Gjest Gjest_Snartbrud_* Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Vi har alltid vært veldig glad i lovsanger og vi er kristne begge to, så dette er en del av vår hverdag og som betyr mye for oss. Var nettopp i et bryllup hvor det ble brukt en begravelsessang som salme i kirken og det føltes litt rart for meg selv om det sikkert var en god mening bak det og betydde noe for dem Vil det da også virke rart om man har sanger som mer mer lik lovsanger enn typiske trege salmer? Og vil det virke rart om man har sanger på engelsk istedet for norsk? Vi liker godt flere amerikanske salmer og synes de er veldig fine slik som shout to the lord for eksempel... noen meninger?
Pastor Knut Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 Vi har alltid vært veldig glad i lovsanger og vi er kristne begge to, så dette er en del av vår hverdag og som betyr mye for oss. Var nettopp i et bryllup hvor det ble brukt en begravelsessang som salme i kirken og det føltes litt rart for meg selv om det sikkert var en god mening bak det og betydde noe for dem Vil det da også virke rart om man har sanger som mer mer lik lovsanger enn typiske trege salmer? Og vil det virke rart om man har sanger på engelsk istedet for norsk? Vi liker godt flere amerikanske salmer og synes de er veldig fine slik som shout to the lord for eksempel... noen meninger? Husker at Per Lønning for ikke så lang tid tilbake klaget over at man sang mer lovsanger enn salmer i kirken nå om dagen, he he. Det går sikkert greit. Det går helt greit å synge engelske sanger. Men som alltid i slike sammenhenger, du/dere må avtale med organist og prest. (Ps. Salmer er da ikke trege, der synes jeg du var urettferdig :-) )
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 Jeg tror ikke det er noe problem om dere velger engelske lovsanger eller andre lovsanger hvis dere vil det. "Jeg vil gi deg o Herre min lovsang" begynner å bli en del brukt i brylluper og er et eksempel på at nyere lovsanger er i ferd med å komme inn i vielser også. Det viktigste er at dere spør litt i god tid og skaffer noter til de som skal spille. En annen ting som kan være lurt å ha tenkt gjennom er om dette er sanger som er lette å synge i den forsamlingen dere skal være under vielsen deres. Shout to the lord er veldig fin med fullt komp, men egner seg ikke på orgel. Den kan fungere på piano, men med den sangen er det veldig lurt å ha forsangere. Det er ikke en enkel sang å synge hvis man aldri har hørt den før. At begravelsessalmer blir brukt kan være fordi mange salmer egner seg og brukes både i bryllup og begravelser. De to mest vanlige salmene i bryllup er også blant de to mest vanlige i begravelser. Slike veldig kjente salmer er det også større sjans til at folk kan, enn om man velger andre. Jeg synes likevel at tanken på å velge noe alternativt er god, men det krever litt ekstra av forsamlingen.
naley Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 kommer an på kirken vel og organisten som skal spille. Eller vist dere har noen som kan spille for dere så kan dere ha det. Var i et bryllup der ungdommene i menigheten sang i bryllupet, det var så nydelig (Sang lovsangene i stede for salmer) Og da hadde de også pastoren fra menigheten som "prest", Men var i en kirke. Så de viste at det var fult mulig! Ville gjerne selv hatt det, men manglet folk til å spille for meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå