Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Til dere som studerer og jobber utenom:

Betaler dere ned studielånet i løpet av studietiden, eller tar dere dette når dere har fått jobb?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det hadde jo vært helt idiotisk å betale ned lånet før rentene begynner å løpe. Da bør du heller sette evt penger på en høyrentekonto og dermed tjene penger på dem til så lenge.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Betaler selvsagt etter endt utdanning. Er det ikke det de fleste gjør?

Skrevet
Betaler selvsagt etter endt utdanning. Er det ikke det de fleste gjør?

Skulle tro det ja, noe annet ville være ren idioti.

Eneste grunen jeg ser til å nedbetale lånet mens en fortsatt er student er hvis en ikke lenger mottar støtte og ikke har krav på rentefritak (f.eks. hvis en er mer enn 1 år forsinket i studiene.)

Skrevet

Jeg har et studielån på 80 000 som jeg har muligheten til å betale ned ved en innbetaling. Lønner det seg ikke å betale alt i en jafs? Jeg har lite lyst å sitte med lån oppover ørene til jeg blir 40. Antageligvis må jeg ha nytt lån til høsten, burde jeg la være å betale ned første lånet nå da? og heller få et dobbelt så stor lån til neste år, som jeg antageligvis ikke kan nedbetale i et jafs?

Jeg skjønner meg ikke på alt dette rentebestyret. Skjønner ikke hva som lønner seg eller ikke...

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du aldri noen gang kommer til å ha behov for å ta opp noe lån igjen, lønner det seg å betale ned alt med en gang når du er ferdig med studiene.

Hvis du regner med at du kommer til å trenge boliglån e.l, lønner det seg å vente med å betale ned studielånet, og heller bruke ekstra penger på boliglån eller andre lån.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har et studielån på 80 000 som jeg har muligheten til å betale ned ved en innbetaling. Lønner det seg ikke å betale alt i en jafs? Jeg har lite lyst å sitte med lån oppover ørene til jeg blir 40. Antageligvis må jeg ha nytt lån til høsten, burde jeg la være å betale ned første lånet nå da? og heller få et dobbelt så stor lån til neste år, som jeg antageligvis ikke kan nedbetale i et jafs?

Jeg skjønner meg ikke på alt dette rentebestyret. Skjønner ikke hva som lønner seg eller ikke...

Hvis du skal fortsette med studielån til høsten bør du absolutt ikke betale ned noe av lånet. Så lenge du er student løper ikke rentene på lånet ditt, så det "koster" ikke noe å vente. Da burde du heller sette de 80 000 kronene inn på høyrentekonto, så tjener du litt på dem mens du er student.

Skrevet (endret)
Jeg har et studielån på 80 000 som jeg har muligheten til å betale ned ved en innbetaling. Lønner det seg ikke å betale alt i en jafs?

Bare hvis du aldri har tenkt å ta opp mer lån igjen, hverken studielån eller andre typer lån (f.eks. boliglån). Hvis du skal studere mer, løper jo ikke renta heller. Hvis du har likvide midler som du kan bruke til å betale tilbake lånet men også planer om å ta opp mer lån til høsten er det fullstendig meningsløst å betale tilbake noe nå (bruk heller av de likvide midlene så du kan klare deg med å ta opp mindre lån i framtida, eller sett dem til side og la rentene jobbe litt til din fordel).

Har du andre lån (f.eks. boliglån) og samtidig mulighet til å betale ned ekstra, bør du alltid prioritere å betale ned på andre lån enn studielånet. Dette fordi studielånet er personlig og uten sikkerhet, og har en del spesielt gode betingelser (som at det kan fryses ved langvarig arbeidsledighet, bortfaller hvis man blir ufør, osv).

Endret av Leifr
Skrevet

Takk for svar. Da tror jeg at jeg satser på å la lånet løpe videre mens jeg har klar penger til å betale deler av lånet på en sparekonto. Jeg sparer i fond, rentespar. Håper det er gunstig.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg hadde også muligheten til å kvitte meg med alt studielån nylig, men valgte å bruke pengene som egenkapital til ny leilighet. Hadde jeg ikke hatt de pengene hadde vi kanskje fått lånt halvparten av det vi faktisk fikk låne.

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke betalt på lånet før rentene begynner å løpe.

Etter 3 år på høyskole hadde jeg 130000 i studielån. Bodde så i Finnmark i 5 år og fikk nedskrevet mye av studielånet, betalte veldig lite selv. Da vi flyttet fra Finnmark i fjor, betalte jeg ut resten av studielånet i et jafs. Så nå har jeg ikke et øre i studielån :)

Endret av vsn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...