle har faren en samværsavtale som halverer hans barnebidrag. Men i praksis har han ingen interesse av barna, og de er sjelden der.
Gjest Miss Guided Skrevet 27. juni 2007 #19 Skrevet 27. juni 2007 : TS her: Her på KG har det vært endeløse diskusjoner om snop i hverdagen, is hos naboen, hvor mye tv titting som er forsvarlig.... men at en 12 åring har ansvar for sine yngre søsken hele natta for at mor og far skal ut og danse, eller er alene hjemme 14 dager for at mor og far skal på ferie Jeg har ikke ord. Personlig hadde jeg ringt barnevernet om min 14 årige nabo var alene hjemme i 14 dager og passet søsken. Jeg ville ikke være med på ferie, og min bror ville heller ikke. De hadde med seg yngstemann og vi hadde back-up i nærmiljøet hvis det skulle skje noe. Og det gjorde det aldri, og vi klarte å ta vare både på oss, hus og penger. Og jeg var 15 sommeren jeg ble konfirmert. Men som sagt unger er forskjellige, noen er absolutt ikke modne for dette.
Gjest Miss Guided Skrevet 27. juni 2007 #20 Skrevet 27. juni 2007 Og for min del hadde det nok også noe å si at hjemme var best uten foreldrene mine til stede, jf. andre innlegg fra meg i anledning oppvekstvilkår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå