Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Tibre
Skrevet

Nei og nei. Hvordan skal det gå med dette landet når 16 år gamle gutter ikke får lov av mammaen sin til å klare seg litt alene. To år fra å være myndig, men akk så lite frihet. Jeg tror vi styrer rett i avgrunnen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Helt enig med deg - snuing av døgnet er ikke veldig positivt. Det kan ungene gjøre den dagen de har flyttet for seg selv og må komme seg på jobb om morgenen :)

Gutten er 16 år! Han må da selv klare å finne ut av at det er slitsomt å stå opp om man legger seg for sent.. Dere må da ikke overbeskytte barna deres så. Han MÅ få prøve seg.

Til sammenligning, jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 for å gå på gymnas. Da var jeg kun hjemme i helgene i maaaaange uker.. Ordnet alt i hverdagen selv; mat, hygiene, lekser, leggetider, økonomi... Hvorfor skal dere på død og liv utsette dette?

Mine foreldre ble begge ansett for å være voksne da de ble konfirmert som 14-åringer, og gikk da ut i arbeidslivet..

Gjest Gjest
Skrevet
Gutten er 16 år! Han må da selv klare å finne ut av at det er slitsomt å stå opp om man legger seg for sent.. Dere må da ikke overbeskytte barna deres så. Han MÅ få prøve seg.

Til sammenligning, jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 for å gå på gymnas. Da var jeg kun hjemme i helgene i maaaaange uker.. Ordnet alt i hverdagen selv; mat, hygiene, lekser, leggetider, økonomi... Hvorfor skal dere på død og liv utsette dette?

Mine foreldre ble begge ansett for å være voksne da de ble konfirmert som 14-åringer, og gikk da ut i arbeidslivet..

og så?!

det er andre tider nå enn da jeg selv var på den alderen. vi hadde EN tv-kanal, nå er det hundre-og-ørten. pc hadde vi ikke, ikke tv-spill. for å nevne noe.

jeg synes faktisk ikke man kan sammenligne nå og da jeg, i hvert fall ikke med dine foreldre, det var jo i hvert fall i gamle dager!!

jeg skjønner godt at TS er skeptisk, og jeg tror ikke jeg er spesielt hønemor. min gutt kan sikkert sitte i flere dager non stop med spilling osv. greit nok, men så er det andre uforutsette ting som kan dukke opp.

Skrevet
Det kommer veldig ann på om forholdet er bra og om foreldrene er litt ungdommelig av seg. Mange tror at tennåringer bare er i opprør men dette stemmer ikke alltid.Det virker sånn ut når man ser dem ute, men hjemme kan dem være så søte å snille som bare det.

Det er sant at mange tenåringer er veldig snille og gode å ha med å gjøre hjemme, men det betyr ikke at det nødvendigvis er så supermoro for dem å reise på ferie alene sammen med moren sin for en 16 år gammel gutt.

Gjest Gjest
Skrevet
og så?!

det er andre tider nå enn da jeg selv var på den alderen. vi hadde EN tv-kanal, nå er det hundre-og-ørten. pc hadde vi ikke, ikke tv-spill. for å nevne noe.

jeg synes faktisk ikke man kan sammenligne nå og da jeg, i hvert fall ikke med dine foreldre, det var jo i hvert fall i gamle dager!!

jeg skjønner godt at TS er skeptisk, og jeg tror ikke jeg er spesielt hønemor. min gutt kan sikkert sitte i flere dager non stop med spilling osv. greit nok, men så er det andre uforutsette ting som kan dukke opp.

Poenget er at alle ungdommer må tilpasse seg konteksten DE lever i, de må ta ansvar for eget liv i SIN tidsalder. Det spiller ingen rolle hvor mange tv-kanaler man har, om man er oppe seint og må opp tidlig, er man like trøtt. Da får han være trøtt da, og lære via det. PC og tv-spill likedan.

