Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis gutten syns det er greit å være med på tur, er det vel ikke noe å mase med? Jeg var 16 første gang foreldrene mine dro på ferie uten meg. Hvis de hadde vært innstilt på å ha meg med på den turen, hadde jeg gjort alt i min makt for å slippe.

Videoannonse
Annonse
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Jaha? Og poenget ditt er? Jeg skriver at de fleste tenåringsgutter ikke synes det er kult å reise på ferie alene med moren sin. Er det galt av meg å si?

Skjønner hva du mener å ytrer, men det er ikke alle tennåringer som "har godt" av å være hjemme alene i en hel uke eller mere.

Det kommer helt ann på adferden til tennåringen.

Selvom man er 16 år og kanskje syns det er "dølt" å være med mamma på ferie, er det ikke dermed sagt, at en forelder skal føye seg etter det "guttevalpen" ber om.

Du er ikke voksen selvom du er 16 år, selvom noen tror dem er det.

De fleste tennåringer vil vel helst være hjemme eller dra et annet sted med kompiser, uten at mamma eller pappa er der.

Dessuten så sier trådstarter at dem har et godt forhold, trives i hverandres selskap så problemet ligger ikke der i denne saken.

TS ber om tips til ferie rett og slett.

Endret av Silmarill
Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet
Helt enig med darkness| på alle punkter her...

Hvor gamle er barna dine?

Hadde du latt barnet ditt på 16 år som kanskje var en umulius være hjemme alene i leiligheten din i OSLO i en uke eller mere?

Skrevet

Det finnes vel andre alternativer enn å la 16åringen være helt mutters alene hjemme i to uker? Verken Pia eller jeg har vel ytret at vi mener at han bør får være alene hjemme uansett omstendigheter.

Alt jeg har sagt er at det mest sannsynlig er kjedelig for en 16år gammel gutt å reise på ferie alene sammen med moren. Én idé kan være å ta med en av kompisene hans. En annen kan være at han bor hos en kompis (hvor foreldrene til kompisen er hjemme) eller hos familie.

Dette sier jeg på generell basis. Jeg ser at trådstarter har funnet en fin løsning for dem.

Skrevet
Hadde du latt barnet ditt på 16 år som kanskje var en umulius være hjemme alene i leiligheten din i OSLO i en uke eller mere?

Er det verre å være alene i OSLO enn andre steder? Det festes og pules og drepes minst like mye, om ikke mer, andre steder, for ikke å snakke om på bygdene rundt omkring.

Gjest Jytte
Skrevet

Vi bor i en stor by og iår skal 16-åringen være hjemme mens mannen og jeg reiser på ferie. Men jeg hadde aldri tillatt ham å være hjemme hvis ikke storebroren også skulle vært hjemme.

Selvom jeg var hjemme fra jeg var 16 mens mor og far reiste på ferie - så er det helt andre tider nå .. det kan ikke en gang sammenlignes med tilstandene i min ungdom.

Så selvom man kanskje til dels stoler på egne barn i hverdagen så er det uansvarlig å overlate så unge til seg selv når foreldrene reiser bort. Jeg vet om folk som har fått avkortet forsikring for ting som skjedde mens foreldrene var på ferietur og overlot huset til tenåringssønnen ... Huset var nærmest ramponert da de kom hjem fra ferie.

For det nytter nemlig ikke bare å stole på egne barn - nå til dags sprer rykter om alene-hjemme-hus seg som ild i tørt gress .. det er rett og slett naivt og uforsvarlig å la en 15-16 åring sitte hjemme med ansvar for hus og hjem mens foreldrene tar seg ferie ...

Gjest Silmarill
Skrevet
Er det verre å være alene i OSLO enn andre steder? Det festes og pules og drepes minst like mye, om ikke mer, andre steder, for ikke å snakke om på bygdene rundt omkring.

Tror vel kanskje at det er litt verre på bøgda enn det er i Oslo.

Og er du vokst opp i Oslo, så er du vant med liv rundt deg og oppsøker det kanskje ikke like mye som om du bor på bøgda...vil jeg anta.

Skrevet

For de som alltid har bodd på bøgda så virker nok Oslo veldig stort og farlig ;)

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet
Det finnes vel andre alternativer enn å la 16åringen være helt mutters alene hjemme i to uker? Verken Pia eller jeg har vel ytret at vi mener at han bør får være alene hjemme uansett omstendigheter.

Alt jeg har sagt er at det mest sannsynlig er kjedelig for en 16år gammel gutt å reise på ferie alene sammen med moren. Én idé kan være å ta med en av kompisene hans. En annen kan være at han bor hos en kompis (hvor foreldrene til kompisen er hjemme) eller hos familie.

Dette sier jeg på generell basis. Jeg ser at trådstarter har funnet en fin løsning for dem.

Det er ikke bestandig at det er kjedelig å være med mamma og pappa på ferie. Foreldre kan gi barna ganske frie tøyler når dem er med dem på ferie, men at dem har bedre oversikt over hva dem gjør i forhold til om dem skulle passet huset alene i en uke eller to.

Dette skjønner du først når du får barn selv.

Alternativet om en løsning når barna er alene hjemme der noen andre passer på dem eller kommmer innom eller vet at dem er alene.

Skrevet

Jeg har heller aldri sagt at det alltid er kjedelig å reise med mamma og pappa på ferie. Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige.. Jeg sier at det kan være kjedelig for en gutt å reise med moren sin. Det hadde stilt seg litt annerledes om det f.eks var far og sønn eller mor og datter.

Argumentet ditt med at jeg først vil skjønne det når jeg får egne barn, blir bare for dumt. Jeg tror heller det er du som har glemt hvordan det er å være tenåring. Jeg har aldri påstått at det er OK for enhver 16åring å være alene hjemme i to uker. Jeg sier kun at det kan være dønn kjedelig for en SØNN å reise med sin MOR alene på ferie over lengre tid. Hvordan det løses, er uinteressant.

Gjest Jytte
Skrevet

Helt enig med deg der, Darkness .. vår yngste gadd ikke være med oss på ferie i år - fordi storebroren ikke lenger gidder bli med. Og for yngstemann hadde det blitt kjedelig alene med oss to.

Men jeg er sikker på at begge hadde blitt med faren på fotballtur til England .. og jeg er sikker på at eldstemann hadde hoppet i taket om vi skulle reist på cruise i Karibien .. osv .. Dersom man finner på noe litt spesielt, så blir de med ... ;)

Skrevet
Selvom jeg var hjemme fra jeg var 16 mens mor og far reiste på ferie - så er det helt andre tider nå .. det kan ikke en gang sammenlignes med tilstandene i min ungdom.

Så selvom man kanskje til dels stoler på egne barn i hverdagen så er det uansvarlig å overlate så unge til seg selv når foreldrene reiser bort.

Det er drøyt å si at det er uansvarlig å la en 16-åring være alene hjemme. Kanskje ville det være uansvarlig med dine barn, men det gjelder absolutt ikke for alle.

Jeg tror heller ikke på det du sier om at alt var så mye sikrere og bedre før. Jeg har hørt mange historier fra besteforeldre om ville fyllekalas og hjemme alene-fester som virker forbausende like det vi ser i dag. Forskjellen er bare at hvis noe skjer nå for tiden har alle hørt om det i løpet av et par timer. Sånn var det ikke før. Men like "ille" var det nok.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er tennåringsmor å gleder meg til ferie uten de to tennåringene mine. Det er bare sure miner og de kan bli hjemme med tilsyn av naboen.Skal være borte i 3 uker og de kan klare seg selv.

Gleder meg til endelig å få være uten disse maskoppene og sutrehuene :)

Gjest Jytte
Skrevet
Det er drøyt å si at det er uansvarlig å la en 16-åring være alene hjemme. Kanskje ville det være uansvarlig med dine barn, men det gjelder absolutt ikke for alle.

Jeg tror heller ikke på det du sier om at alt var så mye sikrere og bedre før. Jeg har hørt mange historier fra besteforeldre om ville fyllekalas og hjemme alene-fester som virker forbausende like det vi ser i dag. Forskjellen er bare at hvis noe skjer nå for tiden har alle hørt om det i løpet av et par timer. Sånn var det ikke før. Men like "ille" var det nok.

Det er jo nettopp den forskjellen som gjør det uansvarlig. Men vil folk ta slike sjanser så vel for meg .. jeg hadde aldri gjort det. Det tar noen få minutter å spre rykter via mobil .. Og det har vært tilfeller i nærmiljøet her hvor det plutselig har dukket opp 50-100 ungdommer og presset seg inn i hus .. Da nytter det ikke å stole på 16-åringen din lenger ...

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis man aldri får prøve seg blir man heller aldri klar. Hvis verden er blitt så farlig som noen her påstår (noe jeg ikke nødvendigvis tror på) så er det heller et argument for at det er enda viktigere at barna trener på å takle livet. Man kan ikke plutselig slippe noen fri den dagen de blir 18; det er fullstendig galskap. Det må gradvis bli mer frihet, noen som blant annet innebærer å la tenåringer være alene hjemme en gang i blant slik at de blir mer selvstendige.

Det blir nevnt her inne at dem som har en 16 åring i huset har latt dem være hjemme alene gradvis.

Det blir også nevn at det er forskjell på en 16 åring og en 18 åring.

Gradvis først for så å slippe taket

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en jente på 19 år, og jeg skal være med mine foreldre på campingferie nå i sommer. Og synes det er dødskjedelig å dra uten en venninde. Så det er vel ett hett tips synes jeg, at du tar med en kompis av han også. Da kan de finne på litt og slikt, uten at han evnt føler at han må dilte i rompa på mamma hele ferien, noe som er dødskjedelig. No offence, men det er det.

Men ser jo ut som om dere har funnet på noe nå da så. Men jeg holder meg til en storbyferie med evnt noen konserter eller småfestivaler eller noe slikt ja.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er tennåringsmor å gleder meg til ferie uten de to tennåringene mine. Det er bare sure miner og de kan bli hjemme med tilsyn av naboen.Skal være borte i 3 uker og de kan klare seg selv.

Gleder meg til endelig å få være uten disse maskoppene og sutrehuene :)

Jeg også.Endelig kan vi reise vekk uten barna. Mine er 15 og 17 år.Har aldri gledet meg til ferien som jeg gjør nå. Bare meg, kjærsten og 2 vennepar 2 uker alene.Vi er fornøyd og barna er fornøyd. :klappe:

Skrevet
Jeg er en jente på 19 år, og jeg skal være med mine foreldre på campingferie nå i sommer. Og synes det er dødskjedelig å dra uten en venninde.

du være med foreldrene dine på campingtur selv om du er 19 år?

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet
Jeg er en jente på 19 år, og jeg skal være med mine foreldre på campingferie nå i sommer. Og synes det er dødskjedelig å dra uten en venninde. Så det er vel ett hett tips synes jeg, at du tar med en kompis av han også. Da kan de finne på litt og slikt, uten at han evnt føler at han må dilte i rompa på mamma hele ferien, noe som er dødskjedelig. No offence, men det er det.

Men ser jo ut som om dere har funnet på noe nå da så. Men jeg holder meg til en storbyferie med evnt noen konserter eller småfestivaler eller noe slikt ja.

Men du er jo 19 år og kan si NEI om du ikke vil være med.

Du har jo det valget du. Foreldrene dine bestemmer vel ikke over deg enda?

Er du over 18 år er du myndig og har derfor myndighet til å si NEI, dette vil jeg ikke.

Du vil kanskje da eller?

Skrevet
Jeg også.Endelig kan vi reise vekk uten barna. Mine er 15 og 17 år.Har aldri gledet meg til ferien som jeg gjør nå. Bare meg, kjærsten og 2 vennepar 2 uker alene.Vi er fornøyd og barna er fornøyd. :klappe:

Jeg har vært på tre sydenturer i løpet av det siste halve året uten sønnen min, så nå gleder jeg meg faktisk til å feriere med ham! Stort sett klarer vel de fleste å få noen til å passe ungene en uke før de kan være alene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...