Gå til innhold

Bruke dagslinser flere dager?

Gjest Gjest_Linselus_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linselus_*

Er det skadelig for øyet å bruke den samme dagslinsen flere dager på rad?

Man bruker jo en månedslinse en hel måned. Er det noen forskjell på de to, utenom at månedslinsen er tjukkere for at den skal tåle mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er en stor forskjell: Dagslinser er laget for å bli brukt ÉN dag, månedslinser er laget for å bli brukt en hel måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dersom du bruker linsene feil korter du ned på det antall år du faktisk kan bruke linser. I andre land der de har vært mindre hysteriske med renhold og bruk av linser enn her i landet får folk sykdommer på øynene som gjør dem ute av stand til å bruke linser eller få synet korrigert skikkelig.

Bruk dagslinsene en dag. Skal du likevel eksperimentere med dem over flere dager så bør du rense dem etter bruk. Men jeg ville altså ikke gjort det, og ikke skjønner jeg poenget heller siden nettopp det at de går rett i bosset uten stell er poenget med dagslinser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis brukte dagslinser i mellom noen uker og en mnd sammenhengende. Han fikk store blodutredelser i øynene og begynte å se dårlig. Da han endelig fikk surret seg til øyelegen fikk han skikkelig kjeft for å ikke ha brukt linsene ordentlig. Han holdt på å bli blind. Heldiggris som han er gikk det bra...

Endret av Rainbow Brite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Nei nei nei nei nei!

Dagslinser er for EN dag, en dagslinse har lettere for å samle oppbakterier over tid enn en månedslinse, pluss dagslinser lar ikke øyet puste noe særlig.

Månedslinser er ca det samme som dagslinser, men månedslinser tas ut hver eneste kveld og renses før og etter man tar de av, de er tykkere og tåler å håndteres mer, men skal brukes som dagslinser..alså en begrenset periode pr dag.

Døgnlinser derimot, kan du ha på i strekk i 4 - 5 uker, den lar øyet puste og renser seg selv mer eller mindre og er mer skånsom for øyet.

Så skal du ha linser på flere dager i strekk, skaff døgnlinser.

Men ikke før du sjekker med en optiker, for ikke alle kan bruke døgnlinser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Saken er at jeg kjøpte månedlinser for første gang nylig, men jeg ødela den ene etter et par dager. Syns det blir dyrt å kjøpe nye månedslinser allerede. Da jeg ikke hadde brillene mine der jeg var da jeg mistet linsen, kjøpte jeg noen enkle dagslinser. Har siden brukt disse noen dager hver, men selvsagt brukt linsevæske og behandlet dem som månedslinser. Er det fortsatt dumt, uhygienisk og farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Zebra_*
Saken er at jeg kjøpte månedlinser for første gang nylig, men jeg ødela den ene etter et par dager. Syns det blir dyrt å kjøpe nye månedslinser allerede. Da jeg ikke hadde brillene mine der jeg var da jeg mistet linsen, kjøpte jeg noen enkle dagslinser. Har siden brukt disse noen dager hver, men selvsagt brukt linsevæske og behandlet dem som månedslinser. Er det fortsatt dumt, uhygienisk og farlig?

Spør deg selv om du kommer til å ha bruk for å se resten av livet.

Er svaret nei, da kan du bruke samme paret dagslinser i flere måneder.

Har du bruk for synet i årene fremover, så slurver du ikke med linsebruken.

Så enkelt er det, og det er ditt ansvar.

Personlig så driter jeg i om du blir blind (men jeg slutter aldri å overraske meg over alle de som slurver med linsebruken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brukt dagslinse mer enn en dag.

Slurving med linsene lønner seg absolutt ikke. Innleggende ovenfor er ikke skremselspropaganda, men fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dagslinser - focus dailies.

Sist jeg var på øyesjekk så sa optikeren at hvis jeg ikke brukte mer briller, så ville ikke øynene mine tåle linser mer :tristbla: Jeg brukte linser fra ca 8 om morgenen til jeg la meg, og det var tydeligvs altfor lenge for mine øyne.

Optikeren sa faktisk at jeg burde vurdere å bruke månedslinser fordi de "puster" bedre. Men jeg er blitt bortskjemt med dagslinser, så nei takk. Og nå etter skjerpet brillebruk er øynene (mer spesifikt, innsiden av øyelokket) i tipptopp stand igjen, yey.

Lang avhandling, men jeg tror at dagslinser er bare dagslinser for en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Mhhmm har selv brukt dagslinser i en uke i strekk opptil flere ganger, aldri merket noe problem. Men øyet vil renne om natten og du vil våkne med litt slim rundt øyne. Vil ikke anbefale det og dessuten så koster månedslinser mindre. De puster bedre, som nevnt over, og å holde oksygen ifra øyne over lengre tid kan kanskje være skadelig, hvem vet, vi vet mer om bruk og konsekvens av linser om 20 år.

Har brukt linser daglig i snart 7 år, aldri hatt noen pauser med briller, for ganske enkelt, jeg har ingen briller.

"Sist jeg var på øyesjekk så sa optikeren at hvis jeg ikke brukte mer briller, så ville ikke øynene mine tåle linser mer"

Dette er bare tull, tro meg. Det kan være at du har spesielt utsatte øyne og da burde du følge optikerens råd så ikke hør meg i det tilfellet. For alle som har et normalt sett med øyne så er trenger man ikke å sende de på avenningsklinikk :P. Han vil ganske enkelt selge briller, spiller ingen rolle hvor sympatisk og "omtenksom" han er, fakta er at butikker trenger salg for å overleve.

Poenget mitt er at det er ikke krise, er du så redd for infeksjoner at du ikke beveger deg ut av sengen når du har et kutt fra kjøkkenkniven på hånden? Nei selvfølgelig ikke, kroppen er mer robust enn som så.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sist jeg var på øyesjekk så sa optikeren at hvis jeg ikke brukte mer briller, så ville ikke øynene mine tåle linser mer"

Dette er bare tull, tro meg.

Dine øyne, så fortsett gjerne sånn...

En optiker viste meg noen bilder av ødelagte øyne (pga. linseer), og sa at det kan gå bra de første 50 - 100 eller kanskje 1000 gangene man slurver.

Slurver man med rengjøring, bruker linsene lenger enn beregnet øker faren for infeksjoner og betennelser.

Hva er poenget med å slurve og å bruke dagslinser i flere enn en dag? Spare penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagslinser er, som tidligere nevnt her, ikke laget for å sove med eller å bruke i flere dager. Bruk heller pengene på nye månedslinser. Du kan få alvorlige betennelser som i verste fall kan skade synet ditt, eller få skader som gjør at du må slutte med linser i lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bruker linsene feil korter du ned på det antall år du faktisk kan bruke linser.

Er dette fakta? Og i tilfelle hvorfor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...