Jeg er bare såvidt over 30, så det er ikke så lenge siden jeg selv prøvde mine vinger. Det var uforutsette ting som kunne dukke opp da også. Mine foreldre har derimot ikke holdt tilbake barna sine i redsel for at de skal få et blåmerke, de vet at man trenger allsidig erfaring og selvstendighet for å klare seg i verden..

Skrevet

Personlig ser jeg ikke helt problemet med at tenåringen snur døgnet. Hva galt kan skje? Tenåringen har sommerferie i sikkert nesten to måneder. De to siste ukene kan brukes til å snu tilbake døgnet om det blir et for stort problem. Hva med de som jobber som nattevakt? De snur på mye kortere tid.

Selv har jeg vært med på mange såkalte LAN hvor vi satt og spillte PC i en hel uke av gangen. Dette var gjerne i høstferie, påskeferie, vinterferie. Skulle likt å sett foreldrene i huset komme og be oss legge oss fordi det var sent.. eller ikke sitte foran PC'en hele tiden.

Oj, jeg innså nettopp at jeg virkelig må være skadet etter å ha hatt en slik oppvekst.

Gjest Lentic
Skrevet

Hvis man aldri får prøve seg blir man heller aldri klar. Hvis verden er blitt så farlig som noen her påstår (noe jeg ikke nødvendigvis tror på) så er det heller et argument for at det er enda viktigere at barna trener på å takle livet. Man kan ikke plutselig slippe noen fri den dagen de blir 18; det er fullstendig galskap. Det må gradvis bli mer frihet, noen som blant annet innebærer å la tenåringer være alene hjemme en gang i blant slik at de blir mer selvstendige.

Gjest Gjest
Skrevet
Gutten er 16 år! Han må da selv klare å finne ut av at det er slitsomt å stå opp om man legger seg for sent.. Dere må da ikke overbeskyt qppt e barna deres så. Han MÅ få prøve seg.

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg er overbeskyttende. I min omgangskrets er det ingen som drar f eks til utlandet en uke og lar 16-åringer være alene hjemme. Jeg tar det litt og litt, dvs at jeg reiser bort i 2-3 dager foreløpig, og det har gått bra hittil. Så vidt jeg skjønner ut i fra svarene her, er det ingen som er skeptiske til å la 16-åringer være alene i en uke eller to. Rart, for det er ikke så lenge siden det var en lignende tråd her, og da var det så vidt jeg husker mange som ikke lot barna være alene en natt før de var 18. Tråden var full av "Tenk om det begynner å brenne" og andre skrekkscenarier. Jaja, det er vel litt mere avslappa folk her inne nå, kanskje.

Skrevet
Personlig ser jeg ikke helt problemet med at tenåringen snur døgnet. Hva galt kan skje? Tenåringen har sommerferie i sikkert nesten to måneder. De to siste ukene kan brukes til å snu tilbake døgnet om det blir et for stort problem. Hva med de som jobber som nattevakt? De snur på mye kortere tid.

Selv har jeg vært med på mange såkalte LAN hvor vi satt og spillte PC i en hel uke av gangen. Dette var gjerne i høstferie, påskeferie, vinterferie. Skulle likt å sett foreldrene i huset komme og be oss legge oss fordi det var sent.. eller ikke sitte foran PC'en hele tiden.

Oj, jeg innså nettopp at jeg virkelig må være skadet etter å ha hatt en slik oppvekst.

Han var med på lan forrige helg og jeg lar han få en stor grad av frihet, men jeg ringer hjem og vekker ham kl 12 på vanlige dager. Vi er invitert i noen familiesammenkomster og andre ting framover som han også skal være med på, og da kan han ikke sitte oppe til kl 7-8-9 om morgenen. Dette er han inneforstått med. Jeg forventer også at han skal delta litt hjemme ifm husarbeid og mat og da må han være våken samtidig med meg...
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg føler ikke at jeg er overbeskyttende. I min omgangskrets er det ingen som drar f eks til utlandet en uke og lar 16-åringer være alene hjemme. Jeg tar det litt og litt, dvs at jeg reiser bort i 2-3 dager foreløpig, og det har gått bra hittil. Så vidt jeg skjønner ut i fra svarene her, er det ingen som er skeptiske til å la 16-åringer være alene i en uke eller to. Rart, for det er ikke så lenge siden det var en lignende tråd her, og da var det så vidt jeg husker mange som ikke lot barna være alene en natt før de var 18. Tråden var full av "Tenk om det begynner å brenne" og andre skrekkscenarier. Jaja, det er vel litt mere avslappa folk her inne nå, kanskje.

