Gjest kirsten Skrevet 13. mars 2003 #1 Skrevet 13. mars 2003 Jeg lurer på hva grunnen er til at stor hvit brudekjole er forbeholdt kirkelig vielse? Hvorfor skal man kle seg annerledes ved borgelig vielse? Blir dette overholdt i dag? Hva er denne historiske skikken begrunnet i? Jeg vil gifte meg på et spesielt sted med stor hvit brudekjole og av en advokat el. men har fått flere signaler om at jeg ikke "kan" ha kjole med litt slep og slør da. Jeg forstår ikke hvorfor. kan noen forklare??!?
Gjest Cruella Skrevet 13. mars 2003 #2 Skrevet 13. mars 2003 Ingen regler på det, men personlig synes jeg det ser litt malplassert ut med en gedigen brudekjole hos byfogden. L-B
Klips Skrevet 13. mars 2003 #3 Skrevet 13. mars 2003 Er det ikke typisk at noen alltid mener man ikke kan ett eller annet? Giftet meg i tinghuset i Oslo i mammas kritthvite brudekjole med slep. Kunne aldri tenkt meg noe annet. Og hvis noen mente det ikke passet seg, så har de tydeligvis en annen smak enn meg, og da er det likegyldig for meg hva de mener :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2003 #4 Skrevet 13. mars 2003 Gift deg i den kjolen du vil! Men det er kanskje litt mer høytid over en kirke enn et vanlig byfogdkontor (Oslo Tinghus er kanskje litt annerledes)? Hvis du derimot ikke skal gifte deg inne hos byfogden, men ute et eller annet sted, kan ikke jeg se NOEN grunn til at du ikke kan ha den kjolen du vil!
Pip Skrevet 13. mars 2003 #5 Skrevet 13. mars 2003 Alltid noen som vet hva som passer seg, vet du... Da jeg var på kjolejakt, visste jeg veldig godt hva jeg ville ha. Nemlig en enkel kjole, med et relativt smalt skjørt som hang naturlig, uten underskjørt og greier. På en salong jeg var, var det en ekspeditrise som sa at 'sånn kjole som du vil ha, har vi ikke'. Men jeg så jo en som hang der, som jeg gjerne ville prøve, og ba om å få lov tild et. Da sa hun 'Å nei, det går da ikke an. Den kjolen får du vente med til neste gang du skal gifte deg!' Makan!! Ble heeelt paff jeg, og du kan si at jeg ha'kke bestilt kjolen min der!! (PS: For å få et inntrykk - den nederste kjolen her ligner den jeg skal ha. Minus det beltegreiene... Den jeg ville prøve lignet veldig, men uten ermer: http://www.whollymatrimony.com/DressContes...harchive14.html ) Moralen får bli: Du vet nok selv hvilken type kjole du vil ha, og det er tross alt du som skal gå med den. Når det er sagt - grunnen til at store 'bløtkakekjoler' aldri har vært i skuddet ved borgerlige vielser, er vel at de ofte foregår på sorenskriverkontor o.l. Og der ville liksom den kjolen tatt opp en stor prosentandel av plassen i rommet, og proporsjonene kunne blitt litt feil, på en måte... Men, som en eller annen skrev - skal du ha vielsen et annet sted, f.eks. utendørs, er det da vel ingen forskjell på hvilke antrekk man bruker å ha?
Imax Skrevet 13. mars 2003 #6 Skrevet 13. mars 2003 Velg det DU vil, dropp eventuelle tradisjoner og andres meninger. Jeg fortalte f.eks. en venninne at jeg ønsket å ha på meg en spesiell klokke når jeg skal gifte meg, og fikk beskjed om: Du kan da ikke ha på deg klokke når du skal gifte deg! Det går ikke an! Og jeg som er klokkoman (har over 40...) Så når noen sier det ikke går, så kjør på! Det er ditt bryllup, du bestemmer.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2003 #7 Skrevet 13. mars 2003 Man blir da like mye gift om man gjør det borgerlig eller i en kirke, gjør man ikke? Reglene er de samme, som ektefolk får man de samme rettigheter og plikter om man gifter seg i kirke eller på tinghus, gjør man ikke? Og da kan man vel ha hvit kjole med slep og slør og full pakke enten man gifter seg her eller der, hvis man ønsker det? KLART DET!!!! Alle de rare "skikkene" som finnes, blir helt ør her:) -Hildegard
Arwen Skrevet 13. mars 2003 #8 Skrevet 13. mars 2003 (PS: For å få et inntrykk - den nederste kjolen her ligner den jeg skal ha. Minus det beltegreiene... Den jeg ville prøve lignet veldig, men uten ermer:http://www.whollymatrimony.com/DressContest/dressmontharchive14.html) Er det bare hos meg denne linken ikke virker?
Pip Skrevet 13. mars 2003 #9 Skrevet 13. mars 2003 Arwen - Neida, du hadde helt rett! (Fikk opp noe verktøy-greier jeg... hehe). Det var en parentes som hadde sneket seg med i linken. Men nå virker'n!!
Gjest Cruella Skrevet 14. mars 2003 #11 Skrevet 14. mars 2003 Klips og Pip; når man starter en slik tråd hvor man ønsker tilbakemeldinger, er det vel det man ønsker å få?? PERSONLIG mente jeg det jeg skrev, at JEG synes det er malplassert, hva andre evt. velger, er heldigvis ikke min business! Lisa-Beth
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2003 #12 Skrevet 14. mars 2003 Tror ikke noen av dem mente noe galt om utsanget ditt, Lisa-Beth, det var vel heller snakk om folk generelt som alltid mener at de vet bedre.
Gjest Cruella Skrevet 14. mars 2003 #13 Skrevet 14. mars 2003 Ser at jeg kan ha mistolket det, Gjest. :oops: I så fall, tar jeg det tilbake Klips og Pip. Lisa-Beth *sliten, men glad det er fredag*
starie Skrevet 14. mars 2003 #14 Skrevet 14. mars 2003 Dette får være opp til deg. Vil du gifte deg med "skikkelig" kjole så gjør du det!
Junebug Skrevet 14. mars 2003 #15 Skrevet 14. mars 2003 Gift deg i den kjolen du vil! Det er ingen grunn til at du ikke kan ha stor og brudete kjole i borgerlig vielse. På en salong jeg var, var det en ekspeditrise som sa at 'sånn kjole som du vil ha, har vi ikke'. Men jeg så jo en som hang der, som jeg gjerne ville prøve, og ba om å få lov tild et. Da sa hun 'Å nei, det går da ikke an. Den kjolen får du vente med til neste gang du skal gifte deg!' Makan!! Ble heeelt paff jeg, og du kan si at jeg ha'kke bestilt kjolen min der!! SA HUN DET??! Hvor frekk kan man være? Og hun var ansatt i denne butikken? - Ansatt for å skremme vekk kunder, eller?
Pip Skrevet 14. mars 2003 #16 Skrevet 14. mars 2003 Lisa-Beth - Sorry... Jeg mente virkelig ikke å forvirre/irritere deg, men å komme med et noenlunde saklig innlegg i debatten... Poenget er at JA, Junebug, hun sa det, og jeg har virkelig aldri opplevd makan i hele mitt liv! Og det er liksom en oppmuntring til deg det da vettu Lisa-Beth - noen mener alltid at det du gjør er dumt, at det heller burde vært slik og sånn. Men så er det også som regel noen som mener noe annet, da, og er enig med deg! Så følg ditt eget hjerte, du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå