Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dog, om det verste scenarioet man kan se for seg er at 16åringen snur døgnet og spiller for mye PC.. så tror jeg man har en veldig kjekk og grei 16åring ;)
:ler: Du sier noe...
Videoannonse
Annonse
Gjest Lovely
Skrevet

Jeg synes det er kjempebra av TS og oss andre :sjenert: som legger tilrette for en fin ferie for tennåringen OG foreldre. Det er flott å ha ferier sammen så lenge en kan, dette skaper samhold, flere felles minner, opplevelser utenom hverdagen og sterkere bånd. Å slippe tøylene litt etter litt kan en gjøre utenom feriene, jeg tror at i det lange løp så er det positivt at tennåringen føler seg sett og verdsatt ved at foreldrene gjerne vil tilbringe tid sammen med dem på alles premisser:rødme:

Skrevet

Til Pet og gjest thea: Joda jeg vet jo det fryktelig godt. Jeg har vært alene hjemme siden jeg var 15 år sånn sett. Så har ikke noe problem der i gården. Det var ikke det som var poenget. Poenget var at det er kjedelig for tennåringer og unge voksne å dra alene på ferie med foreldre bare. Å ha med en venn er bedre liksom.

Og for dere som lurer på det: Jeg har mast om denne turen i 10 år, og når det endelig skjer, dog litt ubeleilig alder, så føler jeg at jeg må. Og de er litt oppspilte selv og kan ikke bare si at nei nå vil jeg ikke.. Men ja:) Synes det er koselig,for all del. Men litt kjedelig innimellom.

Skrevet

Ts etterlyste forslag til hva hun kunne finne på i ferien med 16 åringen sin.

Hva med disneyworld i Paris da. Det er jo morro uansett alder og Paris har jo mye annet å by på også. Eller hva med en tur til Gøteborg og besøke Liseberg eller København med Tivoli og Zoo. Dette var i alle fall noe mine barn synes var topp å være med på når de var tenåringer. Og i dag også for den saks skyld.

Til diskusjonen om å la tenåringer være hjemme alene så finnes det vel ikke noe fasitsvar på det. Jeg har selv 3 barn som nå er blitt 26 - 23 og 20 og med de 2 eldste så var det ikke noe problem å la dem være alene noen dager når de var 16 år men jeg var da aldri lenger unna enn at jeg kunne være hjemme i løpet av 2 timer i tilfelle noe skulle skje. Med den yngste så trengte han litt mere tilsyn i den alderen så det var aldri aktuellt å dra noen steder uten at han var med.

Så det er forskjell på barn og ting som hvor man bor og om man har noen i nærheten som kan se litt etter spiller vel også en stor rolle. Og ikke minst hvordan man selv er som person. Jeg er vel litt mye hønemor som har hatt problemer med å slappe av om jeg ikke har kunnet være trygg på at tenåringen har kunnet klare seg bra alene.

Vel i dag er alle voksne og bor sammen med ektefeller/samboere og klarer seg veldig bra. Og vi kan reise på tur alene uten å bekymre oss over barna. Men nå vil de være med hele gjengen så til neste sommer bir det alle 3 med partnere + oss og et barnebarn som er ventet til jul. Håper TS finner noe som dere begge vil trives med og at dere får en fin ferie sammen.

Gjest Gjest
Skrevet
Haha, til siste kommentar. Hva skal du gjøre den dagen ungene blir voksne og kommer på overnattingsbesøk? Skal de sove på hver sitt rom da?

Når de er voksne får de selvfølgelig dele soverom og seng med kjæreste/samboer/ektefelle i mitt hus. Når de er 16 får de ikke det - ikke med min velsignelse.

Det har med holdninger å gjøre. Jeg kan ikke nekte dem, men jeg kan vise i handling hva jeg mener. Jeg mener at 16-åringer ikke trenger å ha et voldsomt aktivt og seriøst seksualliv. De er i startfasen. Dette som en motvekt til påvirkning fra jevnaldrende og media, hvor man nærmest er en teiting om man ikke er ekspert på avansert sex når man er 16-17 år.

Jeg husker at jeg selv følte meg dum som var jomfru i den høye alder av 16... idag synes jeg dette kappløpet i ungdomsskolen er rett og slett feilinformasjon. Konkurransen er egentlig ikke om å være først, men over tid å skaffe seg et godt sexliv hvor man er glad i egen kropp og kroppslige gleder. Å være først er ikke det samme som å være penest.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det galt at to mennesker som er glad i hverandre og er over den seksuelle lavalder har sex? Akkurat det synes jeg er en noe spesiell tankegang.

I seg selv er det ikke galt, men i mitt hus er det mine regler. Jeg trenger ikke å legge til rette for at min 16-åring skal praktisere masse sex. Jeg kan ikke hindre dem, men jeg trenger heller ikke legge til rette for det.

Jeg kommer også til å snakke mye om at sex er noe personlig og nært, noe man skal ha for sin egen del og fordi man ønsker det, ikke fordi alle andre i klassen har det. Eller gutten presser på. Jeg tror det er fint for ungdommer å ha en mor og far som er litt strenge der.

Gjest Gjest
Skrevet
Så selvom man kanskje til dels stoler på egne barn i hverdagen så er det uansvarlig å overlate så unge til seg selv når foreldrene reiser bort. Jeg vet om folk som har fått avkortet forsikring for ting som skjedde mens foreldrene var på ferietur og overlot huset til tenåringssønnen ... Huset var nærmest ramponert da de kom hjem fra ferie.

For det nytter nemlig ikke bare å stole på egne barn - nå til dags sprer rykter om alene-hjemme-hus seg som ild i tørt gress .. det er rett og slett naivt og uforsvarlig å la en 15-16 åring sitte hjemme med ansvar for hus og hjem mens foreldrene tar seg ferie ...

Man har da vel nøkler nå også? Det er da vel bare å låse døren. Om noen bryter seg inn, er det innbrudd. Ha telefonnummer til politiet liggende på godt synlig sted.

Jeg har også sett oppslag i aviser om hjemme-alene fester som går galt. Dette er by-unger, de ramponerer med vilje. Mine unger skal ha såpass ryggrad at de takler å ikke bli likt av byramp.

Skrevet
Når de er voksne får de selvfølgelig dele soverom og seng med kjæreste/samboer/ektefelle i mitt hus. Når de er 16 får de ikke det - ikke med min velsignelse.

Det har med holdninger å gjøre. Jeg kan ikke nekte dem, men jeg kan vise i handling hva jeg mener. Jeg mener at 16-åringer ikke trenger å ha et voldsomt aktivt og seriøst seksualliv. De er i startfasen. Dette som en motvekt til påvirkning fra jevnaldrende og media, hvor man nærmest er en teiting om man ikke er ekspert på avansert sex når man er 16-17 år.

Jeg husker at jeg selv følte meg dum som var jomfru i den høye alder av 16... idag synes jeg dette kappløpet i ungdomsskolen er rett og slett feilinformasjon. Konkurransen er egentlig ikke om å være først, men over tid å skaffe seg et godt sexliv hvor man er glad i egen kropp og kroppslige gleder. Å være først er ikke det samme som å være penest.

OK, så du synes det er bedre at ungdom har sex ute i skogen, på toaletter eller på andre offentlige steder?

Gjest Gjest
Skrevet
OK, så du synes det er bedre at ungdom har sex ute i skogen, på toaletter eller på andre offentlige steder?

Hvis alternativet er overnatting i mitt hus, så ja. Hvis de er så lystne at de ikke klarer å holde seg, så tåler de litt granbar.

Om de velger å flytte ut, bestemmer de selvsagt selv.

Skrevet

Jeg synes du skrev noe om at sex skulle være en fin opplevelse, jeg..

Gjest Gjest_VesleBråka_*
Skrevet
Jeg synes du skrev noe om at sex skulle være en fin opplevelse, jeg..

Ja, og? Må jeg re opp seng til 16-åringen, legge frem kama sutra og kondomer, og ønske lykke til med overnattingen for at sex skal være en fin opplevelse??

JEG synes 16-åringer kan bli kjent med sin egen kropp, og begynne å tafse på kjærestens kropp. Ikke sette igang med noe seriøst sex-liv. Jeg liker IKKE trenden idag hvor 16-åringer tror de må være sexperter siden de er lovlig. Det er uansett utrolig viktig at foreldrene stiller med holdninger og fjerner de verste misforståelsene. Man må nemlig ikke være fullbefaren i sengegleder i så ung alder, man må ikke ha peiling på analsex og andre former for avansert sex.

Og hvorfor er det en dårlig opplevelse at de kliner og tafser i skogen??

Skrevet

I skogen, på et skittent ekkelt toalett.. you name it. De har kanskje ikke kondom tilgjengelig, og det kan bli en ekkel skitten opplevelse for begge to. De er kanskje ikke forberedt på at jenta kan komme til å blø litt f.eks.

Gjest Lovely
Skrevet
I skogen, på et skittent ekkelt toalett.. you name it. De har kanskje ikke kondom tilgjengelig, og det kan bli en ekkel skitten opplevelse for begge to. De er kanskje ikke forberedt på at jenta kan komme til å blø litt f.eks.

Det var da veldig som du hengte deg opp i det skitne toalettet, jeg tror bedre om ungdom i dag enn at det er der de har sin første opplevelse av sex - foreldrene er da borte fra huset noen ganger f.eks - på jobb eller fest/selskap. Dessuten tror jeg de fleste 16 åringer er så opplyst i dag at de er klar over at det er vondt når jomfruhinnen brister og at de er forberedt på å blø litt de første gangene. :hallo:

Gjest DyneTryne
Skrevet

Wacken er bra for metalhuekids har jeg hørt :) er du norsk, får du gratis øl (kanskje ikke aktuelt for dere da) siden de elsker norsk black metal der nede :ler:

Skrevet
Wacken er bra for metalhuekids har jeg hørt :) er du norsk, får du gratis øl (kanskje ikke aktuelt for dere da) siden de elsker norsk black metal der nede :ler:

Vet du noe mer om Wacken? Jeg har evt tenkt å holde meg veldig i bakgrunnen, så langt i bakgrunnen som jeg kan komme, faktisk... Lurer på hvordan det er for 16-17-åringer å gå rundt der på egenhånd. Er det lett å få kjøpt alkohol, f eks? Hvordan er det på campen der?