Forhåpentligvis har du lært gutten din at han ikke skal leke med fyrstikker for lenge siden. Utover det, han kan brenne inne når du er hjemme også, eller når han overnatter hos en venn.

Du trenger jo ikke være langt utenlands i flere uker uten noe kontakt.. Du kan ha noen som ser etter ham litt (men ikke henger over skulderen), og som han også kan spørre om det er noe. Du kan ringe ham, eller be ham ringe deg annenhver dag, for eksempel.

Det handler ikke om å være avslappa, men realistisk. Jeg hadde nok snakket alvorlig om at det ikke var lov å ha fester i huset mens vi er borte. Samme med overnatting av kjærester - det har man jo ikke kontroll på om man ikke er hjemme. Jeg hadde nektet 16-åringen å ha overnatting på samme rom av kjæreste mens vi var hjemme. Det handler også om realisme, jeg vet godt at de kan ha seg hvor som helst. Bare ikke i mitt hus, med min velsignelse :)

Skrevet

Haha, til siste kommentar. Hva skal du gjøre den dagen ungene blir voksne og kommer på overnattingsbesøk? Skal de sove på hver sitt rom da?

Skrevet
Samme med overnatting av kjærester - det har man jo ikke kontroll på om man ikke er hjemme. Jeg hadde nektet 16-åringen å ha overnatting på samme rom av kjæreste mens vi var hjemme. Det handler også om realisme, jeg vet godt at de kan ha seg hvor som helst. Bare ikke i mitt hus, med min velsignelse :)

Er det galt at to mennesker som er glad i hverandre og er over den seksuelle lavalder har sex? Akkurat det synes jeg er en noe spesiell tankegang.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Min 16 åring har ikke vært hjemme alene i en uke eller mer av gangen. Ikke har han ytret ønske om det heller.

Han har vært alene en langhelg og da var vi 50 mil unna, dette gikk veldig bra. Ellers har han vært hjemme alene i 1 døgn mange ganger.

Nå er jeg veldig "heldig" med min tennåring - han er ikke av den opprørske typen. Samboer og jeg skal på en liten tur til London og blir borte i 4 døgn, og da skal han være hjemme alene.

Mormor kommer innom eller ringer han i ny og ne, og naboen som er gode venner av oss vet om det!

Når vi drar på ferie sammen, tar han med seg gitaren sin å øver på den og trives utmerket med det Dette ville han ha gjort hjemme også, selvom det da ville ha vært med kammerater av og til også da.

Det er jo også stor forskjell på tennåringer, så at noen ikke vil la dem være alene noen døgn er helt opp til foreldrene å avgjøre, de kjenner dem best.

Man er ikke automatisk hønemor eller overbeskyttende selvom man ikke vil reise fra en tennåring over lang tid.

Det er også stor forskjell på en 16 åring og en 18 åring selvom det bare skiller 2 år.

Endret av Silmarill
Skrevet
Samme med overnatting av kjærester - det har man jo ikke kontroll på om man ikke er hjemme. Jeg hadde nektet 16-åringen å ha overnatting på samme rom av kjæreste mens vi var hjemme. Det handler også om realisme, jeg vet godt at de kan ha seg hvor som helst. Bare ikke i mitt hus, med min velsignelse :)

Den dagen har får seg kjæreste (som også er "lovlig"), skal ha få lov til å ha henne på overnatting på rommet sitt. Han er jo over seksuell lavalder, så jeg skjønner ikke problemet med det.

