Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lenge skal dere være på ferie? Hvis dere skal være der litt lengre, og kan reise litt rundt, har jeg mange tips å komme med. :) Hvordan skal dere reise? Har dere allerede fly-/buss-/ferjebilletter, eller er dere fleksible?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor lenge skal dere være på ferie? Hvis dere skal være der litt lengre, og kan reise litt rundt, har jeg mange tips å komme med. :) Hvordan skal dere reise? Har dere allerede fly-/buss-/ferjebilletter, eller er dere fleksible?

Jeg har bare to uker ferie i sommer. Har ingen billetter og er åpne for alle forslag, men det må skje litt.

Gjest Gjest
Skrevet

Fly med Norwegian om dere finner billetter til OK pris, der kan dere ta forskjellige reisesteder. Fly enten til Hamburg eller til Düsseldorf, alt etter som om dere skal begynne eller avslutte ferien i Hamburg. Ta toget mellom Hamburg og Düsseldorf. Finn dere et sted å bo i Düsseldorf eller i en annen by der nede (flust av byer). Dere kan besøke Köln også, og ikke så langt unna er både

http://www.movieparkgermany.de/Homepage.mp

og http://www.phantasialand.de/intro.php

Ellers er Düsseldorf full av utesteder, og togforbindelsene er gode til mange andre byer i området.

Hva er dere interessert i ellers?

Skrevet
Fly med Norwegian om dere finner billetter til OK pris, der kan dere ta forskjellige reisesteder. Fly enten til Hamburg eller til Düsseldorf, alt etter som om dere skal begynne eller avslutte ferien i Hamburg. Ta toget mellom Hamburg og Düsseldorf. Finn dere et sted å bo i Düsseldorf eller i en annen by der nede (flust av byer). Dere kan besøke Köln også, og ikke så langt unna er både

Ellers er Düsseldorf full av utesteder, og togforbindelsene er gode til mange andre byer i området.

Dette skal jeg kikke nærmere på! Takk! Han er kunstinteressert (moderne) og lager animasjoner. Og så er det musikk og film, da. Klesinteressen er på vei opp.

Tror du det er nødvendig å forhåndsbestille hotell rundt Hamburg/Düsseldorf? Jeg liker å reise litt på måfå og bare hoppe av toget der det ser koselig ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror jeg ville ha bestilt overnatting i Hamburg for å være på den sikre siden. I området rundt Düsseldorf er det så mange byer at dere sikkert finner noe uansett om dere er litt fleksible.

Kunst er det svært gode muligheter for, gode kunstmuseum i mange av byene (Köln, Dortmund, Düsseldorf osv), shopping selvsagt også.

Gjest Gjest
Skrevet

Har selv en 16-åring i huset og jeg ville heller ikke latt ham være alene over lengre tid. Ikke for det. Jeg vet at han overlever, men er usikker på om huset gjør det ;) Det er så lett at det blir et samlingssted for venner og bekjente når man vet at foreldrene er langt unna.

Du har fått noen gode tips her.

Sjekk rundt når det gjelder konserter. En konsert overlever du :ler:

Er det noen "data/spill/musikkmuseum" i Eruopa. London mener jeg har noe som går på data/spill. Eventuelt om det er noen tekniske messer.

Fornøyelsespark burde jo være ok. Greit dersom du tørr å være med på ting da.

Jeg skal med min 16-åring til Købehavn. Hadde jeg dratt ham med på rorbuferie, til Svalbard, fisking mm så hadde han sikkert bare vært glad til. Datanerden min liker seg faktisk ute også.

Lykke til med ferien.

Skrevet
Ikke for å kritisere, men han er jo tross alt 16... kanskje det er på tide å la han være alene hjemme? Du kan jo alliere deg med en nabo eller et familiemedlem som kan kikke innom en gang i blant. Tipper det hadde gått bra. Også hadde du fått litt tid alene eller med venner.

Dette kunne jeg aldri gjort med min 16-åring. Han ( og kompisene) finner på så mye rart og tenker ikke på konsekvenser i det hele tatt. Jeg hadde ikke reist bort for en helg engang.

Skrevet

Om dere skal til Tyskland så anbefaler jeg også litt shopping. Elektronikkbutikkene der er større og har bedre utvalg enn det meste vi har her i Norge, rett og slett et mekka for nerder ;)

Tekniske museum av ulike slag vil jeg også tro er populært, alt fra romfart til gadgets, avhengig av hvor dere drar. Musikkmuseum burde jo også være interessant. Let litt i guider og på web så finner du mye.

Når du nevnte moderne kunst kom jeg til å tenke på Tate Modern i London som er midt i blinken for kunstinteresserte nerder, men det er vel feil land, så du får ha det i bakhodet til en eventuell ferie neste år.