Skrevet

Ang dette om sex og 16-åringer... Hvis 16-åringen har sex med kjæresten sin, hvordan har dere som ikke vil tillate dette hjemme tenkt å forklare dette for ungdommen? Ungdom i den alderen godtar ikke lettvinte forklaringer uten videre (ihvertfall ikke min 16-åring). Er det noen vits i å si at man mener de skal vente hvis de allerede er i gang? Jeg synes dette bare blir dumt. 16-åringer er da fullt ut i stand til å ha et godt sexliv så hvorfor skal man gjøre det vanskelig for dem ved å nekte dem å ha det i komfortable og trygge omgivelser?

Gjest DyneTryne
Skrevet

Nja, vet ikke så mye.. har to storebrødre som er helt ville etter metal og annen sinnamusikk, så dette er egentlig alt jeg vet..

Vet om en 17åring som drar ned dit med kompiser som er 1-2 år eldre enn han, så det skal ikke være SÅ galt iallfall..

Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden altså...

Jeg synes vi undervurdere dagens tenåringer. De har allverdens hjelpemidler, og tilgang til informasjon om alt mulig. Tipper de vet mer om det meste enn hva vi gjorde da vi var på samme alder! Dersom man med hånden på hjertet kan si at man har oppdratt sine barn til å bli fornuftige, selvstendig tenkende og handlende mennesker, ser jeg ikke problemet med at de kan være hjemme alene en uke eller to i en alder av 16 år. I tillegg har man jo lært dem en del praktiske ting, som å lage mat og vaske klær, hus o.l. dersom man har sydd puter under armene deres, forstår jeg at dere er skeptiske til å la dem være alene. Da har de jo ikke lært å ta vare på seg selv.

Hvem vet? H*n flytter kanskje ut om et par mndrs tid for å gå på skole uansett.. Hva skal man gjøre da? Låse de inne og rope nei nei? For å lære må man stå på egne ben, tryne, reise seg, ta lærdom av det og gå videre. Det hjelper ikke å sy puter under armene på dem, og man kan ikke beskytte sine avkom helt til de blir 18. For hva skjer da? Jo de tryner hardere.. Verden er ikke slik at mamma alltid er der og kan ta avgjørelsene og ordne opp etter en.

Nei, sett ned noen regler, og konsekvenser for dem dersom de blir brutt, og la ham/henne prøve å stå på egne ben. Allier dere med noen som kan stikke innom og som h*n kontakte og som kan hjelpe dersom det skulle oppstå en krisesitasjon. Av og til må vi legge vår egen frykt til side for at våre barn skal kunne utvikle seg og lære.

mulig jeg er litt kvass og får en del pepper, men men...

Gjest Rosin
Skrevet

Jeg syns det høres kult ut å reise på ferie slik som dere har planlagt. Da jeg var 16 var jeg med mine foreldre på ferie for siste gang. Jeg hadde ikke trivdes med å være alene mer enn en natt eller to på den alderen. Det slapp jeg heldigvis også før jeg flyttet hjemmefra som 19 åring :)

Hvis dere tar turen innom Berlin kan Sonysenteret anbefales. Det er et high-tech kult senter med mange kule restauranter og kafeer. Om kvelden er det fargespill i taket.

Reiser dere til Paris anbefaler jeg La Defense. Dette er et stilig område med mange stilige bygg. Det fins blant annet et sirkelformet bygg med kino. Du ligger i stolen og ser film over ca 180 grader. Vil tro at dette kan fenge en 16 åring med interesse for data og design.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet
Jeg sliter med å finne ut hva jeg skal gjøre i ferien med sønnen min på 16! Skal ikke ha ferie før om fire uker, så jeg har litt tid på å planlegge. Hva gjør dere med tenåringer som ikke liker soling og badeliv i ferien? Tenkte litt på Interrail, men det har jo blitt så dyrt! Ikke det at jeg ikke har penger, men jeg synes det var uforholdsmessig dyrt... Storbyferie kan være aktuelt, men da blir det jo bare for noen dager og dessuten er det jo temmelig varmt å tråkke rundt i en storby i juli/august. Han er stort sett bare interessert i data og musikk, ikke sportsinteressert i det hele tatt. Jeg får ikke noe svar når jeg spør hva han vil, han vil vel egentlig bare være hjemme med kompisene sine, men han er jo ikke gammel nok til å være alene hjemme og jeg vil ikke sitte hjemme i ferien! Hva gjør dere andre tenåringsforeldre? Hva synes deres tenåringer er kult å gjøre i ferien (bortsett fra å dra på festival, noe han ikke får lov til)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...