Gjest Gjest
Skrevet
Forhåpentligvis har du lært gutten din at han ikke skal leke med fyrstikker for lenge siden. Utover det, han kan brenne inne når du er hjemme også, eller når han overnatter hos en venn.

Du trenger jo ikke være langt utenlands i flere uker uten noe kontakt.. Du kan ha noen som ser etter ham litt (men ikke henger over skulderen), og som han også kan spørre om det er noe. Du kan ringe ham, eller be ham ringe deg annenhver dag, for eksempel.

Det handler ikke om å være avslappa, men realistisk. Jeg hadde nok snakket alvorlig om at det ikke var lov å ha fester i huset mens vi er borte. Samme med overnatting av kjærester - det har man jo ikke kontroll på om man ikke er hjemme. Jeg hadde nektet 16-åringen å ha overnatting på samme rom av kjæreste mens vi var hjemme. Det handler også om realisme, jeg vet godt at de kan ha seg hvor som helst. Bare ikke i mitt hus, med min velsignelse :)

Ler litt her.

Jada. 16-åringen kan være alene over tid, men ikke ha kjæresten sin på besøk.

Jeg er nok motsatt der jeg. Kan forlate 16-åringen for en natt, men ikke noe særlig lenger. Nå har jeg ikke hatt behov for å være borte en hel helg da mens han er hjemme.

Derimot har han hatt kjærestens sin til overnatting siden han var nesten 16. Akkurat nå bor hun her ei ukes tid. Jepp. De deler seng og dusj og ...

Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet
Det er sant at mange tenåringer er veldig snille og gode å ha med å gjøre hjemme, men det betyr ikke at det nødvendigvis er så supermoro for dem å reise på ferie alene sammen med moren sin for en 16 år gammel gutt.

Du er tydeligvis tennåring selv med dine svar Darkness.Du har iallefall ikke barn.

Skrevet

Jaha? Og poenget ditt er? Jeg skriver at de fleste tenåringsgutter ikke synes det er kult å reise på ferie alene med moren sin. Er det galt av meg å si?

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Helt enig med darkness| på alle punkter her...

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg støtter deg 100% på å ta med 16-åringen på tur istedenfor å reise på ferie og la ham være alene hjemme. Det ville aldri jeg gjort heller. Jeg synes du er fornuftig, Pet.

Joda, jeg flyttet hjemmefra for å gå på videregående da jeg var 16, men det er faktisk forskjell på folk. Jeg var en meget moden 16-åring, og jeg bodde på hybel et steinkast fra en voksen storebror m/familie, så det gikk veldig bra. Det er slett ikke sikkert jeg ville fått lov ellers.

Sønnen min er en umoden 16-åring, og han innrømmer faktisk selv at han ville utnyttet en for stor grad av frihet...

Jaggu bra at det fortsatt finnes noen foreldre igjen som gidder å ta ansvar - det er nok av dem som lar humla suse. Mange av dem som lar tenåringene sine være alene hjemme i helger og ferier her vi bor, aner nok ikke hva de begir seg ut på. Det er ville hjemme-alene-fester, puling i hytt og pine og purken på døra. De trenger faktisk ikke kastes ut i voksen-livet før de er klare for det.

Tilbake til ferie: Vi har med hele familien på tur, og de er veldig aldersspredt; 5 1/2, 10 og 16 1/2. Den eldste får alltid ha med seg en kamerat. Da vi var i Hellas for en mnd siden hadde han med kjæresten sin. Vi hadde det kjempekoselig!

Ellers tar jeg med 16-åringen min og kjæresten hans til Roskilde, i år som i fjor. Han synes det er helt greit å dra på tur med meg, men jeg lar ham da også få litt albuerom. Går ikke og puster ham i nakken hele tiden, selvfølgelig. Men å sende ham dit alene hadde vært uaktuelt, og det hadde heller aldri falt ham inn å spørre om noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...