Skrevet

Da er det to parker som ikke er så langt unna, Heidepark.de og Hansapark.de

Skrevet
Ser for meg at det må være DØNN kjedelig for en 16år gammel gutt å reise med moren på ferie.

Hvorfor det? :overrasket: Mødre er da ikke nødvendigvis verken satte eller kjedelige fordi om de er mødre?

Hvor da? Nå er det en mulighet for at han, en kamerat og jeg skal hit! :sjokkert:

Kult! Dere får sikkert en kjempefin tur, kos dere!

Skrevet

De fleste tenåringer er litt i "opprør" og synes det er megadøllt å gå rundt med moren sin.

Skrevet
De fleste tenåringer er litt i "opprør" og synes det er megadøllt å gå rundt med moren sin.

Og det utsagnet baserer du på hva? Egen erfaring eller en eller annen statistikk?

Min virkelighet er helt annerledes enn din, og det er jeg sannelig glad for, jeg reiser nemlig på ferie med 17-åringen i år også, og det er noe vi gleder oss til begge to!

Skrevet

Jeg baserer det på egen erfaring. Det er ikke SÅ lenge siden jeg var tenåring selv. Jeg kjenner ikke mange tenåringsgutter som ønsker å bruke store deler av ferien sin sammen med moren, uten kontakt med kompiser.

Hvis du og sønnen din har et forhold hvor han foretrekker å være med mor på ferie alene fremfor å være med komiser i ferien, så høres det helt supert ut for dere. Men jeg vil tippe at de fleste (man kan ikke annet enn å generalisere da det alltid vil finnes unntak) ville foretrukket en annen ferie, eller å ha med seg en kompis.

Skrevet

Vet du hva? Jeg tror du tar feil.

Min erfaring, ut fra hva jeg ser i nær familie og ut fra mitt barns (hvem har forresten sagt det er en gutt?) venner sammenfaller ikke med det du mener er normen. De aller fleste reiser på ferie med en eller begge foreldrene fremdeles og i den gjengen er det ungdom mellom 16 og 18 år...

Kanskje er disse ungdommene spesielle, kanskje er foreldrene spesielle, men det flotte er at de trives i hverandres selskap.

Jeg syns synd på dem som ikke får oppleve denne formen for samhold innen familien, den være seg stor eller liten.

Skrevet

Det er du som har "sagt" at det er en gutt. Jeg skrev nemlig spesifikt at det stilte seg annerledes hvis det var mor og datter eller far og sønn.

Skrevet

Sønnen min har ingen ting i mot å reise på ferie med meg, vi har et nært forhold og har det veldig moro sammen. Men det er klart at for både hans skyld og min er det bedre om han har med seg en kompis, det er ikke alt det er like gøy å gjøre sammen med mamma som med kompiser. Han vil helst være hjemme i hele sommer, men hvis vi finner på noe som frister så blir han med, selv om det inkluderer meg. Men til Roskilde fikk jeg ikke bli med, det ble nok sett på som teit å være den eneste i gjengen som hadde med seg "anstand".

Gjest Silmarill
Skrevet

Vi har leid feriehus i Lillesand ved sjøen, og sønnen min på 16 år skal være med.

Det han gleder seg til er å kruse rundt med båt (jolle med ca. 9 hk.), som han kan disponere når han vil.(han er båtvant)

Han får lov til å ta med seg pc en så han kan spille spill om han vil (begrenset, men dog)

Kanskje du og sønnen din vil bli med? ;)

Neida, men om han liker å kjøre båt så kanskje det kunne vært noe for sønnen din?

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer veldig ann på om forholdet er bra og om foreldrene er litt ungdommelig av seg. Mange tror at tennåringer bare er i opprør men dette stemmer ikke alltid.Det virker sånn ut når man ser dem ute, men hjemme kan dem være så søte å snille som bare det.

Skrevet

Haha, nå skal jeg fortelle dere hvor fæle jeg og sambo var for et par år siden:

Hans lillebror på 16 hadde fått sommerjobb her hos oss -han bor i sverige-, og skulle være hos oss hele sommeren. Vi reiste fra ham og var borte litt over to uker mens han var alene her i huset vårt, og hadde selv ansvar for å stå opp og komme seg på jobb hver dag (bussen nesten en time, og bytte til t-bane), lage mat og i det hele tatt.

Det gikk kjempefint!

Var nok litt av en overgang da svigers kom for å hente ham, og han fikk beskjed om at nå var det på tide å legge seg, osv :ler:

Ellers synes jeg feriehus i danmark høres fint ut; da kan han være litt for seg selv og. Sammen med noen venner?

Skrevet

Dette her hørtes jo helt SUPERT ut!! :smilbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...